شهر خبر

غرضی: هیچ وقت ردصلاحیت نشدم/رد صلاحیت لاریجانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری طبیعی است

کدخبر: 466358
محمد غرضی، استاندار خوزستان، وزیر نفت و وزیر پست و تلگراف در دهه 60، درباره روند بررسی صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و 96 گفت: شورای نگهبان هرگز برای بنده اعلام عدم صلاحیت نکرده است، یک دوره که ثبت نام کردم، صلاحیتم در شورای نگهبان به اتفاق 11 نفر از اعضای محترم شورا تایید شد که در آن زمان یکی از فقها به رحمت خدا رفته بود وگرنه 12 رأی موافق داشتم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین، محمد غرضی گفت: شورای نگهبان گرفتار مسائل مختلفی است، تحت فشار قدرت سیاسی، قدرت اجتماعی و تحت فشارهای داخلی و خارجی است فلذا باید ارتباط اجتماعی خود را حفظ کند.

محمد غرضی، استاندار خوزستان، وزیر نفت و  وزیر پست و تلگراف در دهه 60، درباره روند بررسی صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و 96 گفت: شورای نگهبان هرگز برای بنده اعلام عدم صلاحیت نکرده است، یک دوره که ثبت نام کردم، صلاحیتم در شورای نگهبان به اتفاق 11 نفر از اعضای محترم شورا تایید شد که در آن زمان یکی از فقها به رحمت خدا رفته بود وگرنه 12 رأی موافق داشتم.

غرضی: هرگز ردصلاحیت نشدم/ چون دشمن خارجی داریم نظارت استصوابی لازم است

او در پاسخ به این سوال که آیا در سال 96 نامه ردصلاحیت خود و ادله آن را از جانب شورای نگهبان دریافت کرده است توضیح داد: من هرگز ردصلاحیت نشدم،  در سال 96 تلفنی به من گفتند چون 80 سال داری نخواستیم ردصلاحیتت کنیم و بگوییم سن‌تان زیاد است، البته من پاسخ دادم که 75 سال برای مجلس در قانون قید شده اما در مورد رئیس‌جمهور صحبتی نشده است، آنها هم جوابی ندادند.

غرضی با اشاره به حواشی اخیر درباره بررسی صلاحیت‌ها و انتشار نامه عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر  و در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان الزام قانونی برای اعلام دلایل ردصلاحیت کاندیداها دارد یا خیر، گفت: شورای نگهبان گرفتار مسائل مختلفی است، تحت فشار قدرت سیاسی، قدرت اجتماعی و تحت فشارهای داخلی و خارجی است فلذا باید ارتباط اجتماعی خود را حفظ کند.

او خاطرنشان کرد: گاهی البته اتفاقاتی می‌افتد، مثل همین مورد اخیر آقای لاریجانی، که مطلب دست معاندان افتاده است، به نظرم این اتفاقات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری طبیعی است که خیلی هم اداره شورای نگهبان مشکل است.

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمان آن نرسیده تا در اصل نظارت استصوابی بازنگری شود گفت: اگر دشمنان خارجی نبودند، شاید دیگر این اصل لزومی نداشت، اما ملت ایران از زمان حمله روسیه در 200 سال پیش و مجاورت ایران با هند و استعمار انگلیس دو دشمن اصلی دارد؛ علاوه بر اینکه آمریکا هم سردار قاسم سلیمانی را ترور کرد و ما با دشمنی‌های آمریکا، انگلیسی، اسرائیل و بعضاً روسیه مواجه هستیم.

وزیر پست و تلگراف دهه 60 ادامه داد: صحبت شما درباره بازنگری در اصل نظارت استصوابی در صورتی درست می‌بود که دشمن خارجی نداشتیم، اما حالا دشمن خارجی داریم و همه می‌خواهند از ملت ایران سوءاستفاده کنند و از منابع ما رانت‌خواری کنند، وجوب نظارت بر قدرت سیاسی بیش از پیش تایید می‌شود.

غرضی در آخر گفت: من آماده هستم تا هر کسی اعم از مردم یا سیاسیون درباره موضوع نظارت استصوابی ابهامی دارد با من تماس بگیرد تا او را قانع کنم.