به گزارش برنا، تابلو تمبر یادبود جهان پهلوان تختی که سال گذشته توسط جمعی از قهرمانان کشتی و مسئولان شرکت ملی پست و فدراسیون کشتی به امضاء رسیده بود. طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان و قهرمانان کشتی و مسئولان شرکت ملی پست به موزه ملی ارتباطات اهداء شد.

در این مراسم ابراهیم مهربان دبیر فدراسیون کشتی، علی اکبر حیدری دارنده مدال برنز المپیک توکیو و همدوره جهان پهلوان تختی، هادی عامل پیشکسوت کشتی، گزارشگر و کارشناس مطرح و قدیمی کشتی، پژمان پشتام دارنده مدال برنز کشتی فرنگی جهان، آقای دکتر عمیدی مدیر موزه ملی ارتباطات، آقای امیرحسین کریمی رئیس شورای فرهنگی و مدیرکل بازرسی شرکت ملی پست و سایر مسئولان موزه و شورای فرهنگی ملی ارتباطات و پست برگزار شد.

در این مراسم که همراه با پخش کلیپ هایی از جهان پهلوان تختی بود، از علی اکبر حیدری، هادی عامل و پژمان پشتام توسط مسئولان شرکت ملی پست تقدیر بعمل آمد.

ابراهیم مهربان در این مراسم گفت: تقدیر و تشکر می کنم از عزیزانی که باعث و بانی برگزاری این مراسم بودند، که در یک فضای بسیار نوستالژیک برگزار شد.

وی ادامه داد: بعد از 54 سال بنده خودم مدعی هستم که تلمذ می کنم در مکتب کشتی، هنوز ابعاد تازه ای از جهان پهلوان تختی به روی من گشوده می شود و این نشان دهنده این است که غلامرضا تختی شخصیتی کاریزماتیک است و قدیمی نمی شود و رفتارهایش از مد نمی افتد. 

مهربان گفت: آن چیزی که باعث شد پهلوان تختی بزرگ شود و بمانده این بود که رفتارهایش برآمده از اعتقادتش و قلبش بود و امروز خیلی باب شده که کاری که انجام می دهند دنبال یک دوربین و تبلیغات هستند اما غلامرضا تختی بسیار کار خیر کرده که هنوز هم بر مردم پوشیده است و امیدوارم که بتوانیم رفتار و منش وی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

علی اکبر حیدری دارنده مدال برنز المپیک نیز در این مراسم گفت: ابعاد شخصیتی شادروان غلامرضا تختی را نباید در مدال هایش ارزیابی کرد. اگر بخواهیم شخصیت وجودی غلامرضا تختی از جمله جوانمردی و مرام پهلوانی و مردم داری وی را مطرح کنیم، یک کتاب به قطر شاهنامه می شود.

وی ادامه داد: ما باید از نویسندگان، مورخین و بزرگانی که دستی به قلم دارند بخواهیم که برای نسل آینده از بُعد شخصیتی شادروان تختی مطالبی را بنویسند که برای آن ها ماندگار بماند.

81

حیدری گفت: تختی در اردوها با اعمال و رفتارش در اردوها به ما گوشزد می کرد که کسی در اردوها است باید مقررات را رعایت کند و همیشه منظم بود و به مسئولان اردو احترام می گذاشت.

وی ادامه داد: تختی اعتقادات بالایی داشت و حتی صبح ها بعضی از کشتی گیران که می دانست برای نماز بلند می شوند پای آن ها را تکان می داد و فقط با اشاره می گفت که وقت نماز است و نماز را هم در اتاق دیگری می خواند که صدای آن ها مزاحم کسی نشود.

حیدری خاطرنشان کرد: تختی با احترام به مربیان تیم ملی، در حین مسابقات با وجودی که کشتی های سختی هم می گرفت و خسته بود اما می آمد و به ما روحیه می داد و حواسش به سایر هم تیمی ها هم بود.

هادی عامل نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان مراسم گفت: معنویت و صفای این مجلس کاملا ملموس است و کار کشتی بسیار گسترده است و کشتی جایگاه بسیار بالایی دارد و همه باید از این ورزش ملی حمایت کنند و اگر اینطور شود، کشتی ما در میادین بزرگ دنیا برای ایران عزیز افتخارآفرینی کند.

وی ادامه داد: کار زیبای شرکت ملی پست، چاپ تمبر با نام جهان پهلوان تختی بود و این یک نوع احترام به پهلوانان و منش های آنان است و من بعنوان یک ایرانی از این حرکت قدردانی می کنم و اهدای این تابلو به موزه نیز بسیار کار زیبایی بود.

عامل تصریح کرد: کشتی گیرانی که در کنار آقا تختی بودند و همدورهایشان بارها به من گفته اند که آقا تختی نیم قرن دار فانی را وداع گفته و مردم به احترام آقا تختی به ما ها که دوست وی بودیم، احترام می گذارند.

وی افزود: آقا تختی به کشتی، به ورزش ایران، به پهلوانی به زورخانه واقعا عزت و افتخار داد و دیروز دیدیم که در ابن بابویه چقدر مردم با چه عشقی به خاطر وی آمدند.

عامل گفت: آقا تختی پهلوان مردم بود، پهلوان دولت نبود و به عشق مردم کشتی می گرفت. سال های آخر دیگر بدنش نمی کشید اما به خاطر مردم به روی تشک رفت.

عمیدی مدیر موزه ملی ارتباطات و پست گفت: کار ارزشمندی که فدراسیون کشتی انجام داد به یادگار خواهد ماند و امیدواریم که این اتفاق سرلوحه ای باشد برای دیگر ورزشکاران که بتوانیم یادشان را برای آیندگان داشته باشیم.

وی افزود: از نگاه رسانه ای به موضوع، جهان پهلوان تختی علاوه بر اینکه یک ورزشکار و قهرمان ارزشمند بود، یک رسانه بود، یک رسانه خوب و گویا برای اینکه فرهنگ پهلوانی و فرهنگ انسانیت ایرانی ها را به همه دنیا نشان دهد و از این باب نسل آینده ما باید بشناسد ایشان را و امیدوارم در موزه ارتباطات بتوانیم یادگار ارزشمندی را که گرفتیم را برای نسل های بعدی کشورمان نگه داریم.

انتهای پیام//