شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاخ سفید#مذاکرات وین
پیشرفت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها

سیگنال مثبت کاخ سفید به مذاکرات وین

کدخبر: 466946
آمریکا اعلام کرد مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم های یکجانبه ظالمانه علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام پیشرفت هایی داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نخستین نشست خبری در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ که بصورت تلفنی با برخی خبرنگاران رسانه های بین المللی در واشنگتن برگزار شد، افزود که مذاکرات هسته ای با ایران در وین پیشرفت کمی داشته اند  و آمریکا امیدوار است در این هفته این پیشرفت گسترش یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد که لغو تحریم‌ها و گام‌هایی که آمریکا باید بردارد، همراه با گام‌های هسته‌ای که ایران باید انجام دهد، در صورتی که بخواهیم به پایبندی متقابل به برجام برسیم، در قلب مذاکرات کنونی در وین است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر در تداوم فضاسازی ها و هراس از پیشرفت های هسته ای ایران، از تاکتیک محدود بودن زمان برای بازگشت به برجام برای فشار بر تهران در میز مذاکره بهره برد و مدعی شد که زمانی که کارشناسان به این نتیجه برسند که پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران مزایای بازگشت به توافق هسته‌ای را کاهش داده است، زمان به پایان می رسد.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که اخیرا یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با نشریه نیویورکر  با اعتراف به اینکه از تمام گزینه های تحریم استفاده شده ، به ناکارآمدی تحریم ها علیه ایران اعتراف کرده است.

اذعان این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده، در گفت و گو با نشریه نیویورکر همزمان با مذاکرات وین، نشان می دهد که دستان مقامات آمریکایی بیشتر از هر زمان دیگری در قبال ایران و مقاومتش در برابر کارزار شکست خورده فشار حداکثری، خالی است و از این رو به بهره گیری از تاکتیک هایی همچون تهدید به بی اثر شدن برجام برای فشار بر ایران در میز مذاکره و نیز ائتلاف سازی به منظور امتیاز گیری بیشتر و انداختن توپ در زمین ایران روی آورده اند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده تحریم ها به وضوح نتیجه ای را که ما می خواستیم به همراه نداشته است.

رابین رایت تحلیلگر مشهور آمریکایی و نویسنده نیویورکر با اذعان به پیشرفت های فنی برنامه های دفاعی بازدارندگی و صلح آمیز هسته ای ایران نوشته است: تهران به جای عقب نشینی تحت فشار ترامپ، برنامه های هسته ای و موشکی خود را سرعت بخشید.

او به رغم فضاسازی های مقامات آمریکایی در هفته های اخیر بر روی استفاده از "گزینه های دیگر" و تحرکات مقامات رژیم صهیونیستی و لفاظی های آنها اذعان کرده است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به غیر از دیپلماسی، ابزارهای بازدارنده و پیشگیرانه کمی در مقابل ایران دارد و حتی گزینه ارعاب، گزینه ای جذاب یا موثر در درازمدت نیست.

خبرگزاری یونهاپ روز سه شنبه گزارش داد که چوی چونگ کان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی برای ملاقات با نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات وین، عازم اتریش شده است.