شهر خبر
  • بین الملل 2
  • پرونده حمله به کنگره آمریکا زیر تیغ سیاسی‌کاری

    سالگرد حمله به ساختمان کنگره آمریکا این هفته فرا می رسد و کمیته بررسی کننده کنگره با پرسش‌های دشواری همچون احضاریه‌ها و واکنش دیوان عالی نسبت به درخواست مخالفت با دسترسی این کمیته به کاخ سفید، روبرو است.

    پرونده حمله به کنگره آمریکا زیر تیغ سیاسی‌کاری

    به گزارش مُنیبان از روزنامه نیویورک تایمز، در حالی که این کمیته ۹ نفره به بررسی‌های خود ادامه می‌دهد، منتظر است تا ببیند آیا دیوان عالی به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا برای جلوگیری از دسترسی کمیته به سوابق کاخ سفید در ارتباط با این حمله پاسخ رد می دهد یا خیر.

    این کمیته همچنین احضار اعضای کنگره یا شخص ترامپ و مایک پنس معاون وی در زمان ریاست جمهوری را منتفی ندانسته است.

    یک سال پیش، گروه بزرگی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند و مصمم بودند مانع از تائید رسمی پیروزی انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا شوند. دست کم هفت نفر در جریان آن حمله کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند.

    این کمیته قصد دارد گزارش نهایی خود را قبل از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر منتشر کند.

    همانطور که تحقیقات ادامه دارد، نخستین سالگرد حمله به کنگره توجه‌های بیشتری را به خود جلب می‌کند، زیرا قانونگذاران، کارکنان، کارمندان کنگره و روزنامه نگاران این روز را گرامی می‌دارند و قرار است بایدن و کامالا هریس معاون وی در آن روز، سخنرانی کنند.

    در حالیکه مجلس نمایندگان تا ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) تشکیل جلسه نمی‌دهد، نانسی پلوسی رئیس این مجلس برنامه‌هایی را برای شرکت نمایندگان در مراسم روز پنجشنبه ترسیم کرده است که یا در واشنگتن یا به صورت مجازی در حوزه‌های انتخابیه‌شان برگزار می‌شود.

    برخلاف مجلس نمایندگان، سنا این هفته تشکیل جلسه می دهد تا نمایندگان دموکرات به بررسی رای اعتماد به نامزدهای پیشنهادی دولت بایدن ادامه دهند.

    در این میان، اکثریت جمهوریخواهان درصدد کم اهمیت جلوه دادن این حمله برآمده‌اند و مدعی هستند که دموکرات‌ها از این موضوع به عنوان سلاحی برای رقابت حزبی استفاده می‌کنند.

    «لیز چنی» نماینده ایالت وایومینگ و یکی از دو عضو جمهوریخواه کمیته رسیدگی کننده شورش 6 ژانویه گفت: می‌توانیم یا به دونالد ترامپ وفادار باشیم یا به قانون اساسی، اما نمی‌توانیم به هر دو وفادار بمانیم.

    وی افزود: در حال حاضر جمهوریخواهانی هستند که تلاش می‌کنند رئیس جمهوری سابق را توانمند سازند.

    ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

    با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند.