شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ایران خودرو#موتور#سال جاری

آیا بنز به ایران خودرو شاسی و موتور می دهد؟

آیا بنز به ایران خودرو شاسی و موتور می دهد؟

در سال جاری ایران‌خودرو دیزل در تولید محصولات جدید، بسیار پرقدرت ورود کرده است و به‌زودی، چند محصول به مرحله تولید و تجاری‌سازی خواهند رسید.

به گزارش تحریریه، ایران‌خودرو دیزل پس از یک دوره رکود و سکوت و کم‌کاریِ متأثر از عواملی مانند تحریم، افزایش نرخ ارز، عدم ثبات اقتصاد کلان جامعه، طی ماه‌های اخیر دوباره از خواب زمستانی بیدار شده است؛ به‌نحوی‌که، به گفته مدیرعامل این شرکت، هم‌اکنون نه‌تنها سهم این شرکت از بازار افزایش یافته است، بلکه محصولات جدیدی نیز در آستانه ورود به بازار هستند که هر کدام می‌توانند معادلات بازار را به نفع این شرکت تغییر دهند.

ارزان‌ترین کِشنده بازار و پیکاپ جدید بخشی از این محصولات هستند و در کنار آن ها تولید مینی‌بوس جدید، اتوبوس و چند پروژه ون و پیکاپ هم جزو برنامه‌های سال جاری قرار دارند. ضمن این که، به گفته جواد توسلی مهر، که از آبان ۹۹ سکان هدایت ایران‌خودرو دیزل را به دست گرفته، فروش این مجموعه نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است، به‌نحوی‌که، آمار از ۱۵ برابر شدن فروش نسبت به سال ۹۸ خبر می‌دهند. به گفته وی این اول راه است و اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد و به تولید داخل اعتماد شود، می‌توان حرف‌ها بسیاری برای گفتن داشت؛ مانند کشنده جدیدی که به‌زودی این شرکت عرضه خواهد کرد. کشنده‌ای که به‌رغم مشخصات بالای کیفی، ارزان‌ترین کشنده بازار خواهد شد.

در سال جاری ایران‌خودرو دیزل در تولید محصولات جدید، بسیار پرقدرت ورود کرده است و به‌زودی، چند محصول به مرحله تولید و تجاری‌سازی خواهند رسید. به‌عنوان مثال، طی ماه‌های آینده با کامیونت جدید وارد بازار می‌شویم، در حوزه کشنده‌ها نیز امسال کشنده «شش در شش» را عملیاتی کرده و فروخته‌ایم. در واقع در حال حاضر، ایران‌خودرو دیزل تنها تولیدکننده کشنده شش در شش در ایران است.

در بخش اول گفت‌وگوی پایگاه خبری اسب بخار با مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل به سایر برنامه‌های این خودروساز نیز پرداخته شده است.

برای شروع بحث ابتدا درباره محصولات، هدف‌گذاری و برنامه‌های جدید ایران‌خودرو دیزل و این که در چه کلاس‌هایی هستند کمی توضیح بدهید و این که آیا امسال شاهد حضور کشنده‌ای جدید خواهیم بود؟

در سال جاری ایران‌خودرو دیزل در تولید محصولات جدید، بسیار پرقدرت ورود کرده است و به‌زودی، چند محصول به مرحله تولید و تجاری‌سازی خواهند رسید. به‌عنوان مثال، طی ماه‌های آینده با کامیونت جدید وارد بازار می‌شویم، در حوزه کشنده‌ها نیز امسال کشنده «شش در شش» را عملیاتی کرده و فروخته‌ایم. در واقع در حال حاضر، ایران‌خودرو دیزل تنها تولیدکننده کشنده شش در شش در ایران است.

