شهرخبر
  • اقتصادی 2
  • بازار رمز ارزها سال 2022 را به این شکل آغاز کرد

    بیت‌ کوین سال۲۰۲۲ را با روز سبزی آغاز کرد، اما برای کانال‌ شکنی موفق نبود.

    بازار رمز ارزها سال 2022 را به این شکل آغاز کرد

    به گزارش منیبان؛ به نقل از دنیای اقتصاد، بیت‌ کوین با ۳ درصد رشد به کانال ۴۸ هزار دلار هجوم برد که البته چندان موفق ظاهر نشد. اتریوم نیز با حدود ۵/ ۲ درصد رشد تلاش می‌کرد تا وارد کانال ۳۸۰۰ دلار شود که روند آن نیز مانند بزرگ‌ترین رمزارز ناموفق بود.

    هرچند بازار شروع خوبی داشته است، ولی برای رشد بیشتر نیاز است تا حجم معاملات افزایش یابد. بنابراین باید منتظر بود و دید با آغاز نخستین روز کاری در سال ۲۰۲۲، واکنش معاملاتی موسسات بزرگ و سرمایه‌ گذاران هوشمند چگونه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که بیت‌کوین در سال جاری رشد خاصی نداشته باشد، ولی اخبار احتمالی در سال جدید میلادی می‌تواند کمک بزرگی به رشد بازار کند.

     

     بیت‌کوین توسط کشورهای بیشتری پذیرفته خواهد شد

    در سال گذشته شاهد بودیم که السالوادور قانونی برای پرداخت‌های بیت‌کوینی وضع کرد و قدیمی‌ترین رمزارز بازار را به عنوان یک ابزار پرداخت قانونی معرفی کرد. این کار کشورهای بیشتری را به سمت پذیرش بیت‌کوین سوق داد. اما مهم‌ترین محرک پذیرش بیت‌کوین توسط دولت‌ها توسط دولت انگلستان ایجاد شد. در سال گذشته بانک مرکزی انگلستان نزدیک به ۲ میلیارد دلار از ذخایر طلای ونزوئلا را که در خارج از این کشور نگهداری می‌شد بلوکه کرد و به نظر می‌رسد این منابع به خوآن گایدو که مخالف اصلی دولت ونزوئلا است خواهد رسید.

     

    این موضوع پیام مهمی را به کشورهای دیگر مخابره کرد که نمی‌توانند کنترلی بر دارایی‌های خود خارج از بانک‌های‌شان داشته باشند. این اتفاق موجب شد بسیاری از دولت‌های جهان سوم که مخالف سیاست‌های غرب هستند به فکر پذیرش بیت‌کوین باشند تا از این طریق بتوانند کنترل بیشتری بر دارایی‌های خود داشته باشند. عمده دولت‌هایی که طرح پذیرش بیت‌کوین را در دستور کار خود دارند، دولت‌های آمریکای جنوبی هستند.

     

     قانون‌گذاری برای رمزارزهای ارزش ثابت

    رمزارزهای ارزش ثابت که اصطلاحا استیبل‌کوین نامیده می‌شوند دسته‌ای از رمزارزها هستند که ارزش‌ آنها به واسطه پشتوانه‌ای به مقدار ثابت ارزش پول یک کشور مشخص شده است. برای مثال رمزارز تتر یک رمزارز ارزش ثابت است که ارزش آن برابر یک دلار آمریکا است. این رمزارز با بلوکه کردن دلار در یک بانک و ضرب تتر به ازای آن، ارزش خود را ثابت و برابر یک دلار نگه می‌دارد.

    حال با پیشتازی دولت ایالات‌متحده نهضتی برای قانون‌گذاری درخصوص رمزارزها آغاز شده است. کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) به دنبال این است که با انجام تحقیقات بیشتر در خصوص این دسته از رمزارزها، در زمینه ضرب و انتقال آنها قوانین مختلفی را وضع کند. این موضوع می‌تواند سطح ریسک بازار را به‌شدت کاهش داده و موجب ورود سرمایه‌های دولتی از سرتاسر جهان شود.

     

     بیت‌کوین به تورم پاسخ خواهد داد

    بسیاری از طرفداران بیت‌کوین معتقدند این رمزارز می‌تواند به یک دارایی امن تبدیل شود. آنان معتقدند بیت‌کوین توانایی آن را دارد تا در پرتفوهای سرمایه‌گذاری جایگزین مناسبی برای طلا باشد. با وجود انتشار اخبار فراوان از نگرانی‌های دولت‌ها از تورم در سال ۲۰۲۱، بیت‌کوین واکنش مناسبی به این اخبار نشان نداد. درحال حاضر سرمایه‌گذاران با خرید طلا به بخشی از این اخبار پاسخ داده‌اند، اما چنانچه تورم ادامه پیدا کند، آنان به سراغ دارایی‌های متفاوت‌تری مانند طلا خواهند رفت.

     

     فرآیند استخراج در کشورهای بیشتری محدود خواهد شد

    در سال گذشته با افزایش قیمت بیت‌کوین، بسیاری از افراد در سرتاسر جهان به حوزه ماینینگ و استخراج رمزارزها ورود کردند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری، کشورهایی که منابع انرژی کمتری در اختیار دارند، ممنوعیت‌های بیشتری را علیه رمزارزها وضع کنند. در همین راستا توان پردازش بیشتری به کشورهایی با منابع بیشتر اختصاص خواهد یافت.

    البته کمبود منابع سنتی انرژی ممکن است باعث شود کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های پاک حرکت کنند. این موضوع که احتمالا باید بخش بزرگی از آن را مدیون تسلا و ایلان ماسک بود باعث می‌شود که تا کشورهای بزرگ‌تر در حوزه استخراج رمزارزها، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در حوزه انرژی‌های پاک انجام دهند.

    منبع: دنیای اقتصاد