شهر خبر
صحن علنی|

یک فوریت طرح استفساریه اصلاح قیمت گاز کوره‌های آجرپزی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح استفساریه‌ای موافقت کردند که در صورت تصویب آن قیمت گاز کوره‌های آجرپزی اصلاح می‌شود.
خبرگزاری میزان - نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با دوفوریت طرح استفساریه اصلاح بند «ط» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مخالفت و در ادامه با یک فوریت آن موافقت کردند.

در متن این استفساریه آمده است:

«با توجه به بند ط تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور آیا کوره‌های آجرپزی مشمول این بند می‌باشد و گازب‌های آن مطابق ۱۰ درصد نرخ متوسط قیمت خوراک پتروشیمی است؟

خیر، کوره‌های آجرپزی مشمول بند ط تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور نمی‌باشد و گازب‌های آن مطابق کسب و خدمات و تجاری محاسبه می‌شود.»

طبق بند «ط» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ «به منظور اجرای ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۳۸۸/۱۰/۱۵، نرخ سوخت واحد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحد‌های تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر سی‌درصد (۳۰%) و واحد‌های سیمانی برابر ده درصد (۱۰%) و سایر صنایع (به‌غیر از نیروگاه) برابر ده درصد (۱۰%) نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی که بر اساس جزء (۴) بند (الف) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) تعیین می‌شود، خواهد بود. منابع حاصل از افزایش این بند به ردیف (۳) منابع دریافتی جدول تبصره (۱۴) این قانون اضافه می‌شود.»

 الیاس نادران در مخالفت با دو فوریت این طرح در مجلس گفت:  در حال حاضر فولادی‌ها اعتراض دارند و بقیه افراد مصرف‌کننده گاز هم اعتراضاتی دارند، خود شرکت گاز تعهداتی داشته که در ردیف‌های درآمدی بودجه سال جاری پیش‌بینی‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است، اگر قرار به حذف درآمد باشد مصارف ناظر به آن مخدوش می‌شود، بنابراین برای انجام اقدام جامعی باید معادل کاهش درآمد مصارف هم خط بخورد و به ازای آن به کوره‌پزخانه‌ها کمک کنیم نه این‌که موضوعی به صورت کلی بیان شود.

مهدی طغیانی نماینده به عنوان مخالف دیگر این طرح دوفوریتی در مجلس گفت: در ماه‌های پایانی سال هستیم و طرح استفساریه اصلاح بودجه به معنای بی‌اعتبار کردن مصوبه مجلس شورای اسلامی است.
 

 

انتهای پیام/