« بلال کریمی» سخنگوی طالبان در مصاحبه تلفنی با خبرنگاران گفته که پیش از رسیدن به قدرت در ماه اوت سال گذشته، طالبان طی ۲۰ سال از این نیروهای انتحاری برای رویارویی با نیروهای آمریکایی بهره می برد. اکنون می خواهد تمامی این افراد را که در سراسر کشور پراکنده هستند، در گروهی منسجم و  سازماندهی  شده برای حفاظت از کشور گردهم آورد.

وی افزود: "از این نیروی ویژه، شامل افراد آماده عملیات پیچیده و  انتحاری، به عنوان بخشی از استراتژی دفاعی استفاه می شود."

بدین ترتیب اکنون هدف اصلی طالبان  رویارویی با گروه های محلی جنگجویان داعش  است که  دستکم  پنج حمله بزرگ را از زمان بدست گرفتن  قدرت توسط طالبان و خروج نیروهای  آمریکایی از  افغانستان سازماندهی و اجرا کرده اند.

شبکه خبری «الجزیره» قطر، به نقل از «قاری فصیح الدین» رئیس ستاد طالبان، نوامبر ۲۰۲۱ در گزارشی اعلام کرده بود ۱۵۰ هزار جنگجو برای پیوستن به طالبان دعوت شده اند. 

طالبان پیش تر همچنین اعلام کرده بود که عملیات شناسایی و دستگیری نفوذی های داعش در میان افراد رده بالای خود را آغاز کرده است.

بزرگترین و مرگبارترین حمله داعش در ۲۶ اوت ۲۰۲۱ در فرودگاه بین المللی حامد کرزای در کابل اتفاق افتاد که بر اثر آن دستکم ۲۰۰ نفر از جمله ۱۳ نیروی دریایی آمریکایی کشته شدند.

طالبان از نیروهای انتحاری برای مقابله با داعش استفاده می‌کند