شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کره جنوبی#جدید
  • بین الملل 2
  • توصیه جدید بانکی مون به کره جنوبی

    دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد گفت، خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی باید "هدف نهایی" تلاش‌های کره جنوبی برای بهبود روابط دو کره باشد.

    توصیه جدید بانکی مون به کره جنوبی

    به گزارش مُنیبان از خبرگزاری یونهاپ، بان کی‌مون، وزیر امور خارجه سابق کره جنوبی و دبیرکل پیشین ناتو این اظهارات را در پیامی به مناسبت سال نو و در حالی بیان کرد که تلاش‌های دولت فعلی سئول برای ایجاد روابط حسنه در آن سوی مرزها با پیشروی کند تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، متوقف مانده است.

    بان کی‌مون در این پیام گفت: (دولت بعدی کره جنوبی) همزمان با تلاش سرسختانه برای توسعه روابط بین دو کره مبتنی بر غرور ملی و ارتقای خود، باید تضمین دهد که هدف نهایی در خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی نهفته است.

    انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در ۹ مارس سال جاری برگزار خواهد شد و نامزدهای این انتخابات، از سیاست‌های مختلفی در قبال کره شمالی سخن گفته‌اند.

    سیاست "لی جائه میونگ"، نامزد حزب حاکم دموکرات در قبال کره شمالی "واقع‌گرایانه و عمل‌گرایانه" بوده و یون سوک یئول، نامزد حزب اپوزیسیون محافظه‌کار با نام "حزب قدرت مردم" از بازدارندگی بیشتر در مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی سخن گفته است.

    بان همچنین بر اهمیت اتحاد "مستحکم" کره جنوبی و آمریکا همزمان با مواجهه سئول با یک اقدام متعادل‌کننده در بحبوحه تشدید رقابت آمریکا و چین تاکید کرد؛ اقدامی که به صورت فزاینده‌ای سخت‌تر می‌شود.

    او گفت: باید به صورت جدی منافع مشترک و همکاری با همسایگانمان در اطراف شبه جزیره کره را دنبال کنیم، همسایگانی مانند آمریکا، ژاپن، چین و روسیه. اما نباید فراموش کنیم که رابطه مستحکم سئول و واشنگتن، نقطه کانونی است.

    علاوه بر این، بان کی‌مون خواستار تلاش دولت جدید برای حمایت از "یکپارچگی و اتحاد" در جامعه‌ای شد که "بیش از حد دو قطبی" شده است. او گفت: در واقع، جدایی و تقابل چیزی نیست که به یکباره حل شود، اما برای دستیابی به توسعه ملی، باید این مسائل را هرچه زودتر حل کرد.