شهر خبر
  • بین الملل 2
  • افغان‌ها خواستار آزاد سازی ذخایر ارزی شدند

    شماری از شهروندان کابل پایتخت افغانستان امروز(یکشنبه) با شرکت در تظاهراتی خواستار به رسمیت شناختن دولت طالبان و آزاد سازی ذخایر ارزی این کشور در آمریکا شدند.

    افغان‌ها خواستار  آزاد سازی ذخایر ارزی شدند

    به گزارش مُنیبان، تظاهر کنندگان با سردادن شعارهایی از جامعه جهانی و آمریکا خواستند با آزاد سازی پول های این  کشور  از  وقوع فاجعه انسانی و زیر فشار قرار گرفتن بیشتر مردم افغانستان جلوگیری کنند.

    جامعه جهانی برای برسمیت شناختن دولت طالبان، خواستار تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق زنان، آزادی بیان و حقوق اقلیت‌های در این کشور شده است.

    ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه‌ چین، مسدودسازی دارایی‌های بانک مرکزی کابل از سوی ایالات متحده را «مجازات دسته‌جمعی»مردم افغانستان دانست و خواستار آزادسازی ذخایر ارزی این کشور شد.

    سخنگوی وزارت خارجه چین، دوشنبه ۲۳ نوامبر (۲دی )، در یک نشست خبری، ایالات متحده را به تحریم‌های یک‌جانبه متهم کرد و گفت، شهروندان افغانستان در وضعیت بد اقتصادی بسر می‌برند و جهان باید بگونه‌ای فوری به آن‎‌ها کمک کند.

    پس از سقوط دولت قانونی افغانستان به دست طالبان در اوت ۲۰۲۱، ایالات متحده حدود ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های این کشور که در بانک‌ها و دیگر موسسات مالی آمریکا به امانت گذاشته شده بود را مسدود کرد.

    لی جیان، ضمن هشدار در باره  وقوع فاجعه انسانی در این کشور افزود، نباید از دارایی‌های کابل استفاده ابزاری شود و پول‌های مسدود شده افغانستان باید به مالکان اصلی آن بازگردانده شود.

    طالبان از هر راه ممکن در تلاش است پول‌های مسدود شده را به‌دست آورد، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، چهارشنبه، ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) از  واشنگتن خواست تا پول‌های بلوکه‌شده افغانستان را آزاد و در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

     تام وست، فرستاده ویژه جدید ایالات متحده برای افغانستان خطاب به طالبان تصریح کرد که آمریکا پول‌های بلوکه شده افغانستان را برای این گروه آزاد نمی‌کند.

    تام وست جمعه، ۱۹ نوامبر(۲۸ آبان) ، در توییتی نوشت: «مقامات آمریکایی به وضوح به طالبان گفته بودند چنانچه به جای مذاکره با افغان‌ها، در پی قدرت‌گیری نظامی باشند، تمام کمک‌های جامعه جهانی متوقف خواهد شد. این چیزی است که حالا رخ داده است».

    چین، روسیه و پاکستان کشورهایی هستند که همواره بر ضرورت آزادسازی پول‌های مسدود شده‌ای کابل نزد آمریکا تاکید کرده‌اند.

    پس از تسلط طالبان، کمک‌های جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده به افغانستان قطع شد و اکنون شهروندان این کشور در بدترین شرایط اقتصادی بسر می‌برند و نظام بانکی افغانستان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.