شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#دولت#لایحه بودجه

پیشنهاد مهم مجلس در مورد افزایش سن بازنشستگی

شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس قصد دارد با پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی دولت در لایحه بودجه سال آینده موافقت نکند.

مجید انصاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث افزایش سن بازنشستگی، اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهادی مبنی بر افزایش سن بازنشستگی داده است که استدلال دولت کمک به صندوق های بازنشستگی کشور است.

وی ادامه داد: مجلس و کمیسیون اجتماعی معتقد است که اگر سن بازنشستگی افزایش پیدا کند در اشتغال جوانان نیز به مشکل خواهیم خورد؛ زیرا امروز یکی از دغدغه های اصلی مسئولین ایجاد اشتغال برای جوانان است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه درستی یا نادرستی این افزایش سن بر عهده کارشناسان است، گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس قصد دارد با پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی دولت در لایحه بودجه سال آینده موافقت نکند.

انصاری تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی منتظر است تا کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس تعیین تکلیف شود و زمانیکه نمایندگان مجلس به جزئیات آن ورود پیدا کردند پیشنهاد حذف افزایش سن بازنشستگی را بدهد.

به گزارش فارس، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور به موضوع افزایش ۲ساله سن بازنشستگی و محاسبه مستمری بر حسب ۳ سال آخر خدمت اشاره شده است که در این بخش در بند "د" تبصره ۲۰ لایحه که موضوع آن منابع انسانی دولت آمده است، به‌منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱، به اصلاحات پارامتریک و افزایش سن و سابقه و تغییر مبنای محاسبات مستمری بازنشستگی پرداخته شده است، که بر مبنای آن سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین زن  و مرد دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری و سازمان تأمین اجتماعی ۲ سال افزایش خواهد یافت.

همچنین بر اساس این لایحه حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به‌هر میزان سابقه خدمت در صندوق تأمین اجتماعی، ۲ سال افزایش خواهد یافت. احکام قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است. محاسبه حقوق بازنشستگی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس متوسط سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.