به گزارش خبرنگار سلامت برنا؛  23 آذر ماه جلسه 851 شورای عالی انقلاب فرهنگی رنگ و بوی پزشکی و سلامت داشت. رئیس جمهور و چند نفر از اعضای این شورا موضوع افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در کنکور سراسری را به تصویب رساند تا دیگر حرفی برای کمبود پزشک مطرح نشود و این قاعده برای همیشه فیصله پیدا کند.

سعید رضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه درباره این گفت که ماده واحده‌ای در ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و نیز افزایش متخصصان پزشکی به تصویب رسیده بود که در زمینه ابعاد مختلف موضوع مخالفان و موافقان صحبت کردند. وجه اشتراک هر دو گروه نسبت به مصوبه این است که ما با کمبود پزشک عمومی و نیز با کمبود پزشک متخصص در سطح گسترده‌تری مواجه هستیم و همچنین توزیع پزشک در کشور عادلانه نیست.

براساس نقشه جامع علمی کشور قرار است پزشک عمومی برای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت، ۱۲ پزشک و در شهر تهران این نسبت ۳۵ و نیم باشد. در شهرهای دیگر با دانشکده پزشکی هم قرار است این آمار ۱۵ باشد و نیز در ۵۰ درصد شهرهای دیگر کشور نسبت پزشک به جمعیت ده هزار نفر، ۳.۸ برسد.  درحالی که به گفته عاملی تا 30 سال آینده یک پنجم جمعیت ایران در محدوده سنین پیری قرار می‌گیرند.

آن طور که تصویب شد سالانه باید ۳۰۰۰ پزشک عمومی افزایش پیدا کند و این عدد به مدت ۵ سال ادامه داشته باشد و اگر براساس این روند هر سال ۳۰۰۰ داوطلب جدید پزشکی، جذب کنیم بعد از ۱۱ سال به نسبت مناسبی یعنی ۲۲ پزشک عمومی نسبت به ۱۰ هزار جمعیت می‌رسیم و همچنین پزشک متخصص را ۱۵۰۰ نفر سالیانه افزایش خواهیم داشت.

محمد مهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سلامت برنا در همین راستا اظهار کرد: وظیفه دولت و حاکمیت این است که نیاز های مردم را  تمام حوزه ها علی خصوص بهداشت و درمان، معشیت و رفاه را تامین کند ،در واقع دسترسی عموم مردم  به خدمات پزشکی، مطالبه به حق مردم است که لازم بود دولت و مجلس برای تحقق این امر چاره اندیشی کنند.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت در خصوص مصوب جدید مجلس مبنی بر افزایش سالانه ظرفیت پزشکی در کشور،عنوان کرد:کمبود پزشک متخصص می‌تواند ضررها و آسیب‌های فراوانی در حوزه درمان کشور وارد کند قطعاً این ضرر بیشتر متوجه شهر های کوچک‌تر می‌شود به همین مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به مصوبه رای مثبت داد و قرار شد  سالانه 20 درصد  ظرفیت پزشکی کشور اضافه شود .

 مفتح افزود: وظیفه دولت و حاکمیت این است که نیاز های مردم را  تمام حوزه ها علی خصوص بهداشت و درمان ،معیشت و رفاه را تامین کند ،در واقع دسترسی عموم مردم  به خدمات پزشکی، مطالبه به حق مردم است که لازم بود دولت و مجلس برای تحقق این امر چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تمام تلاش خود را می‌کند که تمام نقاط کشور به عادلانه از نعمت پزشک متخصص بهره وند شوند،اظهار کرد: اما به دلیل کمبود نیروی متخصص این امر تاکنون محقق نشده است و امیدواریم که به تصویب و اجرای این مصوبه مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور حل شود.

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت معتقد است: کمبود پزشک در  برخی نقاط کشور به معنی عدم تلاش وزارت بهداشت و درمان نیست بلکه حاکی از نبود و یا کمبود  پزشک متخصص در برخی از شهرستان‌ها است.

مفتح ضمن اشاره به ظرفیت مناسب دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی پزشکی،خاطر نشان کرد: خوشبختانه تمام زیر ساخت‌ها و امکانات برای تربیت نیروی پزشکی فراهم شده است.

وی افزود: متأسفانه تا به امروز به دلیل منفعت طلبی و انحصار طلبی برخی از پزشکان امکان افزایش ظرفیت پزشکی فراهم نبود که اجرای این مصوبه همانند سدی بر انحصار طلبی پزشکان خواهد بود .

نماینده مردم تویسرکان عنوان کرد: برای دستیابی به شاخص عدالت پزشکی باید امکان  دسترسی مردم در همه نقاط کشور را فراهم کرد،انتقال وسفر بیماران برای درمان به مراکز استان و یا شهرهای بزرگ منصفانه وعا دالانه  نیست.

1399060109465218521006154

با وجودی که موضوع افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی مطابق با نقشه جامع علمی کشور این روزها در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از پزشکان موجود هم درست و به‌جا استفاده نمی‌شود.

ملک فاضلی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا گفت: افزایش ظرفیت پزشکی کار کارشناسی است و افرادی که صاحب فن هستند باید درباره نظر دهند و بررسی کنند.

وی با بیان اینکه به صورت نرمال در کشور های پیشرفته عنوان می شود در هر شهر به طور طبیعی هر نفر 4 بار در سال به پزشک مراجعه می کند، ادامه داد: با جمع جمعیت کشور و این رقم، مشخص می شود که درایران حدود 300 میلیون نفر به پزشک مراجعه می کنند.

فاضلی افزود: ما اساس را نمی بینیم و می خواهیم با رو بنا مشکل را حل کنیم و توزیع پزشک به درستی انجام نشده است چرا که منابع توسعه به صورت متوازن در کشور توزیع نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  80 درصد منابع کشور در شهر های بزرگ متمرکز شده است، ادامه داد: اگر روزی 2 هزار پزشک تربیت شود باز هم تا زمانی که منابع نباشد و پزشک در مناطق کم برخودار پایدار نباشد، مشکل حل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر میلیارد ها میلیارد خرج کنیم اما به سرمایه ای که تربیت کردیم اهمیت ندهیم، مشکل حل نمی شود، گفت: باید امکانات در اختیار پزشک قرار دهیم تا بتواند بهینه خدمات به مردم ارائه کند.

فاضلی افزود: یک زمانی در مراکز درمانی روستایی سیستان و بلوچستان 4 پزشک داشتیم اما در حال حاضر یک نفر را نیز نداریم.

وی با بیان اینکه ما وارونه حرکت می کنیم و باید امکانات را به مناطق محروم ببریم، گفت: اگر امکانات به مناطق محروم نرود، پزشک را می توان به پول بیشتر آن جا نگه داشت و با این شرایط کمبود پزشک نخواهیم داشت.

فاضلی ادامه داد: بهترین ها و باسوادترین های مناطق محروم را می توان از همان منطقه گزینش کرد تا برای ادامه فعالیت در محل زندگی خود بمانند. شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصمیم گیری درباره این موضوع منابع کشور را هدر می دهد.

این نماینده مجلس گفت: ما کمبود نیرو نداریم؛ شورای انقلاب فرهنگی می‌تواند دولت را مکلف کند که پرداخت حقوق پزشکان مناطق محروم افزایش پیدا کند و امکانات به آن مناطق هم برسد در چنین شرایطی ظرف 2 ماه مشکل کمبود پزشک در کشور حل خواهد شد.

انتهای پیام/