شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#اوکراین#اروپا

نگرانی اروپا و آمریکا از اقدامات روسیه در مرز اوکراین

کدخبر: 467441
اقتصادنیوز: مقامات آمریکا و اروپا درباره استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین با یکدیگر گفت و گو کرده و بابت اقدامات مسکو اعلام نگرانی کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا با هلگا اشمید دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین گفت و گو کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد  وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا امروز با هلگا اشمید، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت و گو کرد.

بر اساس این بیانیه شرمن در خصوص نگرانی مشترک آمریکا و سازمان امنیت و همکاری اروپا  در خصوص استقرار نیروهای نظامی روسیه در امتداد مرزهای اوکراین و تاکید مجدد بر تعهد آمریکا به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین گفت و گو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، شرمن و اشمید  توافق کردند که نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در هفته آینده فرصتی برای کاهش تنش و دیپلماسی و همچنین بحث در خصوص رویکردهای کاهش تنش ها در منطقه خواهد بود.

وندی شرمن معاون آنتونی بلینکن برای هدایت تیم آمریکا در گفت و گوهای دو جانبه ثبات راهبردی با روسیه به ژنو سوئیس سفر می کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا،  معاون وزیر امور خارجه  آمریکا از ۸ تا ۱۳ ژانویه (۱۸ تا ۲۳ دی ماه ) به سوئیس و بلژیک سفر خواهد کرد.

قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا  در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.

همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است مذاکرات امنیتی میان دو قدرت در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، جو بایدن و ولادیمیر پوتین ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند. 

این دومین تماس میان رهبران آمریکا و روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و پیش از برنامه گفت و گوی میان مقام های ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو بود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.