شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#عراق

سخنگوی جنبش نجباء:

اشغالگران در هر پوششی هدف ما هستند/ محاکمه عوامل ترور فرماندهان مقاومت؛ مأموریت دولت بعدی عراق

اشغالگران در هر پوششی هدف ما هستند/ محاکمه عوامل ترور فرماندهان مقاومت؛ مأموریت دولت بعدی عراق

سخنگوی جنبش نجباء پیگیری پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس را یکی از اصلی‌ترین وظایف دولت بعدی عراق خواند و به اشغالگران آمریکایی هشدار داد که در هر پوششی، هدف گروه‌های مقاومت خواهند بود.

به گزارش مشرق، «نصر الشَمَّری»، سخنگوی جنبش نجباء ، ضمن انتقاد از ضعف دولت موقت «مصطفی الکاظمی» در مقابل چالش‌های متعدد عراق، ابراز امیدواری کرد که احزاب شیعی برای دولت بعدی، نخست‌وزیری کارآمد و توانمند انتخاب کنند.

وی  تأکید کرد: پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس باید از طریق فشار بر دولت بعدی عراق، تا محاکمه کلیه عوامل دخیل در این جنایت بزرگ، پیگیری شود.

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء، ادعای خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق و تغییر مأموریت آنان به حوزه مستشاری را غیرقابل‌پذیرش و خلاف اراده ملت و مصوبه پارلمان عراق دانست و تصریح کرد: مقاومت، نیروهای اشغالگر را در هر پوششی هدف قرار خواهد داد.

  شمری در پاسخ به این سوال که روند همکاری دولت‌های ایران و عراق در پیگیری پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همراهانشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه کمیته‌ای مشترک در این زمینه بین دو کشور ایجاد شده است، ابراز عقیده کرد: دولت عراق در سایه حکومت الکاظمی، از ضعف و عجز در تصمیم‌گیری‌های مهم رنج می‌برد و تسلیم اراده آمریکاست. به همین دلیل توان پرداختن به چنین پرونده ظریفی را ندارد. از آنجا که این دولت، یک دولت موقت است؛ بنابراین پرونده باید به دولت بعدی انتقال یابد و فشار وارد شود تا همه کسانی که در این جنایت بزرگ دست دارند، محاکمه شوند.

 وی همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی جبهه مقاومت در منطقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه عده‌ای از تحلیلگران معتقدند شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ضربه زیادی به جریان مقاومت وارد کرد و اکنون شخصیتی کاریزماتیک مثل این دو فرد در جریان مقاومت وجود ندارد؟ گفت: شکی نیست که شهیدان بزرگوار، سردار رشید اسلام سپهبد حاج‌ قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ حاج ابومهدی المهندس، دو شخصیتی هستند که جایگزینی همتای آنان کمتر و به‌سختی یافت می‌شود و کسانی که بعد از آن‌ها می‌آیند و میراث جهادی‌شان را به دوش می‌کشند، بار سنگینی بر شانه خواهند داشت؛ اما به‌هرحال امت اسلامی، مذهب اهل‌بیت، منهج امیرالمؤمنین و امام‌حسین علیهم‌السلام انسان‌پرور است و ممکن نیست این انسان‌پروری منقطع شود. امت اسلام شهیدانی از معصومین، مراجع، علما و بزرگان تقدیم کرد، اما به لطف خدای متعال و امام زمان (عج) راه خود را ادامه داد و پیشرفت کرد. بی‌شک این راه ادامه خواهد داشت و این امت، پیروز خواهد شد .

شمری در پاسخ به این سوال که نظر جنبش نُجَباء در مورد تغییر مأموریت نیروهای آمریکایی از رزمی به مستشاری در عراق چیست؟ آیا بدین‌ترتیب، مصوبه پارلمان عراق اجرا شده است؟ یا اینکه این موضوع را بر خلاف مصوبه ژانویه ۲۰۲۰ پارلمان عراق می‌دانید؟اظهار کرد: آنچه اتفاق افتاد، قطعا نقض مصوبه مجلس مبنی بر اخراج همه نیروهای خارجی - نه‌فقط آمریکایی‌ها - از خاک عراق است و  خلاف اراده میلیون‌ها عراقی است که در تظاهراتی انبوه برای مطالبه اخراج نیروهای بیگانه شرکت کردند و خواستار مجرم دانستن آن‌ها شدند؛ به‌خاطر جنایاتی که علیه کشور و ملت عراق ـ به‌ویژه ترور شنیع فرماندهان شهیدـ مرتکب شدند.

 این عضو ارشد گروه نجبا ادامه داد: ما در مقاومت، این نیروها را به هر شکل، نام و مأموریتی که داشته باشند، نیروهای اشغالگر و دارای موجودیت غیرقانونی می‌دانیم و هر پوشش دروغینی برای خود بسازند، ناگزیر هدف سلاح‌های مقاومت قرار خواهند گرفت. این نیروها راهی جز خروج اجباری و شکست‌خورده از عراق ندارند و اتفاقات سال ۲۰۱۱ درس عبرتی برای آنان است.

 وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر جایگاه جریان مقاومت در عراق چگونه است؟ چرا در انتخاب پارلمانی عراق، گروه‌های سیاسی نزدیک به جریان مقاومت نتوانستند چندان مشارکت مردم را جلب کنند و کرسی‌های قابل‌توجهی در این انتخابات کسب کنند؟ افزود: وضعیت گروه‌های مقاومت در عراق، مرتبط با نتایجی نیست که احزاب سیاسی نزدیک به آن‌ها در انتخابات به‌دست می‌آورند.

 شمری تصریح کرد: این گروه‌ها از سال ۲۰۰۳ تا پایان سال ۲۰۱۱ در برابر اشغالگران ایستادند و آن‌ها را شکست دادند، در مقابل "القاعده" ایستادگی کردند و آن را نیز شکست دادند، از سال ۲۰۱۴ تا پایان ۲۰۱۷ با "داعش" جنگیدند و آن را نیز شکست دادند و در تمام این مدت، نماینده‌ای در پارلمان نداشتند یا اگر نمایندگانی هم وجود داشتند، تعدادشان بسیار کم بود.

 وی با بیان این که دلیل نتایج انتخابات اخیر ، ماهیت قانون انتخابات عراق است ، گفتاگر به شمارش مجموع آرا دقت کنیم، متوجه می‌شویم که مجموع آرای احزاب نزدیک به مقاومت، از همه احزاب دیگر بیشتر است؛ اما ماهیت قانون کنونی انتخابات که درصد بزرگی از آرا را نادیده می‌گیرد، به‌علاوه فقدان تجربه کافی در استفاده از این قانون، منجر به چنین نتیجه‌ای شده است.از این رو، گروه‎های مقاومت همچنان از تمام توان خود و حمایت جامعه برخوردارند و در صورت تمایل، می‌توانند هزاران رزمنده را برای رویارویی با چالش‌ها به خدمت بگیرند. بلکه این گروه‌ها [به‌علت حجم استقبال مردمی] تا کنون نتوانسته‌اند همه داوطلبانی را که روزانه به مقرها و مراکز رسانه‌ایشان مراجعه می‌کنند، به‌کار بگیرند.

شمری در واکنش به این موضوع که با توجه به رأی دادگاه عالی فدرال عراق در مورد انتخابات و نوع واکنش جریان‌های مقاومت به رأی این دادگاه، فکر می‌کنید گروه‌های شیعه در پارلمان بتوانند برای تشکیل فراکسیون اکثریت به توافق برسند و روی گزینه واحدی برای نخست‌وزیری اجماع کنند؟تصریح کرد: همه انتخابات قبلی با ارعاب همراه بود و رسانه‌های زرد، درگیری شیعه با شیعه و چندپارگی و تقابل احزاب را تبلیغ می‌کردند که در واقع، دروغ و ارعاب است.

 وی تاکید کرد: در جامعه شیعه عراق، قواعد زیادی وجود دارد که از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری می‌کند. مهمترینِ آن‌ها، ضوابط شرعی و اجتماعی است و مرجعیت دینی، مهمترین ضامن در اینگونه امور است، بنابراین انتظار داریم خیلی زود بر سر شکل دولت بعدی و انتخاب نخست‌وزیری که تا حدودی برای اکثر احزاب شیعه راضی‌کننده باشد، توافق حاصل شود؛ زیرا این موضوع، از سوی احزاب شیعه به یک عرف تبدیل شده است و این احزاب، مسئول انتخاب نخست‌وزیر هستند.

 این عضو جنبش نجبا در پاسخ به این پرسش که جنبش نُجَباء عملکرد «مصطفی الکاظمی» (نخست‌وزیر موقت) و نوع تعامل دولت وی با دولت‌های ایران و آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کند؟ ابراز عقیده کرد: دوره دولت الکاظمی، دوره‌ای بود که در عرصه‌های مختلف بر اوضاع عراق اثر منفی داشت. دولتی رسانه‌ای و نمایشگاهی که با واقعیت ارتباطی نداشت و همین باعث وخامت اوضاع اقتصادی، کاهش ارزش پول عراق در برابر دلار، بدتر شدن وضعیت عرضه برق، افزایش چشمگیر قیمت کالاها، وخامت اوضاع امنیتی ناشی از تغییرات غیرمنتظره فرماندهان امنیتی، باز گذاشتن دست سفارت آمریکا برای مداخله در امور عراق، تهاجم نیروهای ترکیه به شمال کشور و لغو یا معطل کردن پروژه‌ها و قراردادهای حیاتی مانند بندر فاو و جاده ابریشم و... و عقد قراردادهای جعلی با دولت‌های نیمه‌ورشکسته شد.

 وی با بیان این که  همه این امور، عراق را در یک وضعیت بحرانی فرو برد، معتقد است: شاید انتخاب الکاظمی، مانعی در تاریخ سیاسی جدید عراق بود، زیرا این مرد تجربه، توانایی و کاریزمای مدیریت یک مؤسسه کوچک را ندارد، چه رسد به آنکه کشوری با چالش‌های بزرگ و پیچیده را اداره کند.

منبع: ایسنا