شهر خبر
  • بین الملل 2
  • رهبر نیروی واکنش سریع ناتو تعیین شد

    فرانسه از شنبه (اول ژانویه سال ۲۰۲۲) رهبری آماده‌ترین نیروی نظامی ناتو را برای یک دوره یک ساله بر عهده گرفت.

    رهبر نیروی واکنش سریع ناتو تعیین شد

    به گزارش مُنیبان از پایگاه ناتو، این تشکیلات ائتلاف ناتو موسوم به "نیروی ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالا" در سال ۲۰۱۴ میلادی در واکنش به بحران‌ها در خاورمیانه و اقدامات روسیه علیه اوکراین تشکیل شد و به طور دائمی در دسترس است تا ظرف چند روز برای دفاع از هر متحدی وارد عمل شود.

    این گروه آماده‌ترین بخش از نیروی واکنش سریع ۴۰ هزار نفری ناتو محسوب می‌شود.

    ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: از فرانسه برای رهبری نیروی واکنش سریع ناتو در سال ۲۰۲۲ متشکرم. "نیروی ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالا" کمک قابل توجهی به دفاع جمعی ماست و رهبری فرانسه، نمایشی قوی از تعهد و توانایی است.‌ در زمانی که چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای وجود دارد، نباید هیچ سوء تفاهمی نسبت به عزم ناتو وجود داشته باشد. ما در کنار هم می‌ایستیم تا از همه متحدان دفاع و حفاظت کنیم.

    در سال ۲۰۲۲ "نیروی ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالا" شامل یک نیروی چند ملیتی متشکل از چندین هزار نیرو خواهد بود. تیپ فرانسه-آلمان متشکل از ۳۵۰۰ نیرو به عنوان هسته مرکزی این نیرو خدمت خواهد کرد. تیپ فرانسه-آلمان به رهبری یگان واکنش سریع فرانسه در شهر "لیل" یک واحد دو ملیتی است که بر پیوند محکم و قوی آلمان و فرانسه در چهارچوب ائتلاف ناتو تاکید دارد. دیگر کشورهای ناتو از جمله اسپانیا، پرتغال و لهستان نیز نیروهایی را در این تشکیلات خواهند داشت. بخش اعظم این نیرو از واحدهای تیپ اصلی تشکیل می‌شود.

    رهبری "نیروی ضربت مشترک با آمادگی بسیار بالا" که سربازان را در حالت آمادگی بالا و آماده برای استقرار ظرف چند روز قرار می‌دهد، به صورت سالانه بین متحدان می‌چرخد. فرانسه رهبری این گروه را از ترکیه می‌گیرد که در سال ۲۰۲۱ رهبری آماده‌ترین نیروی ناتو را بر عهده داشت. آلمان در سال ۲۰۲۳ رهبری این گروه را به دست می‌گیرد. 

    فرانسه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت

    با آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا پس از 13 سال بار دیگر در اختیار فرانسه قرار گرفت. اکنون امانوئل ماکرون شش ماه فرصت دارد برای تحقق برنامه‌های بلندپروازانه خود برای اروپا تلاش کند.

    امانوئل ماکرون، سال ۲۰۱۷ که در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شد برای آینده اروپا طرح‌ها و چشم‌اندازهایی ترسیم کرد که از نظر بسیاری از ناظران به راحتی قابل تحقق نیستند.

    از اول ژانویه سال ۲۰۲۲ فرانسه برای شش ماه ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و پرسش اساسی این است که آیا ماکرون می‌تواند در این فرصت این اتحادیه را در مسیر مورد نظرش هدایت کند یا خیر.

    خاتمه دوران ۱۶ ساله صدراعظمی آنگلا مرکل، قدرتمندترین سیاستمدار زن جهان که در اتحادیه اروپا نیز بسیار تاثیرگذار بود، می‌تواند برای رئیس جمهوری فرانسه یک فرصت به شمار رود.

    اما با وجود قدرتمندتر شدن ماکرون در اروپای بدون مرکل، او در سال جدید میلادی درگیر مبارزات انتخاباتی در فرانسه نیز خواهد بود؛ انتخاباتی که می‌تواند برای آینده سیاسی او تعیین‌کننده باشد.

    "تاگس‌شاو"، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان به نقل از مدیر موسسه تحقیقات اروپا که درباره موفقیت و ناکامی‌های سران شورای اتحادیه اروپا پژوهش‌های زیادی کرده می‌گوید انتخابات فرانسه بر ریاست دوره‌ای شورا هیچ تاثیری نخواهد داشت.

