شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ژاپن
  • بین الملل 2
  • ژاپن به داد بیل‌گیتس می‌رسد

    روزنامه یومیوری گزارش داد، آژانس انرژی هسته‌ای ژاپن و کمپانی صنایع سنگین میتسوبیشی قرار است با آمریکا و شرکت سرمایه‌گذاری بیل گیتس برای ساخت یک راکتور اتمی پیشرفته در وایومینگ همکاری کنند.

    ژاپن به داد بیل‌گیتس می‌رسد

    به گزارش مُنیبان، روزنامه یومیوری به نقل از چندین منبع ناشناس گزارش داد: این نهادها در ژانویه سال ۲۰۲۲ توافق‌نامه‌ای را امضا می‌کنند که طبق آن آژانس انرژی هسته‌ای ژاپن و شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی حمایت فنی و داده‌ای را از طریق راکتورهای پیشرفته ژاپن تامین می‌کنند.

    شرکت طراحی راکتور هسته‌ای "تراپاور" که توسط بیل گیتس تاسیس شده، قرار است نیروگاه "ناتریوم" خود را تا سال ۲۰۲۸ میلادی در شهر وایومینگ افتتاح کند. دولت واشنگتن نیمی از بودجه این پروژه چهار میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.

    شرکت "تراپاور" در ابتدا دورنمای ساخت یک نیروگاه اتمی آزمایشی را با شرکت دولتی "انرژی اتمی ملی چین" بررسی کرده بود اما پس از آنکه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا قراردادهای اتمی با چین را محدود کرد،‌ مجبور شد به دنبال شرکای جدیدی باشد.

    آمریکا با چین و روسیه که آنها نیز امیدوارند راکتورهای پیشرفته بسازند و صادر کنند، در حال رقابت است.

    از سوی دیگر، ژاپن سابقه تلخی در از کار انداختن نمونه اولیه راکتور پیشرفته "مونجو" خود در سال ۲۰۱۶ میلادی دارد؛ پروژه‌ای که ۸.۵ میلیارد دلار هزینه داشت اما ثمره آن نتایجی اندک و سال‌ها جنجال بود.