شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#آمریکا#ارتش

یک ژنرال آمریکایی وعده کودتا داد

یک ژنرال آمریکایی وعده کودتا داد

ایسنا نوشت: یک ژنرال بازنشسته آمریکایی هشدار داده است که اگر نتایج انتخابات ۲۰۲۴ شفاف و واضح نباشد، ارتش آمریکا ممکن است پس از این دوره از انتخابات، یک کودتا را رهبری کند.

 به نوشته روزنامه ایندیپندنت، پل‌دی ایتون، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا به ان‌پی‌آر (National Public Radio) گفت: سوال اصلی اینجاست که آیا همه می‌دانند رئیس جمهور منتخب کیست؟ اگر چنین چیزی واضح و شفاف نباشد، می‌تواند رتبه، درجه و یا هر سحطی را در آمریکا تحت تاثیر قرار دهد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر، پل‌دی ایتون، آنتونی ام تاگوبا و استیون ام. اندرسون، که هر سه از ژنرالهای ارشد بازنشسته نیروی زمینی ارتش آمریکا هستند در مقاله مشترکی با عنوان "ارتش باید خودش را از هم اکنون برای شورش در انتخابات ۲۰۲۴ آماده کند"، نوشتند: نشانه‌هایی از آشفتگی احتمالی در نیروهای مسلح ما وجود دارد. در ششم ژانویه گذشته، تعداد نگران کننده‌ای از کهنه سربازان و اعضای فعال ارتش در حمله به ساختمان کنگره شرکت کردند. بیش از یک نفر از هر ۱۰ نفر از افراد طرح اتهام شده از بابت این حمله، سابقه خدمت نظامی داشته‌اند. گروهی متشکل از ۱۲۴ نفر از مقامات نظامی بازنشسته، تحت نام "افسران پرچم برای آمریکا" نامه‌ای منتشر کرده و در آن حملات دروغین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، به مشروعیت انتخابات ما را بازتاب دادند.

ایتون گفت: در صورت وقوع یک شورش دیگر مشابه با شورش ژانویه گذشته، احتمال شکست کامل زنجیره فرماندهی بر مبنای گرایشات - از صدر زنجیره تا سطح جوخه‌ها – به میزان قابل توجهی وجود دارد. همه اعضای ارتش سوگند یاد می‌کنند که از قانون اساسی آمریکا محافظت کنند. اما در یک انتخابات رقابتی، برخی ممکن است از دستورات فرمانده کل قوا پیروی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از دستورات یک کاندیدای دیگر که بازنده است، پیروی کنند. تحت چنین سناریویی، عجیب نیست که بگوییم یک فروپاشی در ارتش می‌تواند حتی به جنگ داخلی منجر شود.

ژنرال ایتون اظهار کرد: اگر چنین اتقافی در سال ۲۰۲۴ رخ دهد که ممکن است در نهایت به یک "کودتا" منجر شود، ما علاقه‌مندیم تا شاهد اقداماتی از جانب ارتش باشیم و اطمینان حاصل کنیم که ارتش آمادگی بهتری را برای یک انتخابات رقابتی دارد.

310 310