شهر خبر
  • اجتماعی 2
  • مجازات زنی که تمکین نمی‌کند چیست؟

    هنگامی که زن و مرد با هم ازدواج کردند، بر اساس شرع و قانون بایستی تکالیفی را در برابر یکدیگر انجام دهند. به عنوان مثال زن از حق نفقه برخوردار است و در عین حال بایستی تمکین نماید.

    مجازات زنی که تمکین نمی‌کند چیست؟

    به گزارش منیبان؛ گاهی ممکن است که به دلیل اختلافات مطرح شده میان زن و مرد، زن حاضر به تمکین در برابر شوهر خود نشود و  وظایفی را که بر عهده دارد به خوبی انجام ندهد. با توجه به اهمیت نهاد خانواده، در قانون، ملاحظات ویژه‌ای در این مواقع در نظر گرفته شده است تا زن و مرد برای زندگی با یکدیگر ترغیب شوند.

    عدم تمکین

    زن و مرد تکالیفی قانونی و شرعی در قبال یکدیگر دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به وظایف زناشویی اشاره کرد. قانون مدنی در ماده ۱۱۰۲ در همین زمینه می‌گوید: “همین که نکاح به‌طور صحیح واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود.”

    انواع تمکین شامل دو نوع تمکین عام و تمکین خاص است. درصورتی‌که زن در امور کلی زندگی مشترک یا روابط زناشویی از همسر خود تمکین نکند، در اصطلاح فقهی و حقوقی به وی زن ناشزه گفته می‌شود.

    مصادیق عدم تمکین در برابر شوهر عبارت است از عدم سکونت در محلی که شوهر آن را فراهم کرده است، انتخاب شغل مغایر با شئونات خانوادگی شوهر، خارج شدن از منزل بدون اجازه و اطلاع شوهر و غیره.

    در فقه و در عرف، تمکین مختص به زن است. در صورت عدم تمکین زن در برابر شوهرش، مرد می‌تواند ضمانت اجراهایی که در قانون پیش بینی شده است را اجرا کند.

    به‌طور مثال می‌تواند زن را از نفقه محروم کند. همچنین درصورتی‌که در عقدنامه شرط تنصیف(نصف شدن دارایی) آمده باشد، اموال شوهر با او تقسیم نشود. با این حال درصورتی‌که مرد وظایف زناشویی خود را به خوبی اجرا نکند، برای زن حق و حقوقی ایجاد می‌شود. اگر علاقه دارید با نحوه طلاق از طرف زن آشنا شوید مطلب در این شرایط زن می‌تواند حتی بدون دلیل طلاق بگیرد را مطالعه کنید.

    مجازات تمکین نکردن زن

    برخی این سوال را می‌پرسند که مجازات عدم تمکین زن چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مجازات قانونی، تنها در صورتی در قبال اشخاص اجرا می‌شود که در قانون این عمل جرم باشد.

    اما عدم تمکین از سوی زن، جرم نیست تا بتوان وی را مجازات کرد. بلکه بهتر است گفته شود که آثار حقوقی عدم تمکین از سوی زن چیست؟

        درصورتی‌که زن بدون دلیل موجه از تمکین در برابر شوهر خودداری کند، از حق دریافت نفقه محروم خواهد شد.

        در صورت عدم تمکین، زن از برخی حقوق مالی بعد از طلاق همچون تنصیف اموال و دارایی‌های مرد پس از طلاق محروم می‌گردد.

        مرد با گذشت مدت زمان و عدم تمکین زن، می‌تواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد.