به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(شنبه) با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه آغاز شد.

سخنگوی شورای نگهبان در آغاز نشست خبری خود با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) در گزارشی از مصوبات شورای نگهبان گفت: امسال لایحه بودجه به صورت دو شوری در مجلس بررسی خواهد شد. یکی از مصوبات مورد بررسی شده در شورای نگهبان لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت افغانستان در خصوص ارتباط بین المللی راه آهن بود که در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی شد و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد. مصوبه دیگر طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار بود که در مرحله قبل اشکالات و ابهاماتی مطرح شد و اکثر آنها مرتفع شد و دو سه ابهام و یک ایراد باقی مانده است.این‌مصوبه به مجلس برگشت داده میشود تا ایرادات و ابهامات برطرف شود. 

وی ادامه داد: لایحه بعدی اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارزبود که چند باری در تردد بین شورای نگهبان و مجلس مسیری را طی کرد و  هنوز چند ابهام واشکال در آن باقی مانده است.طرح دیگر اصلاح مواردی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات بازدارنده بود، که این طرح ساعات زیادی از شورای نگهبان را به خود اختصاص داد و موارد ابهام آن به مجلس منعکس شد.

طحان نظیف درخصوص رشد ده برابری بودجه شورای نگهبان و ابهامات پیرامون آن گفت: بودجه شورای نگهبان کاملا شفاف است همه موارد ومصارف در بودجه شورای نگهبان مشخص است و تمام هزینه ها و مصارف تحت اشراف دبیر شورای نگهبان و فقها ان انجام میشود و همچنین تحت اشراف و نظارت دستگاه های نظارتی است و در  تمام این سالها هیچ‌گونه تخلفی نسبت به عملکرد مالی شورای نگهبان گزارش نشده است. در شورای نگهبان هیچ هزینه غیر ضرور و تشریفاتی نداریم.بودجه شورای نگهبان نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است زیرا در سال آتی انتخاباتی را پیش رو نداریم سالی که انتخابات نباشد ردیف مربوطه حذف میشود. 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: عده ای انصاف را در نظر نمی گیرند وبودجه شورای نگهبان را با ۱۴سال قبل آن مقایسه می کنند.رسانه ها اخلاق وانصاف را رعایت کنند و اعتبار خود را فدای هیچ چیزی نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به خبر هایی مبنی بر ایجاد تغییرات در شورای نگهبان و استعفای آیت الله جنتی  گفت: این خبر را تکذیب می کنم، هیچگونه تغییر در شورای نگهبان مطرح نیست. استعفا ها شایعه است

طحان نظیف در خصوص مصوبه رتبه بندی معلمان گفت: طرح رتبه بندی معلمان به شورای نگهبان ارسال شده و در حال رسیدگی آن هستیم این مصوبه ماهیت لایحه دارد و بخشی از بار مالی آن را دولت تقبل کرده است.در خصوص این لایحه سوالات و ابهاماتی داریم که در حال بررسی آن هستیم پس از اتمام بررسی ها در شورای نگهبان نتیجه را اعلام خواهیم کرد که زمان زیادی باقی نمانده است.

طحان نظیف در خصوص انتقاد نمایندگان مجلس از هیئت عالی نظارت و اینکه شورای نگهبان چه تدابیری را در این خصوص خواهد اندیشید گفت: هیئت عالی نظارت یک ساختار قانونی در کشور دارد و موضوع جدیدی نیست البته مقررات نظارت در حال اصلاح است و اگر این اصلاحات صورت بگیرد بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد.هر طرح ولایحه ای که در مجلس اعلام وصول میشودباید از اعضای آن هیئت دعوت کنند تا در مجلس حضور پیدا کنند حالا یا دعوت صورت نمیگیرد یا عزیزان حضور پیدا نمی کنند خبری ندارم. ما هر آنچه را که دریافت می کنیم اعلام مغایرت می کنیم طبق بند ۲اصل ۱۱۰. شورای نگهبان نسبت به این موضوع نمی تواند ورودی داشته باشد. مقررات هیئت نظارت مجمع در حال اصلاح است.

وی در پاسخ به  سوال خبرنگار سیاسی برنا مبنی بر آنکه شما اخیرا مطرح کردید که شورای نگهبان این آمادگی را دارد تا تمام ظرفیت های کارشناسی حقوقی و مشورتی و نظارتی خود را برای تحقق سیاست های کلی انتخابات به کار بگیرد ، آیا تاکنون با دولت سیزدهم و مجلس یازدهم جلساتی را برگزار کرده اید؟ آیا می توان امیدوار بود که این سیاست ها برای انتخابات آتی اجرایی شوند ؟ مطرح کرد: شورای نگهبان مکرر نسبت به این موضوع ابراز علاقه مندی کرده است تا  انتخابات دو سال آینده مجلس  با قوانین بهتر و اصلاح شده صورت بگیرد. ظرفیت کارشناسی شورای نگهبان در خدمت این نهاد ها است تا این قوانین اصلاح بشوندکمیسیون شورا ها مشغول بررسی طرح ها و لوایح در این خصوص است. اگر از ما درخواست شود چه در مجلس و چه در دولت از این موضوع استقبال میکنیم تا تجربه و کار کارشناسی را در اختیار نمایندگان  بگذاریم.

در حال تکمیل/