شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#اروپا
  • سیاسی 2
  • سفیر ایران در کرواسی:

    شکست داعش توسط سردار سلیمانی، دفع یک تهدید امنیتی از اروپا بود

    سفیر کشورمان در کرواسی تاکید کرد که مجاهدت شهید سلیمانی و شکست اهداف داعش در منطقه با محوریت ایشان، دفع یک تهدید امنیتی چند وجهی و فزاینده از کل جهان، بویژه اروپا و منطقه خاورمیانه بود.

    شکست داعش توسط سردار سلیمانی، دفع یک تهدید امنیتی از اروپا بود

    به گزارش منیبان، پرویز اسماعیلی عصر دوشنبه در وبینار دومین سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که به همت موسسه ابن سینا و با حضور کارشناسان منطقه ای در سارایوو برگزار شد، به تشریح سه محور مهم امنیت آفرین برای منطقه، اروپا و جامعه جهانی در مبانی فکری آن شهید پرداخت.

    وی گفت: درجهان به هم پیوسته کنونی که امنیت هم مثل محیط زیست و مثل آب و هوا یک مقوله جمعی و جهانی است، داعش بدون تردید یک تهدید امنیتی چند وجهی و فزاینده برای کل جهان بود. داعش نماد کامل افراط گری و خشونت، و وسیع ترین وجه تروریسم در عرصه فکری، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی بود و لذا شهید سلیمانی اگر چه وجه فیزیکی تروریسم داعش را شکست داد، اما مهم تر، به نظر من خشکاندن ریشه های ایدئولوژی تکفیر و افراط و خشونت در همه حوزه های فکری، فرهنگی و اجتماعی بود. این یک دستاورد بزرگ جهانی بود که حداقل برای سالهای سال جهان را از تهدید چنین تفکر افراطی نجات داد.

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب اهمیت منطقه خاورمیانه از ابعاد مختلف ژئوپلیتیک را به عنوان محور دوم یادآور شد و افزود: منطقه ما محل تلاقی و تعارض انواع منافع قدرتهای بزرگ جهان در طول تاریخ از ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی، و همچنین کانون تحولات بسیار بزرگ بین المللی در طول تاریخ بوده است. کار بزرگ شهید سردار سلیمانی این بود که اجازه تغییرات ژئوپلیتیک و جغرافیایی در منطقه را نداد؛ در حالیکه طی چند صد سال و بویژه در صد سال گذشته طرح ها و برنامه ریزی های سنگینی برای تجزیه منطقه انجام شده بود. اگر داعش در منطقه ما به دولت تبدیل می شد و منابع عظیم انرژی و ژئوپلیتیک را در اختیار می گرفت قطعا در مرزهای عراق و سوریه متوقف نمی ماند.

    وی ایده امنیتی شهید سلیمانی را امنیت منطقه ای و جمعی دانست و گفت: ایشان به درستی امنیت ایران عزیز را جدای از امنیت ملت های مسلمان و منطقه نمی دانست. این البته فقط هم در مقابل داعش نبود. شهید سلیمانی یاور حاکمیت ها و دولت های قانونی منطقه اعم از عربی و غیر عربی در برابر تروریسم و انواع بی ثباتی ها مثل کودتا بود که در تاریخ منطقه و حافظه ملت های منطقه ما باقی خواهد ماند.

    اسماعیلی ادامه داد: زمانی که ملت ها و اقوام منطقه ما با نگرانی دنبال راه نجات از داعش بودند؛ انبوه اسلحه خریداری شده و انبار شده توسط برخی دولتهای عرب منطقه، اگر نگوییم بخشی در اختیار داعش بود، لااقل به هیچ وجه در کمک برای مقابله با داعش و فروکاستن از تهدید این تروریسم از سر ملتهای منطقه به کار نیامد. تنها کسی که در میدان، کنار ملت های منطقه و روبروی داعش ایستاد، شهید سلیمانی بود. حضور ایشان در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهای منطقه و عدم تحقق هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی یا تفکیک های قومی در منطقه از دستاوردهای فرامرزی مجاهدت ایشان بود.

