شهر خبر

تخلف محرز یک شرکت‌ نفتی در نابودی زیستگاه "افعی دم عنکبوتی"


تخلف محرز یک شرکت‌ نفتی در نابودی زیستگاه "افعی دم عنکبوتی"

جاده‌کشی شرکت پیمان‌کار نفتی در زیستگاه "افعی دم عنکبوتی" بر خلاف تعهدات این شرکت است و تخلف این شرکت در اجرای مفاد قرارداد محرز است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ افعی شاخدار دم‌عنکبوتی نام یک گونه از مار افعی شاخدار ایرانی است که فقط در غرب ایران و در استان ایلام و استان کرمانشاه یافت می‌شود.

به گفته دوستداران محیط زیست, زیستگاه این افعی در مناطق ذکر شده بر اثر لرزه‌نگاری‌های شرکت نفت مورد تخریب گسترده قرار گرفته است.

علی رستمی, دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گیلان غرب, در رابطه با تخریب زیستگاه این گونه نادر حیات وحش ایران گفت: شرکت نفتی که کار لرزه‌نگاری در استان‌های ایلام, کرمانشاه و خوزستان را انجام می‌دهد, متعهد شده بود که تجهیزات مورد نظر برای لرزه‌نگاری را به وسیله هلیکوپتر به ارتفاعات و مناطق صعب‌العبوری که احتمال وجود منابع نفت و گاز در آن‌ها وجود دارد, ببرد اما این شرکت به جای انتقال هوایی تجهیزات, اقدام به جاده‌کشی در این مناطق بکر طبیعت کرده است.

وی با تقدیر از "انجمن زیست محیطی سبز زاگرس" در گزارش تخلفات این شرکت نفتی گفت: فعالیت‌های این شرکت در مناطق بسیار کم تردد بود و شناسایی تخلفات آن‌ها به واسطه هوشمندی دوستداران محیط زیست در "انجمن زیست محیطی سبز زاگرس" انجام شد و به واسطه‌ی پیگیری آن‌ها و به منظور حفاظت از محیط زیست, فعالیت‌های متخلفانه این شرکت در استان کرمانشاه متوقف شد و این شرکت ملزم به توقف فعالیت و پرداخت جریمه شد.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های مخرب این شرکت در استان ایلام همچنان ادامه دارد که باید قبل از اینکه آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست این استان وارد کند, متوقف شود.

به گزارش تسنیم؛ مدیر کل منابع طبیعی ایلام در رابطه با فعالیت‌های این شرکت گفته است که شرکت مذکور مکلف شده است تا بعد از اتمام فعالیت‌ها, شرایط منطقه را به حالت اول برگرداند اما این ادعا در حالی مطرح شده است که همه متخصصان امر باور دارند که اینچنین آسیب‌هایی به محیط زیست غیرقابل جبران است و هرگز نمی‌تواند به شرایط قبل بازگردد.

انتهای پیام/