شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بودجه 1401#مجلس#لایحه بودجه

اقدامات مثبت بودجه ۱۴۰۱ برای تأمین آب شرب شهرهای دارای تنش


اقدامات مثبت بودجه 1401 برای تأمین آب شرب شهرهای دارای تنش

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی بخش آب در لایحه بودجه سال آینده کشور پرداخت.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، معاونت مطالعات زیر بنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی بخش آب در لایحه بودجه سال آینده کشور پرداخت.

در چکیده این گزارش آمده است:

فصول مربوط به بخش آب در لایحه بودجه سال 1401، مشابه سایر بودجه‌های سنواتی، فصل منابع آب (از امور اقتصادی) و فصل آب و فاضلاب (از امور مسکن، عمران شهری و روستایی) است.

مجموع اعتبارات فصول مذکور در لایحه معادل 136.275.320 میلیون ریال است. در لایحه بودجه سال 1401 اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای فصل منابع آب و فصل آب و فاضلاب نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال 1400 به ترتیب حدود 1/0 درصد کاهش و 21/7 درصد رشد داشته اند.

در لایحه بودجه سال 1401 اعتبارات مربوط به برنامه‌های تأمین آب و عرضه آب رشد داشته و اعتبارات سایر برنامه های ذیل فصل منابع آب، از جمله برنامه مهندسی رودخانه ها و سواحل و برنامه بهبود بهره برداری و حفاظت از منابع آب کاهش داشته است.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس تاکید شده: همچنین در فصل آب و فاضلاب، برنامه ارائه خدمات آب شهری و روستایی در لایحه بودجه سال 1401 رشد چشمگیری داشته است. از نکات مهم و قابل توجه در لایحه بودجه سال 1401 مرتبط با بخش آب می توان به گام مثبت و قابل تأیید در جهت برقراری حق النظاره منابع آب زیرزمینی که از سال گذشته در قانون بودجه سال 1400 لحاظ شده بود، لزوم توجه به اثربخشی طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین در صرفه جویی واقعی آب، لزوم توجه به چالش‌های مختلف مربوط به تکمیل و اتمام طرح‌های توسعه منابع آب در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک و لزوم توجه به تأمین آب شرب شهرهای دارای تنش اشاره کرد.

انتهای پیام/