شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#مجلس نمایندگان

استیضاح جو بایدن قوت گرفت | جمهوری خواهان تلافی‌ می‌کنند؟

پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰

یک سناتور آمریکایی گفت، اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای، اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند، این احتمال وجود دارد که به تلافی رای مثبت نمایندگان دموکرات به دو بار استیضاح ترامپ، بایدن را استیضاح کنند. 

واکنش بایدن به زمان ازسرگیری مذاکرات احیای برجام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «تد کروز» سناتور آمریکایی گفت که اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای امسال کنگره این کشور بتوانند اکثریت مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها پس بگیرند، این احتمال وجود دارد که جو بایدن را استیضاح کنند. 

این سناتور در آخرین قسمت پادکست خود با عنوان «حکم با تد کروز» گفت: اگر ما مجلس نمایندگان را بگیریم که گفتم احتمال آن بسیار زیاد است، فکر می‌کنم شاهد تحقیقات جدی از دولت بایدن باشیم. 

استیضاح بایدن
«تد کروز» سناتور آمریکایی

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، وی با تاکید بر این که این احتمال وجود دارد، افزود دموکرات‌ها استیضاح را به سلاح تبدیل کرده‌اند. 

او در توضیح این اظهارنظر خود گفت: آن‌ها (دموکرات‌ها) از آن (استیضاح) برای اهداف حزبی استفاده کردند تا به تعقیب ترامپ بپردازند زیرا با او مخالف بودند. یکی از معایب واقعی انجام این کار این است که هر چه بیشتر آن را به سلاح و یک چماق حزبی تبدیل کنید، می‌دانید با این اقدام مقابله به مثل می‌شود. 

این سناتور تندروی جمهوری‌خواه در ادامه گفت که دلایل متعددی برای استیضاح بایدن وجود دارد و افزود: احتمالاً قانع‌کننده‌ترین آن‌ها بی‌قانونی مطلق رئیس‌جمهور بایدن در سرپیچی از تقویت مرز است. تصمیم او برای سرپیچی از قوانین مهاجرت فدرال و اجازه دادن به دو میلیون نفر که بدون مانع به اینجا بیایند که نقض مستقیم تعهداتش طبق ماده دو قانون اساسی برای مراقبت از اجرای درست قوانین است. 

کروز اظهار داشت: این احتمالاً قوی‌ترین زمینه در حال حاضر برای استیضاح است، اما ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد. از آنجا که دموکرات‌ها تصمیم گرفتند که این فقط ابزار دیگری در جعبه ابزار جنگ حزبی باشد، فکر می‌کنم این خطر واقعی وجود دارد که این چرخش، بازی جوانمردانه باشد. 

کاخ سفید به درخواست هیل برای اظهارنظر در خصوص اظهارات تد کروز پاسخ نداد. 

کروز در پادکست خود درباره انتخابات میان دوره‌ای آتی گفت که درباره سال ۲۰۲۲ بسیار خوشبین است. او گفت که احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان را ۹۰ به ۱۰ می‌داند اگرچه او معتقد است که شانس حتی ممکن است بیشتر از این باشد. با این حال وقتی نوبت به سنا رسید، گفت: من شانسمان را ۵۰/۵۰ می‌دانم. 

ششم ژانویه ۲۰۲۱ کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. 

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد. رای ۲۳۲-۱۹۷ در مجلس نمایندگان آمریکا تاریخی بود، زیرا ترامپ را به اولین رئیس‌جمهور در تاریخ این کشور تبدیل کرد که دو بار استیضاح شد.