شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##احزاب#زودتر#توافق#برسند
  • بین الملل 2
  • نخست‌وزیر سودان:

    احزاب هر چه زودتر به توافق برسند

    همزمان با ضرب الاجل یک روزه نخست وزیر سودان به احزاب سیاسی برای دستیابی به توافقی جهت خروج از بحران، شورای حاکمیتی سودان خواهان گفتگو و تشکیل دولت تکنوگرات به عنوان راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی این کشور شد. سازمان ملل نیز بر لزوم ایجاد زمینه مشترک در حل بحران سیاسی سودان تاکید کرد.

    احزاب هر چه زودتر به توافق برسند

    به گزارش مُنیبان از شبکه الجزیره، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان روز شنبه ضرب‌الأجل یک روزه‌ای را برای احزاب سیاسی این کشور تعیین کرد تا به توافق دست یابند و با تشکیل دهرچه سریعتر دولت بحران سودان را حل و فصل کنند.

    یک منبع در ائتلاف "آزادی و تغییر- میثاق ملی" اعلام کرد؛ اخیرا یک هیئت از طرف‌های توافقنامه صلح جوبا با حمدوک دیدار کرد تا او را از اتخاذ تصمیم استعفا منصرف کند.

    طبق گفته این منبع، حمدوک هم به این هیئت یک روز فرصت داد تا احزاب سیاسی سودان به توافقی دست یابند که کشور را از بحران سیاسی فعلی خارج کند.

    این منبع همچنین اعلام کرد که اعضای گروه میثاق ملی با عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و احزاب سیاسی دیگر دیدار خواهند کرد تا به توافقی دست یابند که امکان تشکیل دولت توسط حمدوک را فراهم کند.

    دولت تکنوکرات

    در همین حال، شورای حاکمیتی سودان در بیانیه‌ای خواستار حل و فصل بحران کنونی سودان از طریق گفت‌وگو و توافق برای دستیابی به دیدگاهی واحد و تسریع در روند تشکیل یک دولت تکنوکرات شد.

    شورای حاکمیتی همچنین بر گسترش آزادی‌ها، آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز با حفظ حاکمیت قانون تاکید کرد.

    این شورا همچنین خواستار افشای هویت عاملان تخلفات و کشتار معترضان شد.

    ابتکار عمل برای خروج از بحران

    از سوی دیگر جمعی از روسای دانشگاه‌های سودان در تلاش برای برون رفت از بحران، ابتکارعملی را برای یافتن راه حل «منطقی و قابل قبول» برای حل و فصل این بحران ارائه کردند.

    این ابتکارعمل شامل تهیه سندی است که تمامی احزاب سیاسی سودان را با هدف یافتن راه حلی منطقی برای بحران گرد هم می‌آورد.

    مدیر دانشگاه احفاد سودان در این باره گفت: این طرح جامع است و مورد حمایت شورای حاکمیتی و دفتر نخست‌وزیر، احزاب سیاسی حاضر در انتقلاب و کمیته‌های مقاومت قرار گرفت.

    این ابتکارعمل با هدف ارائه یک نقشه راه برای دستیابی به توافق برای حل و فصل بحران سودان و ایجاد یک گفت‌وگوی مؤثر میان غیر نظامیان است.

    فراخوان سازمان ملل

    همزمان فولکر پرتز، رئیس دفتر سازمان ملل برای پشتیبانی از مرحله انتقالی در سودان موسوم به «یونیتامس» خواستار ایجاد فضا و زمینه مشترک برای خروج از بحران سیاسی شد که سودان با آن مواجه است.

    وی در این باره گفت: بی‌اعتمادی میان همه طرف‌های سودانی باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. هدف یافتن زمینه مشترک برای خروج از بحران سیاسی فعلی است.

    پرتز ادامه داد: استفاده از خشونت علیه تظاهرکنندگان صلح جو، حمله به روزنامه‌نگاران، و نقض حق آزادی مطبوعات و حقوق اولیه، به ایجاد محیطی مساعد برای احیای مسیر دموکراتیک کمک نمی‌کند.

    وی در ادامه بر ضرورت توقف این تخلفات تاکید کرد و از مقامات سودان خواست که به حق تجمع مسالمت‌آمیز احترام بگذارند.