شهر خبر

مورد مبهم سیاوش یزدانی؛ آیا مدافع ملی پوش استقلال سرباز است؟ + اسناد

موضوع شکایت فولاد خوزستان از سیاوش یزدانی و مطرح شدن چند تاریخ تولد متفاوت برای او، تبدیل به سوژه داغ فوتبال ایران شده است

در بازار شکایت و شکایت کشی فوتبال ایران، جدیدترین مورد مربوط به شکایت فولاد خوزستان از سیاوش یزدانی است.

به گزارش طرفداری، موضوعی که از دو شب گذشته موج جدیدی را در فوتبال ایران مطرح کرده و دو طرف این دعوا در حال منتشر کردن مدرک های مختلف علیه یکدیگر هستند.

ابتدا فولاد خوزستان رسما از استقلال شکایت و خواهان سه بر صفر شدن بازی تیمش برابر این تیم شد. فولادی ها می گویند سیاوش یزدانی 30 سال را رد کرده و حضورش در استقلال غیرقانونی است. آنها روی محمدحسین مرادمند هم اعتراض دارند و معتقدند این بازیکن که 27 سالگی را رد کرده و ملی پوش هم نیست، سرباز محسوب می شود و حضورش در استقلال غیر قانونی است. تا باشگاه استقلال به صورت رسمی نسبت به این اتهامک و ادعا واکنش نشان دهد، این پرونده باز می ماند و بازار شایعه داغ خواهد بود اما مدارکی که از سیاوش یزدانی در فضای مجازی می چرخد، باعث شد ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم.

ابتدا به سراغ سایت ترانسفر مارکت رفتیم. طبق آنچه ترانسفر مارکت در مورد سیاوش یزدانی منتشر کرده، این بازیکن 29 ساله است. در سایت ترانسفر مارکت آمده یزدانی متولد 2 مارچ 1992 است که به شمسی می شود 12 اسفندماه 1370.

اطلاعات سیاوش یزدانی در سایت ترانسفر مارکت

با این حال شاید نکته ای که جالب است مربوط به اطلاعات مربوط به سیاوش یزدانی برای شرکت در آزمون مقطعی دکتری می شود. وقتی به سایت سنجش بروید، طبق آنچه سنجش اعلام کرده سیاوش یزدانی متولد 1369 است و فولادی ها هم دقیقا همچین ادعایی دارند.

اطلاعات سیاوش یزدانی در سایت سنجش. آنهایی که به سن یزدانی شک دارند می گویند سایت سنجش سن افراد را طبق مدارک تحصیلی آنها لحاظ می کند و به همین دلیل یزدانی باید متولد 1369 باشد نه 1370

موضوع زمانی جالب تر می شود که طبق تصویری که سیاوش یزدانی از کارت آزمون مقطع دکتری خود استوری کرده بود، متولد 1370 بود! حتی طبق نخستین قرارداد فوتبال حرفه ای سیاوش یزدانی با باشگاه سیاه جامگاه هم یزدانی متولد 1370 است.

قرارداد سیاوش یزدانی با سیاه جامگان در سال 1392
کارت آزمون سیاوش یزدانی

طبق کارت ملی سیاوش یزدانی هم او متولد 8 اسفندماه 1370 است. البته در اینجا یک ابهام دیگر هم وجود دارد. اگر 2 مارچ 1992 را به تاریخ شمسی برگردانیم، سیاوش یزدانی متولد 12 اسفندماه 1370 است. البته اگر اینطور هم باشد باز هم یزدانی 29 ساله است و تا پایان فصل می تواند در استقلال بماند ولی عجیب اینجاست برای سیاوش یزدانی چهار تاریخ تولد مختلف در نظر گرفته است:

  1. 8 اسفند ماه 1370 طبق کارت ملی و قرارداد با سیاه جامگان
  2. سال 1370 طبق کارت آزمونی که خودش استوری کرده بود
  3. 12 اسفندماه 1370 برابر با 2 مارچ 1992 طبق ادعای سایت ترانسفر مارکت
  4. سال 1369 طبق آنچه در سایت سنجش درج شده است
کارت ملی سیاوش یزدانی

استقلالی ها امروز مدعی شدند در ابتدای فصل مشکل سربازی سیاوش یزدانی را تا پایان فصل حل کرده اند و بازی کردن او مشکلی ندارد و هرچه هست باید دید در انتها این کشمکش بین دو تیم به کجا می رسد و نتیجه شکایت فولادی ها چه خواهد بود؟

امیدواریم هرچه زودتر فوتبالمان از بند این شکایت ها رها شود و به جای آنکه هر روز شاهد شکایت جدید فلان باشگاه از باشگاه دیگر باشیم، در زمین و از لحاظ فنی پیشرفت کنیم و تیم ها به فکر پیروزی در میدان مبارزه باشند، نه دادگاه!

البته وقتی نتیجه 3 بازی لیگ برتر به دلیل ابهام در پرونده باگناما تغییر کرد، می شد حدس زد بقیه تیم ها هم سراغ این حربه بروند که با آیین نامه، نتایج بازی ها را تغییر بدهند. امروز پیکان و چند تیم از نفت آبادان بابت استفاده از حسین ساکی شاکی هستند و فولاد از استقلال بابت بازی دادن مرادمند و یزدانی شاکی است و این داستان هم به این زودی تمام نمی شود!

قانون می گوید بازیکن ملی پوش تا 30 سالگی و بازیکن غیرملی پوش تا 27 سالگی می تواند خدمت سربازی اش را به تعویق بیاندازد مگر آن که معافیت تحصیلی داشته باشد و یا در حال تحصیل باشد. بر پایه همین قانون فولاد مدعی است مرادمند که 27 سالگی را رد کرده و دانشجو نیست و سیاوش یزدانی که با شناسنامه سال 1369 از 30 سال رد شده، بازیکنان غیرقانونی هستند و استقلال مدعی است قبل از آغاز فصل، مشکل سربازی هر دو بازیکن موردنظر را حل کرده و با مجوز قانونی از آنها استفاده کرده است. 

رسانه طرفداری به عنوان یک رسانه مستقل بارها اعلام آمادگی کرده در چنین مواردی موضوع را تا انتها پیگیری می کند و از مدیران دو باشگاه و افراد آگاه هم درخواست داریم چنانچه مستنداتی دارند، پذیرای آن هستیم.

بیشتر بخوانید: