شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#پلیس ترکیه#استانبول

شبیخون پلیس ترکیه به گولنیست‌ها و دستگیری‌های گسترده

شبیخون پلیس ترکیه به گولنیست‌ها و دستگیری‌های گسترده

پلیس ترکیه از دستگیری ده‌ها مظنون به همکاری با گروه گولن در شهرهای مختلف این کشور از جمله آنکارا و استانبول خبر داد.

به گزارش مشرق، پلیس ترکیه روز سه شنبه اعلام  کرد که دستکم  ۷۸ نفر را به اتهام ارتباط با «سازمان تروریستی گولن» که آنکارا آن را عامل کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در این کشور می‌داند، دستگیر کرده است.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» دادستان استانبول برای ۱۶ نفر از این دستگیر شدگان حکم صادر کرد. نیروهای امنیتی ترکیه ۱۶ مظنون را در عملیات همزمان دستگیر کردند، در حالی که تلاش‌ها برای دستگیری باقی مظنونان ادامه دارد. در این عملیات تعداد زیادی اسناد سازمانی و لوازم دیجیتال کشف و ضبط شد.

دادستانی آنکارا نیز به طور جداگانه حکم بازداشت ۹۹ مظنون را صادر کرد. به گفته دفتر دادستانی آنکارا، نیروهای امنیتی عملیات گسترده‌ای را در آنکارا آغاز و ۵۵ مظنون را دستگیر کردند. دادستانی استان قونیه نیز حکم بازداشت هفت نفر را صادر کرد.

نکارا سازمان گولن را  که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند، تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در ترکیه می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

از زمان کودتای تابستان ۲۰۱۶ تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان در رده‌های مختلف در ترکیه بازداشت شده‌اند. ۱۵۰ هزار کارمند دولت، نیروی ارتش، پلیس از کار برکنار شده‌اند.

چندی قبل منابع خبری گزارش دادند که هفت مظنون به عضویت در تشکیلات فتح‌الله گولن حین تلاش برای متواری شدن به یونان دستگیر شدند.

منابع امنیتی ترکیه‌ای مدعی شدند که هفت نفر از افرادی که مظنون به داشتن ارتباطات با تشکیلات فتح الله گولن بودند، در حالی که در شمال غربی ترکیه در تلاش برای ورود غیرقانونی به یونان بودند، دستگیر شدند. در بین این مظنونان بازداشت شده در عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در استان «ادرینه» که با یونان مرز دارد، یک پزشک و قضات سابق ترکیه‌ای حضور داشتند.

منبع: فارس