    سفیر کشورمان در زاگرب همچنین به نقش شهید سلیمانی در رفع انواع تهدید از اروپا و غرب پرداخت و گفت: داعش را قطعا باید مهم ترین تهدید اروپا از ابعاد مختلف امنیتی دانست و این تهدید فقط از بعد نظامی نبود. تهدیدهای مهم تری مانند ترویج افراط و خشونت هم بود چنانچه در سالهای فعالیت داعش ما دیدیم زمینه هایی نیز در کشورهای اتحادیه اروپا دارد و حتی تعدادی از شهروندان آن به داعش ملحق شده بودند. انواع بحرانهای فرهنگی، اجتماعی، فکری و بویژه بحران مهاجرت و انواع قاچاق موضوعاتی بود که بسیار مرزهای اتحادیه اروپا را تهدید می کرد و با شکست داعش با فرماندهی شهید سلیمانی در میدان های نبرد، این تهدید از اروپا رفع شد.

    وی افزود: برای ثبت در تاریخ و انتقال به نسل ها باید بدانیم که آمریکا و اروپا در مقابل با داعش چه کردند؟ اگر نگوییم که مثل القاعده، که بعضی از آنها خودشان اعتراف کردند که سازنده و حمایت کننده داعش بودند، لااقل می توانیم بگوییم که به معنای واقعی کلمه در برابر این تهدید جهانی و جمعی دست روی دست گذاشتند؛ بلکه مایل به سقوط حاکمیت ملی در سوریه و تشکیل هر دولتی غیر از دولت قانونی آنجا حتی دولت داعش بودند. بسیاری از تحلیلگران و مقامات غربی در همان سالها معتقد بودند که اگر داعش قدرت خودش را در یکی از کشورهای منطقه تثبیت و به منابع لازم دست پیدا بکند از سال 2015 میلادی به بعد دامنه فعالیت ها و نفوذ خودش رو به قلب اروپا منتقل خواهد کرد. حالا سوال اینجاست که اگر داعش در سوریه یا هر جای دیگری در منطقه دولت تشکیل می داد الان وضعیت امنیتی اروپا به چه شکل بود؟ حتی اگر تهدید امنیتی و نظامی اروپا را در بر نمی گرفت، آیا اروپا قادر به کنترل موج مهاجران فراری از دست داعش در منطقه بود؟

    پرویز اسماعیلی ادامه داد: سوال بعدی اینکه حتی در عراق که نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا از سال 2001 به بعد تسلط امنیتی و نظامی کامل را داشتند، با داعش چطور برخورد کردند؟ داعش هر روز داشت به پایتخت عراق نزدیکتر می شد. بعد از ژوئن 2014 که داعش موصل را گرفت واقعا چه نشانه ای از مقابله و رویارویی نیروهای آمریکایی با نیروهای داعش داریم؟ و اساسا قبل از این باید بپرسیم که با وجود تسلط امریکا و ائتلاف بر همه شئون امنیتی و نظامی عراق، چطور گروه داعش آزادانه در این کشور وارد شد، پول و تجهیزات نظامی بدست آورد، عملیاتهای نظامی پی در پی انجام داد و شهرهای مختلف را تصرف کرد و مردم را به خاک و خون کشید.

    وی در پایان تاکید کرد: آنچه شهید سلیمانی عزیز انجام داد در میراث تاریخ جهان، منطقه و ایران باقی خواهد ماند. دیده های منصف به تدریج از بزرگی این مرد و این مجاهد فی سبیل الله خواهند نوشت. تاریخ گواهی خواهد داد آنهایی که این شهید عزیز را ترور کردند همان کسانی بودند که از داعش به عنوان ابزاری برای تجریه و اختلاف و همچنین تضعیف جهان اسلام و چپاول ثروت ملت های مسلمان و منطقه استفاده کردند.