به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه این هفته «آفریقا امروز» نگاهی دارد به عملیات اکتشاف نفت و گاز توسط شرکت چندملیتی «شل» که نگرانی کارشناسان محیط زیست را از تخریب دریا و تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم آفریقای جنوبی و موجودات دریایی در سواحل جنوبی این کشور را به دنبال داشته است.

انیمو باسی، فعال محیط‌زیست به عنوان کارشناس برنامه درباره اثرات مخرب فعالیت شرکت شل بر محیط زیست دریایی آفریقای جنوبی سخن می‌گوید و اثرات آن را بر جوامع ماهیگیر و اقتصاد مردمان این منطقه مورد بررسی قرار می‌دهد.

 بخش دوم برنامه «آفریقا امروز» هم به مهاجرت کادر درمان و به خصوص پزشکان زیمباوه از این کشور دارد. آمارها نشان می‌دهد که با وجود همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در زیمباوه بسیاری از پزشکان این کشور اقدام به مهاجرت به ایالات متحده، استرالیا و کشورهای همسایه کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، بیش از دو هزار نفر از کادر درمان زیمباوه در سال ۲۰۲۱ این کشور را ترک کرده‌اند.

 مبارک هنیا مجری «آفریقا امروز» در گفت‌وگو با روبن امبوفانا نویسنده و فعال اجتماعی، ضمن بررسی دلایل مهاجرت کادر درمان زیمباوه، نقش و تاثیر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا را در بیکاری پزشکان این کشور و مهاجرت به سایر مناطق دنیا از مهمان برنامه جویا می‌شود.

انتهای پیام//