به گزارش برنا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه به وقت محلی در نخستین سالگرد حمله به کنگره آمریکا از افسران پلیس و کارکنان کنگره که در زمان حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ با شورشیان مبارزه کردند، تجلیل کرد.

پلوسی گفت: به خاطرآنها، کنگره توانست شورش را شکست دهد و نمایندگان در همان شب توانستند به ساختمان کنگره بازگردند تا از انتقال مسالمت آمیز قدرت اطمینان حاصل کنند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد شورش به خاطر افسران پلیس و اعضای کنگره، شکست خورد.

چاک شومر رهبر اکثریت سنا نیز در نخستین سالگرد حمله به کنگره آمریکا از دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور بشدت انتقاد کرد و هشدار داد دموکراسی در خطر است.

رئیس رهبر دموکرات های سنا همچنین از جمهوری خواهان خواست در مورد وقایع ششم ژانویه سخن بگویند.  اگرچه چند سناتور جمهوری خواه در فاصله کوتاهی  پس از حمله ۶ ژانویه از ترامپ انتقاد کردند اما برخی از نزدیک ترین متحدان رئیس جمهور سابق آمریکا تلاش کرده اند خشونت و حمله به کنگره را کم اهمیت جلوه دهند.

 شومر توضیح داد:تنها راه ما برای عبور از ۶ ژانویه صبحت قاطعانه  است. ما نمی توانیم از حقیقت وقایع آن روز، خشونت ها  و تاثیر آنها بر پیشرفت دموکراسی آمریکا اجتناب کنیم. تعداد زیادی برای بازنویسی تاریخ ۶ ژانویه تلاش می کنند.

وی با وقایع ۶ ژانویه و خروج خود از کنگره گفت افرادی که به کنگره حمله کردند به خاطر مذهبش، قصد حمله به او را داشتند.

وی گفت: من در فاصله نزدیکی از شورشیان متعصب، نژادپرست و افراطی بودم. اگر فردی از آنها اسلحه داشت یا در خروجی را مسدود می کرد، معلوم نبود چه اتفاقی می افتاد. بعداً به من گفتند که یکی از آنها گفته است، اینجا یک یهودی بزرگ است، بیایید او را بگیریم.
تحلیلگران مسایل بین المللی و سیاسی درباره خطر بسیار واقعی جنگ داخلی در آمریکا هشدار می‌دهند؛ احتمالی که چند سال پیش غیرقابل تصور به نظر می‌رسید.
به اعتقاد آنان، حتی اگر تنش گسترده‌ای رخ ندهد، تصور مجموعه‌ای از انتخابات مورد مناقشه، دولت‌های انتخابی که نماینده اراده مردم نیستند و مشروعیت گسترده‌ای ندارند و ناتوانی فزاینده نهادهای دولتی در انجام موثر وظایف اساسی‌شان، آسان است.
علاوه بر تهدید آزادی‌های اساسی و کیفیت زندگی آمریکایی ها، اختلافات داخلی، اجرای سیاست خارجی موثر را تقریبا ناممکن می‌سازند و به زوال آمریکا سرعت می‌بخشند.

انتهای پیام/