با چه برندی تولید می‌شود؟

با برند ایران‌خودرو دیزل و شاسی درایو و موتور ۴۳۰ اسب بخار بنز وارد بازار شده است. همچنین کشنده ۲۶۳۰ با همین چهره قدیمی، البته با برخی تغییرات اساسی، روانه بازار خواهد شد که تاکنون ۱۲ دستگاه از آن فروخته شده است. برای سال بعد نیز برنامه تولید ۵۰۰ دستگاهی را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

در محصولات کشنده برنامه ایران‌خودرو دیزل به همین‌ها ختم می‌شود؟

خیر در این کلاس برنامه‌های دیگری نیز داریم که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به آتامان اشاره کرد. آتامان محصول دیگری است که با اتاق فوتون و با شاسی بنز طراحی شده است و به‌زودی عرضه خواهد شد. در حال حاضر نیز ۱۰ نمونه اولیه از آن آماده تولید است و کارهای مربوط به اخذ مجوزهای استاندارد آن نیز در حال نهایی شدن است. باید  45 استاندارد پاس کنیم که خوشبختانه بخش زیادی از آن اخذ شده است.

قیمت آتامان چه قدر است؟

کم‌تر از سه میلیارد تومان قیمت دارد. یعنی عملاً ارزان‌ترین کِشنده بازار می‌شود.

واکنش فوتون به‌عنوان شریک تجاری ایران‌خودرو دیزل به آتامان چگونه بوده است؟

در مکاتباتی که با فوتون داریم اشاره کرده اند که این محصول نقطه عطف همکاری با ایران‌خودرو دیزل خواهد بود. پیش‌بینی این است که آتامان جای فوتون H4  را در بازار بگیرد و یکی از نگرانی‌های فوتون این بود که آتامان با شاسی درایو بنز و قیمت مناسب‌تر، قطعاً جای فوتون H4 را می‌گیرد. برای رفع این نگرانی، فوتون H5 با گیربکس اتوماتیک را آوردیم تا هم سهم بازار حفظ شود و هم سبد محصولات‌مان تکمیل‌تر شود. تاکنون نیز ۱۴۴  دستگاه فوتون H5 گیربکس اتوماتیک را فروخته‌ایم؛ بنابراین در ادامه سال جاری با احتساب کِشنده شش در شش، پنج محصول کشنده وارد بازار می‌کنیم.

چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

۱۰ نمونه از کشنده آتامان آماده تولید است، ۲۶۳۰ که وارد بازار شده است، H5  را هم که خواهیم فروخت و تا پایان سال تحویل می‌دهیم.

در حوزه خودروهای مسافری و پیکاپ چه محصولاتی دارید؟

یک مینی‌بوس هفت متری بسیار شیک و قشنگ طراحی کرده ایم. مینی‌بوس آرین هم یورو ۵ شده است و در حال حاضر، به‌عنوان محصول جدید تولید می‌شود. در حوزه ون و پیکاپ هم چند پروژه تعریف شده است؛ به‌عنوان مثال، تولید ۱۴ هزار ون پایه گازسوز. بودجه این پروژه را وزارت نفت اختصاص داده است و مصوب کرده که کارها و مقدمات تولید آن در حال انجام است.

ظرفیت تولید سالانه این ون چند دستگاه است و آیا با سایر نهادها و سازمان‌ها نیز همکاری خواهید داشت؟

در سال به‌راحتی می‌توانیم هفت هزار دستگاه ون پایه گازسوز تولید کنیم. در حوزه تولید ون‌های آمبولانس هم ورود کرده ایم و ۱۰۰ دستگاه با وزارت بهداشت قرارداد بسته‌ایم. البته درخواست و مذاکرات اولیه روی هزار دستگاه بود که فعلاً تولید ۱۰۰  دستگاه نهایی شده است. ناجا ۱۰۰ دستگاه ون از ما خریداری کرده است. دو قرارداد ۱۰۰ دستگاهی نیز برای توزیع ون منعقد شده است. ایران‌خودرو دیزل، ون سقف بلند نیز در محصولات خود دارد که به‌زودی کاربری سازی آن برای آمبولانس نهایی می‌شود. همچنین تا پایان سال، ون، پیکاپ و پیکاپ گیربکس اتوماتیک را وارد بازار می‌کنیم. البته پیکاپ‌های قدیمی دیزلی و بنزینی یورو ۴ نیز همچنان تولید خواهند شد. در حوزه اتوبوس درون‌شهری که سال گذشته رونمایی و روانه بازار شد نیز تاکنون ۷۰۰ دستگاه تولید و فروخته شده است.

