شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتوبوس
  • اجتماعی 2
  • اتوبوس خوابی یا اتوبوسِ خواب؟

    مدتی است که فضای رسانه‌ای و مجازی کشور متاثر از خبری است که تحت عنوان اتوبوس خوابی منتشر شده اما در این میان برخی تصور می‌کنند که منظور از اتوبوس خوابی همان اتوبوس‌های سیار شهرداری تهران برای صیانت از جان افراد بی‌خانمان در سرمای زمستان است.

    اتوبوس خوابی یا اتوبوسِ خواب؟

    به گزارش منیبان؛ به نقل از مددکارشهر، هفته گذشته بود که خبری پیرامون اتوبوس خوابی در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر شد، روایتی خبری از برخی افراد بی‌سرپناه  که مجبورند برای رساندن شب به صبح در اتوبوس‌های شبانه و در حال حرکت شرکت واحد بخوابند، افرادی که برخی از آنها کرایه مسیر را نیز به راننده پرداخت می‌کنند.

    این پدیده تلخ عمدتا در مورد افرادی بود که با فقر دست به گریبانند و هزینه تهیه محلی برای اقامت را ندارند و از طرفی دیگر نیز تمایلی برای رفتن به گرمخانه‌های شهرداری تهران را هم ندارند. اکثر این افراد معتاد نبوده و بعضا دارای شغل نیز هستند و حتی برخی از آن‌ها نه برای همیشه که برای چند روز به اتوبوس خوابی روی‌آور شده‌اند.

    انتشار این تصاویر اما برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی رسانه‌ها را نیز به اشتباه انداخته و آنان این پدیده را با اتوبوس‌های سیار شهرداری تهران که برای حفاظت از جان کارتن‌خواب‌ها  وافراد بی‌سرپناه در برخی از میادین و نقاط پرتردد شهر توقف می‌کند، اشتباه گرفتند و همین موضوع نیز سبب شده تا تعدادی از این کاربران شهرداری را به عنوان عامل اتوبوس خوابی معرفی کنند. در این میان البته شیطنت برخی از رسانه‌ها نیز وجود داشت.

     

    سرپناهی برای بی‌سرپناهان

    تا همین چند سال پیش با فرارسیدن فصل زمستان، شماری از کارتن‌خواب‌ها در شهری مانند تهران جان خود را به دلایل نظیر سرمازدگی و عفونت از دست می‌دادند که از میان آن می‌توان به آمار پزشکی قانونی از مرگ 9 بی‌سرپناه از ابتدای آبان تا پایان دی ماه 95 در خیابان‌های تهران اشاره کرد. اما این آمار دستکم طی سه سال گذشته با اقدام سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در تجهیز گرمخانه‌ها و اتخاذ تدابیری نظیر همین اتوبوس‌های سیار به صفر رسیده و طی سه سال گذشته هیچ بی‌خانمانی به دلیل سرما در تهران جان خود را از دست نداده است.

    از جمله مواردی که سبب حفظ جان افراد بی‌سرپناه شهر تهران در مقابل سرما شده، همین ایجاد گرمخانه در نقاط مختلف شهر تهران است، تا جایی‌که در حال حاضر به گفته سعید شرفدوست، معاون حمایت‌های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، گرمخانه‌های شهر تهران که شمار آن به 20 عدد می‌رسد ظرفیت پذیرش نزدیک به 3500 نفر در هر شب را داراست و علاوه بر آن دو سامانسرا نیز با ظرفیت پذیرش 150 زن و 250 مرد در پایتخت فعال است.

    علاوه بر این اقدامات اما چندسالی هست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تمهیدات دیگری را نیز برای حفاظت از جان افراد بی‌سرپناه اتخاذ کرده که آن ایجاد گرمخانه‌های سیار یا همان اتوبوس‌های سیار است. این اتوبوس‌ها در نقاط پرتردد شهر تهران نظیر میدان راه‌آهن، میدان تجریش، میدان آزادی، میدان امام حسینی و … مستقر شده و ویژه اسکان آن دسته از افرادی بی سرپناهی است که تمایلی به حضور درگرمخانه یا انتقال به گرمخانه از طریق گشت‌های شهرداری را ندارند.

    در واقع اتوبوس‌های خواب فضایی است که افراد بی‌سرپناه با حضور در آن امکان استراحت در محلی گرم و مناسب به نسبت خیابان و فضاهای عمومی را پیدا می‌کنند و این فضا با آنچه که تحت عنوان اتوبوس‌خوابی یا بی‌آرتی خوابی منتشر شده تفاوت دارد.  در واقع اتوبوس‌های خواب یکی از اقدامات قابل توجه و البته تاثیرگذار شهرداری تهران برای حفاظت از جان و سلامت افراد بی‌سرپناه است و حضور در آن نیز همچون حضور درگرمخانه‌ها و سامان‌سراها کاملا رایگان است.

    در این شرایط گرچه ایجاد گرمخانه‌های ثابت و سیار و … می‌تواند به عنوان یک مسکن مقطعی از وارد شدن آسیب‌های بیشتر جسمی و روحی به افراد بی‌خانمان جلوگیری کند، اما باید توجه داشت که راهکار اصلی این موضوع در گرو سیاست‌های اقتصادی  واجتماعی کلان جامعه‌ است که در نهادی بالاتر از شهرداری باید جستجو شود.

    انتهای پیام