    این پژوهشگر علت این بی‌تاثیری را زمینه‌سازی طولانی کشورها برای بر عهده گرفتن ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه عنوان می‌کند که نمی‌تواند از تحولات روزانه سیاست داخلی تاثیر زیادی بگیرد.

    تقویت قدرت و استقلال اتحادیه اروپا

    استقلال استراتژیک اروپا، داشتن اهداف شفاف در زمینه سیاست خارجی و گام برداشتن شجاعانه برای ارزش‌های اروپایی در عرصه بین‌المللی همان برنامه‌هایی هستند که امانوئل ماکرون سال ۲۰۱۷ نیز مطرح کرده بود و اکنون تکرار می‌کند.

    ماکرون نهم دسامبر سال پیش که ریاست دوره‌ای فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا به طور رسمی اعلام شد چکیده برنامه‌های خود برای این دوره را ارتقاء جایگاه اروپا به یک واحد قدرتمند، مستقل و آزاد در جهان که حاکم سرنوشت خود است عنوان کرد.

    با توجه به بحران پاندمی کرونا که اقتصاد تمام کشورهای جهان، از جمله کشورهای اروپایی را با چالش‌های جدی روبرو کرد احیای اقتصاد اروپا به اولویت‌های فرانسه برای دوره شش ماهه ریاست شورای اتحادیه افزوده شده است.

    بر پایه برنامه‌های اعلام شده پاریس، استقلال استراتژیک اروپا مستلزم افزایش توان و قدرت دفاعی کشورهای اروپایی است تا بتوانند بدون نیاز و اتکا به پشتیبانی نظامی ایالات متحده از پس چالش‌ها برآیند.

    ایجاد ساز و کاری برای کمک به کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در مرزهای خارجی این اتحادیه با بحران مهاجرت روبرو می‌شوند از دیگر برنامه‌هایی است که فرانسه برای تحقق آنها در شش ماه آینده تلاش خواهد کرد.

    تشکیل یک نیروی نظامی قدرتمند اروپایی

    یکی از وظایف شورای اتحادیه اروپا هماهنگ‌ کردن سیاست‌های ۲۷ کشور عضو از جمله در امور اقتصادی و بودجه‌ای است. این شورا همچنین کار طراحی و پیشبرد سیاست‌های خارجی و امنیتی اتحادیه را بر عهده دارد.

    یکی دیگر از برنامه‌هایی که فرانسه قصد دارد در شش ماه آینده دنبال کند تشکیل یک نیروی نظامی مسنجم و قدرتمند اروپایی است. ماکرون این ایده را یک سال پیش مطرح کرد که با حمایت آنگلا مرکل روبرو شد.

    به نظر می‌رسد دولت ائتلافی جدید آلمان به ریاست اولاف شولتس، جانشین مرکل نیز در این زمینه از پاریس پشتیبانی می‌کند.

    دولت آلمان در برنامه‌های خود با اشاره به این که تنش‌ها میان سه قدرت جهانی آمریکا، چین و روسیه بر اروپا تاثیری منفی می‌گذارد خواستار تقویت "حاکمیت استراتژیک" این اتحادیه شده است.

    آلمان؛ ریاست دوره‌ای گروه هفت و حمایت قاطع از فرانسه

    آنالنا بربوک، وزیر خارجه دولت فدرال آلمان روز جمعه با اشاره به آغاز ریاست دوره‌ای فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا گفته است دو کشور برای تبدیل این اتحادیه به یک قدرت جهانی توانمندتر مسئولیت ویژه‌ای دارند.

    تقریبا همزمان با خاتمه دوره شش ماه ریاست فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا، آلمان میزبان نشست بعدی سران هفت کشور قدرتمند اقتصادی جهان موسوم به "گروه هفت" خواهد بود.

    به این ترتیب با توجه به جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا و موقعیت آلمان به عنوان رئیس دوره‌ای گروه هفت انتظار می‌رود کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۲ شانس زیادی برای تحقق برنامه‌های خود داشته باشند.

    بربوک روز جمعه ریاست دوره‌ای فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا را فرصتی مهم توصیف کرد که باید از آن برای قدرتمند کردن اروپا برای مقابله با چالش‌های آینده استفاده کرد. او تاکید کرد "دوستان فرانسوی" می‌توانند از اولین تا آخرین روز این دوره شش ماهه روی حمایت آلمان حساب کنند.