شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت
  • بین الملل 2
  • در کانادا؛

    مردم از جاسوسی دولت خشمگین هستند

    افشای بهره‌برداری مخفیانه دولت کانادا از داده‌های تلفن همراه برای ردیابی شهروندان در طول ایام قرنطینه همه‌گیری کرونا، خشم مردم این کشور را برانگیخته است.

    مردم از جاسوسی دولت خشمگین هستند

    به گزارش مُنیبان، روزنامه کانادایی نشنال نوشت، دولت اعتراف کرده که از داده‌های تلفن‌های همراه برای رصد رفت‌وآمد شهروندان در طول قرنطینه استفاده کرده است.

    اتاوا همچنین اعلام کرده که در حال برنامه‌ریزی برای ردیابی رفت‌وآمد مردم ظرف پنج سال آینده است. این اقرار به جاسوسی، نگرانی‌ها از سوءاستفاده دولت از وضعیت اضطراری کرونا برای افزایش جاسوسی از شهروندان را افزایش داده است.

    نشنال به نقل از یک کارشناس نوشت که همه‌گیری کرونا در قیاس با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مستمسک بهتری برای افزایش نظارت دولت بر مردم بوده است.

    هفته پیش، سازمان بهداشت عمومی کانادا (PHAC) فاش کرد که به اطلاعات موقعیت مکانی گوشی‌های همراه دسترسی داشته است.

    به نوشته نشنال، داده‌های ۳۳ میلیون دستگاه تلفن همراه رصد شده که با توجه به جمعیت ۳۸ میلیونی ساکنان کانادا و با فرض اینکه هر دستگاه ردیابی شده مختص یک فرد باشد، تقریباً ۸۷ درصد از جمعیت این کشور ردیابی شده است.

    یکی از سخنگویان سازمان مذکور به نشنال گفت: با توجه به فوریت مهار همه‌گیری، داده‌های رفت‌وآمد مردم در طول واکنش به کووید ۱۹ جمع‌آوری و استفاده شد.

    وی افزود که سازمان متبوعش از داده‌های مذکور برای ارزیابی اثربخشی تدابیر قرنطینه عمومی در قیاس با روندهای رفتاری در اوضاع عادی استفاده کرد.

    سخنگوی سازمان بهداشت عمومی کانادا گفت که این داده‌ها امکان داد تا ارتباط احتمالی میان جابجایی جمعیت در داخل کانادا و گسترش کووید ۱۹ بررسی شود.

    وی گفت که سازمان در حال برنامه‌ریزی برای ردیابی جابجایی جمعیت برای تقریباً پنج سال آینده است تا به سایر مسائل بهداشت عمومی مانند بیماری‌های عفونی دیگر، پیشگیری از بیماری‌های مزمن و سلامت روان رسیدگی کند.

    دیوید لیون، نویسنده کتاب «نظارت در دوران همه‌گیری» و مدیر سابق مرکز مطالعات نظارت در دانشگاه کوئینز، به روزنامه نشنال هشدار داد: من فکر می‌کنم که مردم کانادا پیش از پایان همه‌گیری و پس از آن از بسیاری از اقدام‌های نظارتی غیرمجاز دولت مطلع خواهند شد.

    وی افزود: علاوه بر حوزه سلامت عمومی، این همه‌گیری فرصت‌هایی را برای افزایش نظارت جمعی در سطوح مختلف مانند نظارت بر افرادی که در حال کار، خرید و آموزش از راه دور هستند، ایجاد کرده است.

    کانادا نخستین کشوری نیست که از داده‌های تلفن همراه برای ردیابی جمعیت در دوران همه‌گیری استفاده کرده است.

    در آغاز همه‌گیری، اسرائیل نیز از داده‌های موقعیت مکانی تلفن‌های همراه برای اعمال محدودیت‌های قرنطینه استفاده کرده بود و پس از نگرانی مردم از نقض حریم شخصی، آن را متوقف و با ظهور سویه اومیکرون دوباره این نظارت‌ها را برقرار و بار دیگر به دلیل مسائل مربوط به حریم شخصی متوقف کرد.