شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه
  • اقتصادی 2
  • ناکامی بزرگ برای ترکیه رقم خورد

    آمارهای رسمی روز دوشنبه نشان داد که تورم سالانه ترکیه در ماه دسامبر به بالاترین سطح خود در ۱۹ سال گذشته رسیده است.

    ناکامی بزرگ برای ترکیه رقم خورد

    به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرآنلاین، موسسه آماری ترکیه اعلام کرد که تورم در ماه گذشته از ۲۱.۳۱ درصد در نوامبر به ۳۶.۰۸ درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ تورم از سپتامبر ۲۰۰۲ است.

    داده ها نشان می دهد که شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور در دسامبر نسبت به ماه قبل ۱۳.۵۸ درصد افزایش یافته است و نرخ تورم سالانه در این کشور بالاترین نرخ تورم از سپتامبر ۲۰۰۲ بوده است.

    شاخص قیمت تولیدکننده نسبت به ماه قبل ۱۹.۰۸ درصد افزایش یافت و به طور سالانه نیز افزایش ۷۹.۸۹ درصدی داشته است که نشان دهنده جهش قیمت کالاهای وارداتی است.

    قیمت‌های مصرف‌کننده به خصوص قیمت‌های حمل‌ونقل ۵۳.۶۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و قیمت‌های مواد غذایی و نوشیدنی نیز ۴۳.۸ درصد افزایش یافته است.

    بانک مرکزی گفته است که عوامل موقتی باعث افزایش قیمت‌ها شده و پیش‌بینی کرده است که تورم در کوتاه‌مدت روندی پرنوسان را دنبال خواهد کرد.

    لیر در ماه دسامبر به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۸.۴ در برابر دلار رسید و پس از آن که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طرحی را برای محافظت از سپرده های لیر در برابر نوسانات ارزی اعلام کرد، هفته قبل روند قیمت لیر افزایشی شد.

    در گزارشی که اواخر مهرماه منتشر شد، بانک مرکزی تورم پایان سال را ۱۸.۴ درصد پیش بینی کرد.