شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آیت الله

راز بوسه حاج قاسم بر پیشانی علامه مصباح/ دیدگاه‌هایِ ولایتی آیت الله مصباح در حاج قاسم تبلور یافت


راز بوسه حاج قاسم بر پیشانی علامه مصباح/ دیدگاه‌هایِ ولایتی آیت الله مصباح در حاج قاسم تبلور یافت

شهید سلیمانی هرکسی را در آغوش نمی‌گرفت و چهره و به خصوص پیشانی‌اش را نمی‌بوسید اما ایشان بر پیشانی دو نفر بوسه زده که سرّی در آن نهفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، قادرعلی واثق، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه به تسنیم گفت: من به روح ملکوتی حضرت علامه آیت الله مصباح و همچنین حاج قاسم سلیمانی درود می‌فرستم که هر دو از استوانه‌ها و بزرگان انقلاب اسلامی بودند. حقیقت مسئله این است که در شرایط فعلی جهان اسلام و در سطح کشورهای عراق، سوریه، یمن، ایران و افغانستان، آیت الله مصباح از حیث تئوریک و نظریه پردازی واقعا به عنوان یک الگو مطرح است.

وی افزود: البته کسان دیگری هم بوده‌اند که در مسائل اجتماعی و اسلامی نظریه‌هایی داشته‌اند اما آرائشان در مجموع مبتنی و متکی بر نگرش اسلامی یا به قول حضرت امام (ره) اسلام ناب محمدی(ص) نبوده است و یک سری اشکالاتی در نظریاتشان وجود دارد که نمی‌شود دربست آن را پذیرفت. اما نگاه و آثار حضرت علامه مصباح عمیقا مبتنی بر اسلام ناب و برخاسته از بینش تابناک حضرت امام بوده است و ما در این زمینه تنها چند چهره معدود دیگر مثل شهید مطهری و در رأس همه مقام معظم رهبری را داریم که می‌توانند اندیشه انقلاب اسلامی را نمایندگی کنند به همین دلیل هم هست که حضرت امام (ره) مطالعه کلیه آثار شهید مطهری را به جوانان توصیه فرمود و مقام معظم رهبری هم توجه به آثار و افکار آیت‌الله مصباح را متذکر شده‌اند و به همه جوانان و عامه مردم توصیه می‌کنند که کتاب و آثار ایشان را مطالعه کنند.

دانش آموخته موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، تأکید کرد: به نظرم دیدگاه آیت الله مصباح از بُعد نظری برای جهان اسلام و به خصوص برای مردم افغانستان کاملا راهگشا بوده است اما در رابطه با شهید حاج قاسم سلیمانی می‌توانم عرض کنم که به نظر من ایشان در مقام عمل و پیاده کردن دیدگاه‌هایِ ولایتی آیت الله مصباح به قدری درخشان بوده که به عنوان یک الگو مطرح است و حقیقتاً یکی از کسانی که عاقبت به خیر شد و به آن فوز عظیم نائل آمد شخص شخیص ایشان بود که مقام معظم رهبری هم از ایشان به عنوان رفیقی که رستگار و عاقبت به خیر شد، یاد کردند.

واثق همچنین یادآور شد: اگر روی سیره عملی و سلوک اجتماعی شهید سلیمانی درنگ کنیم می‌بینیم که ایشان هر کسی را در آغوش نمی‌گرفت و چهره و به خصوص پیشانی‌اش را نمی‌بوسید اما شهید سلیمانی بر پیشانی دو نفر بوسه زده که یکی آیت‌الله علامه مصباح بود و دیگری هم رئیس جمهور محترم آیت الله رئیسی است که عکس‌هایش هم همه جا پخش شده است و این حاکی از عمق ارادت ایشان به ایده‌های ولایتی این دو شخص عزیز است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در وصیت‌نامه شهید سلیمانی در رابطه با ولی فقیه مخصوصا حضرت امام خمینی تعابیر عجیبی آمده؛ ایشان سه مرتبه می‌گوید والله والله والله که یگانه راه موفقیت در این دنیا و رستگاری در آخرت، در گرو پیروی از ولی فقیه و تبعیت محض از ایشان است که این چکیده رأی مرحوم علامه مصباح هم هست.

وی با اشاره به اهتمام مرحوم آیت الله مصباح نسبت به پاسخگویی به شبهات تصریح کرد: ایشان دو کتاب در زمینه پاسخ به پرسش‌های اعتقادی دارد که هر دو در رابطه با ولایت فقیه است. ایشان در این کتاب‌ها اشکالاتی که در سطح جامعه و یا حتی مجامع نخبگانی مطرح است را طرح می‌کند و پاسخ‌های بسیار متینی که موافق اصول حقه اسلامی است ارائه می‌دهد و این برای جامعه اسلامی به خصوص مردم افغانستان واقعا یک ایده مبنایی شده است و در رفتارهای عملی جامعه هم ریزش کرده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هرکسی به دنبال طرح و نشر تفکر و فلسفه اسلامی است، آگاهانه یا ناآگاهانه، مستقیم یا باواسطه متأثر از ایشان است. خوشبختانه خود من این توفیق را داشته‌ام که در محضر ایشان تلمّذ کنم و در کنار این به کرّات آثار و افکار ایشان را در دانشگاه‌های ایران و افغانستان تدریس کرده‌ام و این را حقیقتاً از افتخارات علمی خودم می‌دانم که البته مسئولیت‌زا هم هست.

وی با اشاره به اقبال جامعه نخبگانی افغانستان به متفکران تراز اول ایرانی، یادآور شد: نفوذ مرحوم علامه مصباح در افغانستان به حدّی است که از اساتید دانشگاه گرفته تا مقامات رده دوم و سوم حکومتی در نظام پیشین، کسانی هستند که به صورت مستقیم و بلاواسطه نزد ایشان شاگردی کرده‌اند به عنوان مثال می‌توانم از سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور، بختیاری، مشاور رئیس جمهور و آقای بصیر، وزیر تحصیلات عالی در نظام پیشین افغانستان نام ببرم که همگی از شاگردان مرحوم علامه بوده‌اند.

واثق در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ما به عنوان شاگردان و دلبستگان مکتب فکری مرحوم علامه مصباح و سیره جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی امروز بسیار سنگین است و باید افکار و آثار ارزشمند این بزرگان را در سرتاسر قلمرو اسلامی و بلکه جهان عرضه و نشر کنیم  و به آرمان‌های آن‌ها تحقق عینی ببخشیم.

انتهای پیام/