شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#استقلال#لیگ قهرمانان آسیا

فاجعه؛ حذف پرسپولیس و استقلال در فصل ۲۰۲۳؟/ ترکش‌های تلخ‌ترین حذف تاریخ ادامه دارد

ممکن است بازگشت پرسپولیس و استقلال به لیگ قهرمانان آسیا چند سال طول بکشد.

فاجعه؛ حذف پرسپولیس و استقلال در فصل ۲۰۲۳؟/ ترکش‌های تلخ‌ترین حذف تاریخ ادامه دارد
خبرورزشی -

بالاخره اتفاقی که نباید رخ می داد به وقوع پیوست و پرسپولیس و استقلال از فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند. حدود یکماه قبل بود که اولین اخطارها برای فدراسیون فوتبال ارسال شد و ای اف سی به صراحت اعلام کرد، این دو باشگاه امکان دریافت مجوز حرفه ای را ندارند. این اتفاق تلخ و به نوعی فاجعه در حالی رخ داد که هیچکدام از مدیران فوتبالی حاضر نیستند، مسئولیت حذف سرخابی‌ها را بپذیرند و هرکدام مشکل را گردن مدیران قبل از خود می اندازند. در این گزارش دلایل اصلی حذف پرسپولیس و استقلال و البته پیامدهای بعد از این اتفاق تلخ را بررسی می کنیم.

بازتاب جهانی

حذف پرسپولیس و استقلال خبر بسیار مهمی بود که فضای رسانه ای داخل کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد. همچنین بسیاری از رسانه های خارجی روی این اتفاق مهم مانور کردند. مثلا خبرگزاری فرانس ۲۴ و رویترز با انتشار خبر حذف سه نماینده فوتبال کشورمان از لیگ قهرمانان آسیا نوشتند استقلال و پرسپولیس ۲ تیم برتر ایران به دلیل این که نتوانستند تمام معیارهای ضروری کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ورود به رقابت های لیگ قهرمانان آسیا از رقابت های امسال حذف شدند.

ای اف سی روی این موارد تاکید داشت

کنفدراسیون فوتبال آسیا ایرادات زیادی از پرسپولیس و استقلال در راه حرفه ای شدن گرفت. با این حال چند آیتم برای ای اف سی از اهمیت بالاتری برخوردار بود. تعیین وضعیت مالکیت، صفر کردن بدهی‌ مالیاتی، تسویه بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی، مثبت شدن تراز مالی، سر و سامان دادن به تیم های پایه، حرفه ای شدن چارت سازمانی، تشکیل تیم بانوان و در نهایت خصوصی سازی اصولی و استاندارد برای این باشگاه ها مواردی مهمی بودند که ای اف سی روی آن سخت گیری زیادی انجام داد و در نهایت منجر به حذف پرسپولیس و استقلال شد.

حمله سرخابی‌ها به سلطانی‌فر و سجادی

باید قبول کرد که در ماجرای حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا عوامل زیادی دخیل بودند و افراد مسئول در سال های اخیر وظایف خودشان را به خوبی انجام ندادند و در نهایت این فاجعه بزرگ اتفاق افتاد. با وجود اینکه بسیاری از هواداران پرسپولیس و استقلال از حذف تیم‌های محبوبشان راضی هستند و این عده امیدوارند با فشار ای اف سی، بالاخره وضعیت این دو تیم درست شود اما این موضوع باعث نشد که مدیران عالی رتبه ورزش کشور از تیغ انتقادات در امان باشند. هواداران پرسپولیس و استقلال بعد از قطعی شدن حذف این دو تیم از بازی های آسیایی به همه مدیران فوتبالی انتقاد کردند. از مصطفوی و اولیایی که در کمیته مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال حضور داشتند تا عزیزی خادم، تاج و البته سلطانی فر و سجادی.

پرسپولیسی‌ها خطاب به صدری: تو هم مقصری!

مدیران پرسپولیس و استقلال ادعا می کنند، بحث گرفتن مجوز حرفه ای به آنها ارتباط پیدا نمی کند و مشکلات این دو تیم مربوط به سطوح بالای مدیریتی و به خصوص مالکیت مشترک سرخابی‌ها برمی گردد. نکته جالب اینجاست که هواداران پرسپولیس به شدت از صدری ناراحتند و او را هم یکی از مقصران اصلی حذف تیم محبوبشان از آسیا می دانند. پرسپولیسی‌ها خطاب به سرپرست این باشگاه می گویند فکر نکن تو مقصر نیستی! یکسال از حضور تو در پرسپولیس می گذرد و خودت در جریان همه مشکلات بودی، پس نمی توانی ادعا کنی در این ماجرا مقصر نیستی.

خوشحالی الهلالی‌ها از حذف پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس و استقلال همواره رقیب سرسختی برای تیم‌های عربی محسوب می شدند. باشگاه الهلال که مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا به حساب می آید با اشاره به حذف ۲ تیم پرطرفدار ایرانی ابراز امیدواری کرد با توجه به غیبت پرسپولیس و استقلال، این تیم دوباره بتواند عنوان قهرمانی آسیا را بدست بیاورد.

واکنش ۲ پرسپولیسی به حذف از آسیا

بعد از انتشار خبر حذف پرسپولیس از آسیا، سیامک نعمتی و امید عالیشاه دو ستاره این تیم به این موضوع واکنش نشان دادند. نعمتی با انتشار توئیتی نوشت: مرسی که آسیا را هم از این تیم گرفتید. همچنین امید عالیشاه کاپیتان دوم پرسپولیس واکنش متفاوتی به این قضیه نشان داد و با گذاشتن تصویری از پرچم پرسپولیس در صفحه شخصی خود نوشت: این پرچم افتادنی نیست!

سرخابی‌ها منتظر عواقب حذف باشند

شاید خیلی ها فکر کنند حذف از فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا تنها جریمه پرسپولیس، استقلال و گل گهر باشد. شنیده ها اما حاکی از آن است که پرونده این ۳ تیم ایرانی راهی کمیته انضباطی ای اف سی خواهد شد و این نهاد جریمه های مختلفی برای تیم های ایرانی در نظر خواهد گرفت. به غیر از جرایم مالی برای فدراسیون و باشگاه ها که احتمالش بسیار زیاد است، این احتمال وجود دارد حتی محرومیت سرخابی‌ها به چند فصل افزایش پیدا کند و این دو تیم در چند فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا هم نتوانند در رقابت ها شرکت کنند.