شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#یارانه
  • سیاسی 2
  • تحلیلگر مسائل بازار و سرمایه مطرح کرد؛

    افزایش یارانه بیشتر مانور سیاسی است تا کار اقتصادی/ آیا وضعیت بورس به ثبات می‌رسد

    تحلیلگر مسائل بازار و سرمایه در خصوص افزایش یارانه گفت: اینکه دولت روی یارانه‌ها مانور می دهد و آن را افزایش می دهد بیشتر یک مانور سیاسی است تا یک کار اقتصادی.

    افزایش یارانه بیشتر مانور سیاسی است تا کار اقتصادی/ آیا وضعیت بورس به ثبات می‌رسد

    به گزارش  منیبان، متن مصاحبه حمید حاج اسماعیلی، تحلیلگر مسائل بازار و سرمایه، با خبرگزاری منیبان به شرح زیر است:

    *محسن رضایی معاون‌اقتصادی رئیس‌جمهو اعلام کردند می خواهیم از اول دی ماه یارانه را دو برابر کنیم ولی احسان خاندوزی وزیر اقتصاد تکذیب کرد تحلیل شما در این باره چیست؟

    دولت درصدد این است که نشان دهد یک تفاوتی بین دولت سیزدهم و دوازدهم هست و این کار را اگر شده در کارهای تبلیغاتی انجام دهد. بنابراین، یکی از جاهایی که بیشتر می تواند روی آن مانور و نشان دهد همین یارانه‌ها است. وقتی ارز ترجیحی حذف شود منابعی برای دولت باقی می ماند که می تواند بخشی از آن را در قالب نقدی به عنوان یارانه در نظر بگیرد اما اینکه چرا صداهای متفاوتی از دولت سیزدهم شنیده می شود، ناشی از ساختار ضعیف مدیریتی در کشور است. وقتی گروه‌های سیاسی به دلیل داشتن یک دشمن یا هدف مشترک دور هم جمع می شوند کمتر می توانند در مسائل اساسی با هم کنار بیایند. به هر حال آقای محسن رضایی معاون اقتصادی است اما وزیر اقتصاد و بقیه گروه‌های اقتصادی در دولت با او هم نظر نیستند، نه اینکه آقای رضایی خیلی متخصص در امور اقتصادی است بلکه بیشتر دنبال ظاهرسازی و مسائلی مثل یارانه‌ها است و برای همین هم در دوران انتخابات، شعارهایی برای افزایش یارانه‌ها می داد البته نه فقط در خصوص یارانه بلکه در مورد زنان و گروه‌های دیگر هم مسائلی را مطرح کرد که به شدت مورد انتقاد اساتید، دانشگاه‌ها و نخبگان قرار گرفت. به نظر من، آقای محسن رضایی در دولت بیشتر نقش سیاسی دارد تا نقش اقتصادی. طبیعی است اگر در ماه‌ها و سال‌های آینده هم در دولت بماند بنابراین اختلافات بیشتری از آقای رضایی و برخی دیگر از افراد با دولت پیدا و عیان خواهد شد.

