شهر خبر
  • اجتماعی 2
  • مزایای دریافت معاینه فنی برتر

    در معاینه فنی برتر تست های آلایندگی هوا سختگیرانه تر است. بنابراین تفاوت اصلی معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی تنها در نوع تست آلایندگی است. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره معاینه فنی برتر بحث کنیم.

    مزایای دریافت معاینه فنی برتر

    به گزارش منیبان؛ آیا به فکر جان خانواده و فرزندان خود در اتومبیل هستید؟ انجام معاینه فنی خودرو می تواند؛ امنیت خودروی شما را بسنجد. این آزمایش در دو حالت عادی و برتر انجام می شود که بسیاری از افراد را در انتخاب این معاینات دچار سردرگمی می کند.ما در این مقاله به بررسی تفاوت و فرق معاینه فنی برتر با عادی خواهیم پرداخت؛ تا بتوانید با بررسی کاربردهای هر کدام، آزمایش های خودروی خود را انجام دهید.

    معاینه فنی برتر چه مزایای برای شما خواهد داشت؟

    حال سوال مهمی که وجود دارد این است که معاینه فنی برتر چه مزایای برای رانندگان خودروهای دارای این نوع معاینه فنی خواهد داشت. در وهله اول مزایای این کار به همه جامعه و شهروندان می رسد. با سالم بودن سیستم آلایندگی خودرو، از آلوده شدن هوا توسط این خودرو جلوگیری می شود. در نتیجه، به پاک هوا کمک خواهد شد که یک مزیت برای همه شهروندان از جمله راننده خودرو و خانواده او خواهد بود. اما از یک مزیت دیگر هم برای این دسته افراد در نظر گرفته شده است. خودروهای دارای معاینه فنی برتر می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی تردد در طرح آلودگی هوا و ترافیک بهره مند شوند. بنابراین، انجام این معاینه فنی علاوه بر کمک به جلوگیری از آلودگی هوای شهر، یک کاهش هزینه ۲۰ درصدی در پرداخت تعرفه های طرح ترافیک و آلودگی هوا هم در پی خواهد داشت.

    تفاوت معاینه فنی برتر و معاینه فنی معمولی در چیست؟

    تفاوت معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی در نوع بررسی میزان آلایندگی خودرو است. در معاینه فنی عادی، میزان آلایندگی خودرو در دور موتور آرام و سرعت پایین اندازه گیری می شود. درحالیکه، معاینه فنی برتر با تاکید بیشتر بر میزان آلایندگی ایجاد شده توسط موتور؛ حجم گازهای سمی تولید شده در دو سطح کارکرد درجا و دور موتور 2500 سنجیده می شود. حد مجاز مونوکسید کربن در معاینه فنی معمولی 0/7 Rppm بوده و در معاینه فنی برتر با دور موتور 2500 به میزان 0/6 Rppm می باشد.

    در طرح جدیدی که با عنوان طرح معاینه فنی ویژه ارائه شده است، قرار است تا میزان آلایندگی ایجاد شده در سرعت بالاتر و با حد مجاز مونوکسید کربن 0/3 Rppm اندازه گیری شود. اگرچه این طرح تاکنون اجرایی نشده است اما پیش بینی می شود که مزایای تخفیفی بسیاری را برای انجام دهندگان آن درنظر بگیرند.

    جریمه نداشتن گواهی معاینه فنی خودرو چقدر است؟

    از آنجا که نقص فنی خودرو در کنار عوامل انسانی مهم ترین دلیل تصادفات جاده ایست، پلیس راهنمایی و رانندگی با اجباری کردن معاینه فنی خودرو به صورت مداوم سالیانه، علاوه بر ایجاد اطمینان خاطر راننده و سرنشینان، گام موثری در کاهش تلفات جاده ای برداشته است. از طرفی با وجود قواعد سختگیرانه تر بحث آلودگی هوا در معاینه فنی برتر، این طرح به کاهش آلودگی هوا خصوصا در شهر پرترافیک تهران منجر شده است.بنابراین، خودروهایی که بدون داشتن گواهی معاینه فنی در سطح شهر تردد می کنند ملزم به پرداخت جریمه روزانه 50 هزار تومان می باشند. از طرفی دولت برای تشویق مردم به دریافت معاینه فنی خودرو، تخفیف 30 درصدی پرداخت عوارض ورود به طرح ترافیک را قرار داده است تا در کنار ابزارهای تنبیهی همچون جریمه، تشویق را نیز برای دریافت گواهی معاینه فنی خودرو در برنامه های خود قرار دهد.

    هزینه معاینه فنی خودرو در سال 1400 چقدر است؟

    طبق آمار ارائه شده، هزینه دریافت معاینه فنی خودرو در سال 1400 به شرح زیر عنوان می شود:

    نوع خودرو هزینه معاینه فنی
    خودروهای سواری (تست اول) 47000 تومان
    خودروهای سواری (تست مجدد) 10000 تومان
    خودروهای سنگین و بزرگ(تست اول) 71000 تومان
    خودروهای سنگین و بزرگ (تست مجدد) 12000 تومان
    موتورسیکلت (تست اول) 12000 تومان
    موتورسیکلت (تست مجدد) 2000 تومان

    چنانچه خودرویی به دلیل وجود مشکلات فنی در معاینه فنی اول مرود شود؛ 14 روز فرصت دارد تا ضمن رفع عیوب خودرو، نسبت به انجام معاینه فنی و تست مجدد خودرو اقدام نماید.قابل ذکر است که هزینه دریافت معاینه فنی خودرو در سال 1400 نسبت به سال 1399 تغییر نیافته است.

    معاینه فنی برتر چیست؟1

    اقدامات لازم قبل از مراجعه برای دریافت معاینه فنی چیست؟

    پیشنهاد می شود که برای اطمینان از مثبت بودن نتیجه معاینه فنی خودرو، پیش از مراجعه به مراکز مربوطه حتما موارد زیر را بررسی کنید:

    مراحل انجام معاینه فنی برتر چیست؟

    1. ثبت و پذیرش خودرو
    2. تست ظاهری خودرو
    3. تست آلایندگی خودرو
    4. انحراف نور خودرو
    5. بررسی کمک فنر خودرو
    6. بررسی ترمز خودرو
    7. بررسی وضعیت سیستم تعلیق خودرو
    8. صدور گواهی معاینه فنی خودرو