شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#دام

اولین محموله دام سبک به عراق رفت

مدیرعامل اتحادیه دام سبک از صادرات اولین محموله دام سبک به عراق خبر داد و دلیل نوسانات بازار گوشت را اقدامات دلالان عنوان کرد وگفت: عده ای اقدام به احتکار نهاده های دامی کرده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر ، افشین صدر دادرس از صادرات اولین محموله دام سبک به کشور عراق خبر داد و گفت: دامداران کشور ماه‌ها با مشکل مازاد دام مواجه بودند و همین مساله گرفتاری‌های زیادی را برای آنان ایجاد کرده بود که در نهایت با برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی بستر صادرات دام و خرید حمایتی آن توسط دولت آغاز شد.

وی با بیان اینکه بازار دام سبک حدود دو سال گرفتار رکود شدیدی بوده و دلالان و واسطه‌ها نیز تا توانستند از این شرایط به نفع خود استفاده کردند، افزود: با این حال قیمت گوشت برای مصرف کننده نهایی نه تنها کاهش نیافت که در مقاطعی شاهد افزایش آن نیز بودیم.

دادرس توضیح داد: اخیراً که صادرات و خرید حمایتی دام آغاز شده این افراد تحرکاتی را آغاز کرده اند تا مانع از تداوم اجرای طرح‌های مذکور شوند.

وی در همین رابطه این افراد بحث قیمت دام صادراتی را مطرح کرده اند که باید عنوان کنم تمام دام‌های صادراتی که اتحادیه مرکزی دام سبک در قرنطینه‌ها جمع آوری کرده مستقیماً از دامداری‌ها و خود دامداران خریداری شده و قیمت این دام‌ها نیز به ازای هر کیلوگرم ۶۲ هزار تومان تومان بوده بنابراین قیمت ۹۰ هزار تومانی برای دام صادراتی به هیچ عنوان صحت ندارد.

دادرس افزایش قیمت گوشت گوسفندی را در روزهای اخیر ناشی از اقدامات دلالان و سواستفاده توزیع کنندگان گوشت در بازار عنوان کرد و گفت: علاوه بر این زمزمه‌های مطرح شده مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به احتکار نهاده‌های دامی و کمیاب شدن این محصولات شده که اثرات آن را نیز طی هفته‌های آینده خواهیم دید.

به گزارشخبرنگار مهر، در سال‌های اخیر به دنبال افزایش مازاد دام در کشور، مشکلات گسترده‌ای برای دامداران ایجاد شد که در تیرماه سالجاری شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هرکیلوگرم شیرخام را ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد و براساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است که این مساله به دلیل بروکراسی‌های پیچیده اداری تاکنون محقق نشده بود.

 

منبع: مهر