یعنی از اتوبوس‌های شما استقبال خوبی شده است؟

بله استقبال خوبی شد، چون موتور این اتوبوس نسبت به رقبا بسیار بهتر و قوی‌تر است. راننده‌ها هم خیلی راضی هستند، چون به‌راحتی خراب نمی‌شود. برای ارائه خدمات هر چه‌بهتر تیم‌های واکنش سریع سازماندهی شده‌اند، مخصوصاً برای حمل‌ونقل‌های عمومی که به‌سرعت اعزام و مستقر می‌شوند و اگر ایرادی باشد به‌سرعت رفع می‌کنند؛ بنابراین در این حوزه اتوبوس نیز امسال دو محصول جدید داریم؛ یکی همین اتوبوس آمبولانسی است و دیگری اتوبوس برقی آتروس C1230 که به‌زودی نمونه اولیه آن با برند ایران‌خودرو دیزل رونمایی و با قیمت بسیار پایین‌تر از مشابه خارجی وارد بازار خواهد. ضمن این که اتوبوس آمبولانسی ایران‌خودرو دیزل نیز تقریباً نصف قیمت مشابه خارجی است.

در مورد اتوبوس آمبولانس بیش تر توضیح بفرمایید. ظاهراً یکی از افتخارات بزرگ ایران‌خودرو دیزل است.

به حول و قوه الهی و تلاش همکاران‌مان، ۱۵ شهریور ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانسی تحویل اورژانس گردید. در طراحی و تحویل نمونه اولیه اتفاق بزرگی افتاد که باعث شگفتی و تعجب همگان از جمله رئیس سازمان اورژانس شد. قرار بود نمونه اولیه آن را سه‌ماهه تحویل دهیم، اما با همت همکاران، ۳۵ روزه تحویل دادیم. به‌نحوی‌که، با ارسال نامه به رهبری و وزیر صنعت مراتب تشکر و قدردانی خود را اعلام کردند.  

در حوزه پیکاپ، عکس یک محصول تک‌کابین منتشر شده است که این محصول را آمیکو هم تولید می‌کند؟

خیر، آن برند نیست. ما دو دستگاه برای پروژه‌ای که داریم گرفته‌ایم و باید استفاده کنیم و برندی که اشاره کردید نیست و اصلاً ارتباطی با آن ندارد.

اگر تولید شود، براساس مشخصات فنی، جایگزین نیسان وانت می‌شود؟

بله دقیقاً برای همین کار آوردیم که جایگزین نیسان کنیم.

دیزلی است یا بنزینی؟

بنزینی.

در حوزه پیکاپ، اولویت فروش سازمانی است؟

خیر، این‌طور نیست. حتا نظر ایران‌خودرو این است که با ایران‌خودرو و ایساکو مذاکره کنیم که فروش و خدمات پس از فروش این محصول را به ایران‌خودرو بدهیم و محصول در سایت ایران‌خودرو فروخته شود. این نکته هم اضافه کنم که زیرمجموعه دیگر ایران‌خودرو، آپکو، که بحث سفارش سازی محصولات ایران‌خودرو را انجام می‌دهد، نیز تمایل دارد که خودروهای تولیدی ایران‌خودرو دیزل را نیز سفارشی‌سازی کند.

فروش و تولید ایران‌خودرو دیزل چه مقدار افزایش یافته است؟

در هر صورت، شرایط ایران‌خودرو دیزل متفاوت شده است. امسال نسبت به سال ۹۸، افزایش ۱۵ برابری فروش را خواهیم داشت. از سوی دیگر، با تلاشی که صورت گرفته است، زمان تحویل نیز به‌شدت کاهش پیدا کرده است. در تولید نیز از ۱۷۰۴ دستگاه در ۹ ماهه سال ۹۸ به ۲۴۶۴ دستگاه در سال ۹۹ و به ۴۵۴۵ دستگاه در سال جاری رسیده‌ایم. در افزایش سهم بازار هم روند رو به رشدی طی شده است. سال ۹۸ سهم بازار ایران‌خودرو دیزل ۲۹ درصد بود که در سال ۹۹ رشد اندکی داشته است و به ۳۱درصد رسید. امسال اما سرعت رشد خوب بوده و در حال حاضر، سهم بازار ما ۵۰ درصد است.

منبع: اسب بخار

پایان/