شهر خبر
  • اجتماعی 2
  • بی‌آبرو کردن افراد چه مجازاتی دارد؟

    آبرو و شرافت اشخاص یکی از مسائل کلیدی و حساس برای تمامی افراد یک جامعه است. گاهی امکان دارد افراد به دلیل ترس از ریخته شدن آبرو و حفظ آن، از مراجعه به مراجع قضایی جهت گرفتن حقشان صرفه‌‌نظر نمایند.

    بی‌آبرو کردن افراد چه مجازاتی دارد؟

    به گزارش منیبان؛ بهتر است بدانید که تهدید افراد به ریختن آبرو و هر اقدامی جهت بردن آبروی کسی، بسته به نوع آن، جرم تلقی می‌شود. همچنین مجازات‌های متفاوتی دارد. لازم است افراد مسائلی که منجر می‌شود شرافت آن‌ها لکه‌دار شود را به مراجع مربوطه اعلام و پیگیری نمایند.‌

    تحت چه شرایطی اشخاص تهدید به آبروریزی می‌شوند؟

    برخی مواقع ممکن است فردی بدون اینکه به ضررهای جسمی و نفسانی دچار شود، مورد تهدید افراد دیگری قرار بگیرد. مثلا فردی، دیگری را تهدید می‌کند که در صورت انجام ندادن خواسته‌هایش، آبرو و حیثیت وی را از بین می‌برد و به اعتبار او لطمه وارد می‌کند.

    افراد سودجو معمولا از این موضوع کاملا مطلع هستند که مردم به خاطر حفظ آبرو و حیثیت خود، اگر تهدید شوند، پیگیر موضوع نخواهند شد.

    آبروریزی از طریق تهدید لفظی

    ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی که به مجازات تهدید لفظی اشاره دارد چنین بیان داشته: هر کسی دیگران را به هر نحو ممکن به قتل یا ضررهای جانی و شرافتی یا مالی یا به افشای اسرار او، نسبت به خود او یا بستگان او تهدید کند، حتی اگر به این واسطه، تقاضای وجه یا تقاضای انجام عملی یا ترک عملی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

     آبروریزی از طریق توهین

    ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد: توهین به اشخاص همچون فحش دادن و بکاربردن الفاظ رکیک، اگر موجب حد قذف نباشد، مرتکب در صورت اثبات جرمش،به مجازات جزای نقدی معادل بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال محکوم می‌شود.

     آبروریزی از طریق نسبت زنا

    ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی بیان داشته: نسبت دادن جرایم زنا یا لواط به اشخاص دیگر هرچند آن شخص مرده باشد قذف محسوب می‌شود. بنابراین اگر کسی جرم رابطه نامشروع بدون زنا را به دیگری نسبت دهد، او را قذف نکرده است. همچنین اگر نسبت دادن زنا و لواط از طریق فضای مجازی اتفاق افتاده و محقق هم شده باشد، جرم قذف ثابت می‌گردد. طبق قانون مجازات جرم قذف، هشتاد ضربه شلاق است.

     آبروریزی از طریق توهین به وسیله فضای مجازی

    ولی با استناد به ماده ۶۴۱ قانون مجازات که بیان می‌دارد: هر گاه فردی  به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی، برای دیگران مزاحمت ایجاد نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد. می‌توان آبروریزی و هتک حیثیت دیگران در این فضا را جرم‌انگاری نمود.