به گزارش برنا؛ مجید هاشمی‌فرا، کارشناس رسانه و مدیر گروه خبر و سیاسی شبکه جهانی الکوثر، در خصوص اقدامات و فعالیت‌ها و طرح‌ها و مسیر پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: با گذشت نزدیک به پنج ماه از انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم به تدریج عیار و وزن وزرای کابینه مشخص می‌شود. آنچه بیش از گذشته از نظر و دید صاحب نظران مغفول مانده برنامه‌ها و وعده‌های وزرای محترم و قابلیت اجرای آن‌ها توسط دولت مردمی آیت‌الله رئیسی است. فرهنگ به عنوان شالوده و زیر بنای جامعه در همه دولتها جایگاه ویژه‌ای دارد. آقای رئیسی یکی از نزدیکترین امنای خود را برای این مسئولیت خطیر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه ساخته است.

او ادامه داد: با چنین مفروضاتی فکر می‌کنم برنامه‌های آقای دکتر اسماعیلی را به عنوان وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم باید بر اساس شاخصهای زیر مورد ارزیابی قرار داد: 1- نگاه ایشان نسبت به فرهنگ و هنر، سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مدل‌های سیاستگذاری فرهنگ 2- نگرش وی نسبت به انسان طراز انقلاب اسلامی 3- نگرش و اشراف ایشان نسبت به تاریخ تحولات فرهنگی ایران و جهان 4- نگرش وی نسبت به هنر و زیرشاخه‌های آن 5- وضعیت سرمایه‌های انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 6- نقاط قوت و ضعف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه‌های آن 7- جریان‌های فرهنگی و هنری در ایران و جهان، اقلیم‌های فرهنگی در ایران. 8- نیازهای فرهنگی و هنری شهروندان جمهوری اسلامی ایران متناسب با زیست بوم هر منطقه 9- میزان شناخت ایشان از اجزای اکوسیستم هنر در ایران ،سازمان‌های بین‌المللی فرهنگی در دنیا، موافقتنامه‌ها، یادداشت‌های همکاری و تعهدات بین‌المللی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملزم به عضویت و همکاری با آنهاست 10- میزان آشنایی و اطلاع ایشان از وضعیت صنایع فرهنگی ،اقتصاد فرهنگ و هنر در ایران و جهان؛  11.اشراف ایشان بر وضعیت اصناف فرهنگی و هنری در ایران؛ مقدمه‌ای که بر این برنامه نوشته شده منبعث از اندیشه های والای بنیانگذار جمهوری اسلامی و الهام گرفته از منویات رهبری معظم انقلاب است. در این برنامه به ویژگی‌های انسان طراز انقلاب اسلامی اشاره شده است. یکی از مهمترین نقاط قوت این برنامه نگاه عمیق و انقلابی به فرهنگ طراز در جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس رسانه معتقد است: در دولت سیزدهم، فرهنگ به عنوان زیربنا و موتور پیشران تحول در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متصور است. در چنین حالتی باید  پیوست فرهنگی متناسب با همه فعالیت های کلان کشور در حوزه های مختلف داشته و فرهنگ را در تک تک سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار دهیم.برنامه آقای دکتر اسماعیلی در صورت همکاری اجزای دیگر دولت  وعملیاتی شدن می تواند بخشی از معضلات و اثرات نا مطلوب  سیاست‌های نامتناسب با فرهنگ در جامعه را بهبود بخشد.تسلط به گفتمان فرهنگی حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب نیز  یکی از مهمترین نقاط قوت ایشان است. فرهنگ یک امر حکومتی و فرمایشی نیست، یک امر دستوری و ساختنی نیست.

مدیر گروه خبر و سیاسی شبکه جهانی الکوثر تاکید داشت: وزارت ارشاد در دولت سیزدهم باید به «تنوع فرهنگی»، «تفاوت فرهنگی» و «سلایق فرهنگی» شهروندان احترام گذاشته و برای هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر «پدری» کند. در این برنامه وضعیت موجود در بخش امور هنری تصویری واقع بینانه را از وضع فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویر کشیده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد و نیازمند یک تحول در همه عرصه‌های وزارتخانه است، به نظر می رسد وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای برنامه تحول بر بسیاری از کاستی ها و نارسایی ها فائق آید. وزیر محترم در این برنامه  تلقی خود از فرهنگ، سیاست فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگی را ارائه داده است . از این حیث می‌توان این موضوع را نقطه قوت و مثبت این برنامه تلقی کرد.

هاشمی‌فرا اظهار داشت: بر این باورم که در زمانه ما دیگر مهم نیست چه کسی بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌نشیند، بلکه مهم این است برنامه او برای هدایت و راهبری چهارساله این وزارتخانه چیست؟ چهره فرهنگ در طول سال‌های متمادی به حد کافی غبارآلود شده است. امیدواریم در دولت سیزدهم غبار از مظلومیتی که بر رخسار فرهنگ این مرز و بوم نشسته  برداشته شود.معتقدم تیم فرهنگی که آقای رئیسی برای کابینه خود در دولت سیزدهم انتخاب کرده دل سوزانه و مشفقانه  در حل مشکلات ساختاری و خدمت به جامعه فرهنگی و هنری کشور موفق خواهند شد. قاطبه اهالی فرهنگ و هنر افراد نجیبی هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پدری کند برای اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین. حال خوب فرهنگ و هنر را به وطن برگردانید.

او در پایان گفت: جناب آقای وزیر برنامه پیشنهادی شما برای اداره فرهنگ کشور پیش روی ما و همه اهالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم است و دیر یا زود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. حتما می‌دانید خیلی زود دیر می‌شود.

انتهای پیام//