شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه

رجعت از بی‌سوادی مطلق و مأموریت‌هایی که به حاشیه رفتند


رجعت از بی‌سوادی مطلق و مأموریت‌هایی که به حاشیه رفتند

سازمان نهضت سوادآموزی اهتمامی ویژه در حذف بی‌سوادی مطلق داشته است اما در شرایط کنونی و با وجود پیشرفت‌های موجود، بازبینی در مأموریت‌های آن و بهره‌گیری از پتانسیل این مجموعه ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان نهضت سوادآموزی که متولی ترویج سواد در میان جامعه هدف 10 تا 49 سال جامعه است، اذعان شده که میانگین با سوادی در گروه سنی هدف از 48 درصد قبل از انقلاب، اکنون به بیش از 97 درصد افزایش یافته همچنین میزان باسوادی در زنان 96 و مردان 98 درصد است.

آنطور که در ماموریت‌های این سازمان و اساسنامه آن در سال 1363 مطرح شده است، نهضت سوادآموزی سازمانی است وابسته به وزارت آموزش و پرورش که به منظور ریشه‌کن کردن بی‌سوادی انجام وظیفه می‌کند و به طور ویژه وظیفه آن آموزش بزرگسالان در حد خواندن و نوشتن ‌و آموختن حساب همچنین تربیت و بالا بردن سطح فرهنگ و نشر فرهنگ اسلامی مناسب با سوادآموزان در محدوده ضوابط نهضت سوادآموزی است.

افراد یاد شده چنانچه 10 سال از تحصیل بازمانده‌اند طبق آئین‌نامه ثبت نام وزارت آموزش و پرورش جزو بزرگسالان محسوب می‌شوند و نهضت می‌تواند در مناطقی که هنوز وزارت آموزش و پرورش نتوانسته است حضور داشته باشد، اطفالی را که به سن سوادآموزی رسیده‌اند، تحت پوشش قرار دهند.

این ماموریت‌ها و برنامه‌ها در حالی پیش می‌رود که شرایط کنونی جامعه با زمان تنظیم اساسنامه و فعالیت‌های تعریف شده برای این سازمان تفاوت‌های فاحشی داشته است و بخشی از فعالیت‌های درنظر گرفته شده، جامعه آماری بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهد.

این موضوع جدا از اهتمامی که نهضت سوادآموزی برای ترویج سواد دارد، در شرایط کنونی، عملاً جایگاه این سازمان را تا حدی به حاشیه می‌کشاند. این در حالی است که پیشتر طبق آمارهای رسمی از سوی سرپرست وقت آموزش و پرورش و معاونت ابتدایی نرخ بازماندگان از تحصیل 210 هزار دانش‌آموز اعلام شده بود.

اعلام آمادگی برای انجام مأموریت‌های جدید مرتبط با سوادآموزی

شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم درباره فعالیت‌های این سازمان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، 50 درصد فعالیت‌های سازمان مربوط به افراد کم‌سواد است تا بار دیگر رجعت به بی‌سوادی نداشته باشند، گفت: آمار اعلام شده در مورد نرخ با‌سوادی صرفاً افرادی که بی‌سواد مطلق نباشند را نشان می‌دهد اما با این وجود آمادگی لازم برای توسعه فعالیت‌ها در بخش‌های دیگر به منظور ترویج سوادآموزی و بازماندگی از تحصیل را داریم.

آموزش سوادآموزان در دوران کرونا

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره فعالیت‌های درنظر گرفته شده این سازمان در ایام کرونا با تاکید بر  اینکه هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نیست، اظهار کرد:  برای نبود وقفه در روند آموزش سوادآموزان، از طریق برنامه‌های تلویزیونی در دوره انتقال و تحکیم به طور روزانه آموزش را ادامه دادیم. آموزش رادیویی به طور 2 تا 3 روز در هفته از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در ایام کرونا برای سوادآموزان بوده است علاوه بر آن آموزش مجازی از طریق برنامه‌های تحت وب، سایت سازمان به نشانی savad.ir، شبکه شاد به ویژه بخش شادنما انجام شده است.

محمدزاده با اشاره به اینکه در مناطق روستایی و عشایری با توجه به واکسیناسیون و شرایط کرونا، آموزش‌ها به ظور حضوری دنبال می‌شود، گفت که سال گذشته هم با وجود کرونا 295 هزار سوادآموز را تحت پوشش داشتیم و این در حالی است که با هدف‌گذاری سالیانه در شرایط عادی فقط 5 هزار نفر فاصله داشتیم و این آمار در شرایط کرونایی قابل قبول به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/