شهر خبر

سرعت انتقال اُمیکرون نسبت به دلتا چند برابر بیشتر است؟

سرعت انتقال اُمیکرون نسبت به دلتا چند برابر بیشتر است؟

یک متخصص بیماری های عفونی معتقد است که سرعت انتقال و گسترش ویروس اُمیکرون ۳ تا ۵ برابر سویه دلتا است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر پژمان حدادی بیان کرد: کرونا ویروس از سالیان گذشته به عنوان شایع ترین عامل سرماخوردگی در بشر و حیوانات وجود داشته، اما ایجاد مشکل نمی کرده است که با گذر زمان در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ اپیدمی کرونا ویروس اتفاق افتاد و در حال حاضر حدود دو سال است که با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم می کنیم.

وی ادامه داد: ویروس یک موجود زنده است و طبیعتاً براساس غریزه برای ادامه زندگی خود همواره در حال دفاع می باشد؛ لذا زمانی که بدن به آن مقاوم می شود به منظور فرار از مکانیسم دفاعی بدن، شروع به جهش های متفاوت می کند که در این راستا پس از دلتا ویروس، اُمیکرون کووید ۱۹ ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اُمیکرون نسبت به ویروس دلتا ۵۰ جهش دارد که از این تعداد ۳۰ جهش متمرکز بر پروتیین اسپایک است و این مهم یک نقش حیاتی را در نفوذ به سلول میزبان و شروع عفونت بازی می کند.

وی ادامه داد: در هنگام گسترش سویه دلتا، تعداد جمعیت مبتلا در کشور انگلستان ظرف مدت ۵ روز، ۲ برابر شد و در حال حاضر که سویه اُمیکرون ایجاد شده است، در صورت عدم ایمن سازی از طریق واکسیناسیون این زمان به یک روز کاهش پیدا می کند و در عرض یک روز تعداد جمعیت مبتلا دوبرابر خواهد شد که این مهم نشان از سرایت بالای ویروس و اهمیت واکسیناسیون می باشد.

وی با تاکید بر این نکته که واکسیناسیون می تواند از مکانیسم ایمنی زایی اُمیکرون بکاهد، گفت: واکسن هایی که تاکنون تزریق شده به دلیل ایمنی متقابلی که ایجاد کرده است می تواند ضمن کاهش مکانیسم ایمنی زایی اُمیکرون، میزان بستری، مرگ و میر را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: شایع ترین علائم اُمیکرون خستگی، خارش گلو، آبریزش بینی و عطسه است و حدوداً مشابه علائم ویروس آنفولانزا می باشد و به طور کلی سویه اُمیکرون علایم خفیف تری از سویه های قبلی دارد، اما باید توجه شود که این سویه جدید است و باید زمان بگذرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور میانگین از هر ۳ بیمار مشکوک به ویروس آنفولانزا ۲ بیمار مبتلا به آنفولانزا و یک بیمار مبتلا به کرونا می باشد، اما باید توجه شود که اُمیکرون مشابه آنفولانزا است و باید بیش از گذشته مراقب بود.

این متخصص عفونی راه درمان افراد مبتلا را استراحت، عدم از حضور در تجمعات، مراسم و مدارس و درمان علامتی برشمرد و تاکید کرد که در روزهای ابتدایی ابتلا به ویروس منحوس لازم است که از تجویز بتامتازون و کورتیکواستروئیدها اجتناب شود چرا که این مهم باعث کاهش سطح ایمنی میشود.

وی در پایان با اشاره به اینکه دومین مورد اُمیکرون در استان مرکزی شناسایی شده، از مردم خواست که به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند باشند چرا که بی تردید افراد مبتلا به سویه جدید در سطح استان بسیار بیشتر از این تعداد است و قطعاً رشد زیادی خواهیم داشت و با توجه به اینکه در حال حاضر در پیک های آنفولانزا، سرماخوردگی و اُمیکرون هستیم باید بیش از گذشته به رعایت موازین بهداشتی و دریافت واکسن اهتمام ورزید.