شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وام ازدواج#۳۰۰#میلیون#تومان

وام ازدواج ۳۰۰ میلیون تومان شد

رقم جدید وام ازدواج برای سال ۱۴۰۱ اعلام شد.

اسماعیلی، نماینده مجلس گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۱ وام ازدواج را کلی دیده بود اما مجلس قبول نکرد، زیرا نظارت مجلس را زیر سوال می‌برد.

او ادامه داد: ۱۵۰ میلیون برای زوج و ۱۵۰ میلیون برای زوجه (جمعا ۳۰۰ میلیون) و برای تشویق به جوانان به ازدواج، ۱۰۰ میلیون برای دختران زیر ۲۳ سال و ۱۰۰ میلیون برای پسر‌های زیر ۲۵ سال مازاد بر ۱۵۰ میلیون با بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس افزود: ضامن کارمند هم را برای گرفتن وام حذف کردیم.

بانک‌ها با افزایش وام ازدواج مخالف بودند؟

چندی پیش یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهادی برای افزایش وام ازدواج جوانان و پرداخت وام فرزندآوری خبر داد و گفت که پیشنهاد افزایش وام ازدواج جوانان به ۱۵۰ میلیون تومان و پرداخت وام فرزندآوری به مبلغ ۵۰ میلیون تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را مطرح کرده است.

مجتبی توانگر درباره وام ازدواج و پرداخت وام قرض‌الحسنه فرزندآوری در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرده بود: مجلس شورای اسلامی طی سال های اخیر، در اقدامی شایسته تقدیر، مبلغ وام قرض‌الحسنه ازدواج جوانان را متناسب با هزینه‌های این سنت پسندیده، در قانون بودجه بهبود داده که نتیجه این اقدام، تسهیل شرایط ازدواج برای جوانان بوده است.

او گفته بود: افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۵، از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۷، از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۸، از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۹ و از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان در بودجه ۱۴۰۰ مسیری بوده که در این سالها طی شده که در این راستا مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز از ۳ سال به ۱۰ سال رسیده است.

طبق گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ابتدای امر، بانک‌ها با افزایش وام ازدواج مخالف بودند و افزایش این تسهیلات را به معنای افزایش صف وام ازدواج عنوان می‌کردند اما نظارت بانک مرکزی و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی سبب شد بانک‌ها تخلفات خود در این زمینه را کاهش دهند و با تخصیص منابع قرض‌الحسنه به اموری که در قوانین مورد تاکید قرار گرفته از جمله ازدواج، «صف وام ازدواج» را نیز کاهش دهند و به یک سوم برسانند.

منبع: ایسنا