شهر خبر

از عوارض و معایب ارتودنسی چه می‌دانید؟

از عوارض و معایب ارتودنسی چه می‌دانید؟

ارتودنسی دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که تأثیر بسزایی در زیبایی لبخند می‌گذارد.

به گزارش بهداشت نیوز، درست است که روش درمان ارتودنسی را می‌توان یکی از بهترین روش‌های درمانی برای رفع انواع ناهنجاری‌های دندان و فک در نظر گرفت، اما این روش بدون عوارض هم نیست. برخی از عوارض ممکن است در اثر عدم مراقبت و تمیزکردن دندان‌ها در هنگام ارتودنسی یا رعایت اصول مراقبتی بعد از درمان به وجود آید.

برخی از عوارض ارتودنسی عبارت‌اند از:

    زردشدن دندان‌ها
    شیب‌دارشدن دندان‌ها بعد از ارتودنسی
    جرم‌گرفتن دندان‌ها
    پوسیدگی دندان‌ها
    آسیب‌های پریودنتال
    درد
    تحلیل ریشه دندان
    ازبین‌رفتن دندان‌ها
    اختلال گیجگاهی فکی
    مشکلات گفتاری
    آسیب مینای دندان. 

گاهی هم افراد دچار زخم دهان بعد از اورتودنسی می‌شوند. اگر دچار زخم دهان شدید، حتما دهان خود را چندین بار با آب نمک بشویید و روی براکت‌ها در محدوده زخم، از موم ارتودنسی استفاده کنید تا زخم‌هایتان بدتر نشود.

 البته بروز این عوارض تا حد زیادی به کیفیت کار، روش مورداستفاده، میزان مهارت متخصص ارتودنسی، استفاده از ابزارهای مختلف، شرایط و سن بیمار و میزان رعایت اصول مراقبتی توسط بیمار بستگی دارد.

ازاین‌رو بهتر است حتما در زمان مناسب ارتودنسی انجام دهید و به‌موقع به دندان‌پزشک مراجعه کرد. همان‌طور که گفتیم سعی کنید بهترین دکتر ارتودنسی را انتخاب کرد که تسلط کافی به نحوه انجام ارتودنسی و شیوه‌های درست انجام آن را داشته باشد. باید تمام نکات و اصول مراقبتی را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را با کمترین عوارض بگیرید.
ایجاد پلاک دندان و درمان ارتودنسی

ارتودنسی‌ چه متحرک و چه ثابت، دارای معایبی هم هست که مهمترین آنها افزایش ریسک پلاک‌های دندانی است. وجود براکت‌ها و قرارگرفتن آنها روی دندان‌ها، مانع از این می‌شود که بتوانیم خوب دندان‌ها را تمیز کنیم. علاوه بر این جاهای جدیدی هم برای گیر‌افتادن غذا ایجاد می‌کند در نتیجه شاهد افزایش تجمع پلاک‌های دندانی خواهیم بود.

این پلاک‌های دندانی محلی برای تجمع باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان‌ها هستند که موجب دکلسیفیکاسیون مینای دندان‌ در طول ارتودنسی می‌شود. در نتیجه روی دندان‌ها لکه‌های سفید و پوسیده ایجاد می‌شود. برای این منظور یک سری توصیه‌های پیشگیرانه وجود دارد.

بسیاری از روش‌های پیشگیرانه مانند استفاده موضعی از فلوراید، استفاده از مواد باندینگ آزادکننده فلوراید، استفاده از دهان‌شویه با فلوراید سدیم، استفاده از کلرهگزیدین و مواردی ازاین‌دست می‌تواند از ایجاد پلاک دندان در ارتودنسی جلوگیری کند. به‌صورت کلی رعایت بهداشت دهان و دندان نقش اصلی را در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی دارد.

منبع: دکتر تو