    *اگر یارانه‌ها افزایش پیدا کند، شاهد افزایش تورم خواهیم بود؟

    این یک تناقض در دولت است. از طرفی دولت با افزایش حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان به شدت مخالفت می کند و در لایحه بودجه سعی می کند متوسط ۱۰ درصد را به حقوق گروه‌های بازنشسته و کارمند اضافه کند، از طرف دیگر مانور می دهد که من یارانه‌ها را اضافه می کنم. توجه کنید که اینها هر دو به لحاظ ایجاد تورم در جامعه یک نقش را دارند و حتی یارانه‌ها به هیچ وجه در کشور مؤثر نبوده است و بدتر هم هست و همه پژوهش‌ها و تحقیقاتی که گروه‌های دولتی، غیر دولتی و مرکز پژوهش‌ها انجام داده است به این نتیجه رسیدند که یارانه‌ها یکی از ناموفق‌ترین اقدامات طی سه دهه اخیر بود. بنابراین، اینکه دولت روی یارانه‌ها مانور می دهد و آن را افزایش می دهد به نظر من بیشتر یک مانور سیاسی است تا یک کار اقتصادی. من فکر می کنم آقای محسن رضایی دوست داشت بقبولاند که چون من به دولت اضافه شدم و این شعار من در انتخابات بود، پس من تلاش کردم که این اتفاق در دولت بیفتد، برای همین هم قبل از اینکه دولت موضع رسمی‌اش را در خصوص افزایش یارانه‌ها نشان دهد آقای رضایی این مسئله را مطرح کرد و واکنش وزیر اقتصاد را در پی داشت. این نشان می دهد جلب اعتماد عمومی از راه‌های عوام فریبی هنوز در دولت برجسته است. دولت به جای این کارها باید دنبال کارهای اصلاحی و ساختاری برای درمان اقتصاد کشور باشد تا بتواند از مشکلات مردم کمی کم کند.

    *خبری منتشر شده مبنی بر اینکه ارزش سهام عدالت نسبت به هفته پیش، بیش از ۵ درصد رشد کرده است. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

    من قبلا هم گفته‌ام، بورس الان جایی نیست که مبتنی بر تحلیل‌های منطقی، اقتصادی، فنی و تخصصی باشد چون به شدت تحت تاثیر اتفاقات سیاسی است. به هر حال امکان دارد شرایط بورس بدتر شود و هم می تواند ثبات را به بورس برگرداند. اگر ما در حوزه توافقات بین ایران و  4+1 که امریکا اصلی‌ترین آنها است شاهد نشانه‌های جدیدی باشیم که تا الان واقعا هیچ نشانه‌ای نبوده است، می تواند شرایط ثبات را به بورس به قبل از 3 سال گذشته برگرداند که اقتصاد کشور چندان به بورس وابسته نبود. بورس در ایران خیلی راه دارد تا نقشی را که در کشورهای توسعه یافته به عنوان تامین سرمایه برای بازار کار ایفا می کند در ایران داشته باشد. بنابراین خود بورس هم به لحاظ تخصصی و اقتصادی دچار مشکل است چون عقبه و پشتوانه بورس، اقتصاد کشور و شرکت‌هایی است که در کشور فعالیت می‌کنند، اگر حال و روز آنها خوب است که ما باید انتظار داشته باشیم حال و روز بورس هم خوب باشد. بنابراین، برای همین است که ما هر روز در اخبار روزی 30 تا 40 هزار بار افت شاخص بورس را داریم و روز بعد 10تا 20 هزار بار افزایش داریم. این نوسانات، نوسانات طبیعی نیست و تا مادامی که شرایط اقتصادی در کشور به ثبات نرسد و شرایط سیاسی تضمین کننده شرایط اقتصادی نشود امکان اینکه شرایط اقتصادی در کشور و بورس بتواند به حالت عادی برگردد، خیلی سخت است.

    *ظاهراً  رشد اقتصادی نیم سال اول 3.3 درصد است تحلیل شما در این باره چیست؟

    امکان ندارد؛ این مورد در تایید سازمان‌های اقتصادی جهانی مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیست. هیچ کدام از این مراکز که خود کشور هم به آمار و ارقام آنها استناد می کند، تخصصی نیست. بانک مرکزی چنین ادعایی را قبل از دولت سیزدهم نداشته است از آنجاییکه این دولت ۳ماه است که سر کار آمده، چنین رشدی چطور ممکن است؟ اگر چنین باشد ما در سال آینده باید رشد دو رقمی داشته باشیم. من بعید می دانم رشد اقتصادی ایران امسال از 1 تا 1.2 درصد بالاتر برود و در سال آینده هم بستگی به اتفاقاتی دارد که خواهد افتاد، چون شرایط می تواند از این حالت هم بدتر شود و رشد اقتصادی منفی شود و اگر اتفاقات سیاسی خوبی بیفتد می توانیم، شاهد شرایط بهتری در کشور باشیم.