شهر خبر
  • بین الملل 2
  • نظامیان چینی به پشت مرزهای هند رسیدند

    تصاویر ویدئویی اخیر که در فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد که سربازان ارتش آزادی‌بخش خلق چین توسط گروه گشت‌زنی ارتش هند در منطقه مرزی بین دو کشور رهگیری شده‌اند.

    نظامیان چینی به پشت مرزهای هند رسیدند

    به گزارش مُنیبان از خبرگزاری اسپوتنیک، این ویدئو نشان می‌دهد که نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین در منطقه "بوم لا پاس" دیده شده‌اند؛ منطقه‌ای که در جریان درگیری مرزی ۱۹۶۲ شاهد نبرد بین نیروهای چین و هند بود.

    این فیلم چند روز پس از آن منتشر شد که تنش‌ها بین پکن و دهلی‌نو بر سر تصمیم وزارت امور مدنی چین برای نامگذاری مجدد ۱۵ منطقه مرزی با هند شدت گرفت که شامل هشت منطقه مسکونی، چهار منطقه کوهستانی، دو رودخانه و یک گذرگاه کوهستانی در آروناچال پرادش می‌شود.

    در حالی که ایالت آروناچال پرادش متعلق به هند است، اما از سوی پکن نیز جزئی از منطقه "تبت جنوبی" قلمداد می‌شود.

    اقدام پکن در نامگذاری مجدد این مکان‌ها واقع در قلمروی هند اعتراض دولت دهلی‌نو را در پی داشت و باعث شد تا سخنگوی وزارت خارجه هند ۳۰ دسامبر اعلام کند که "آروناچال پرادش" برای همیشه بخش جدایی‌ناپذیر از هند است و نامگذاری مجدد این مکان‌ها تغییری در این حقیقت ایجاد نمی‌کند.

    اما وزارت امور خارجه چین نیز از تصمیم دولت این کشور در نامگذاری مجدد این مکان‌ها دفاع کرد و سخنگوی آن گفت: "زانگنان" (تبت جنوبی در چین) در منطقه خودمختار تبت چین واقع است. این منطقه از دوران کهن بخشی از قلمروی چین بوده است. اقلیت‌های قومی نظیر "موینبا" و گروه‌های قومی تبتی مدت‌هاست که در این مکان زندگی و کار کرده و بسیاری از اسامی مکان‌ها نیز نشانگر پیشه و حرفه‌های آنهاست.

    وی ادامه داد: با هدف تقویت مدیریت استاندارد اسامی مکان‌ها، اداره مسئول این کار در دولت پکن بر اساس مقررات اداره اسامی جغرافیایی دومین بخش از اقدامات برای نامگذاری مجدد این منطقه را اعلام کرده که کاملا بر اساس چارچوب حق حاکمیت چین است.

    این کشمکش بین دو کشور در حالی اتفاق افتاده که هند و چین در حال حاضر چندین ماه است که در بن‌بست نظامی در منطقه مرزی لداخ به سر می‌برند.