شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ساعت کار#ساعت#کار#روزانه#برای#گذران#زندگی

۱۶ ساعت کار روزانه برای گذران زندگی

یک مقام مسئول می‌گوید: حداقل حقوق کارگران در بهترین حالت و در صورت گرفتنِ تمام مزایای مزدی، حدود ۴میلیون تومان است، آن‌ها اگر بخواهند به رقم خط فقر نزدیک شوند باید بیش از ۱۶ساعت در روز کار کنند.

حبیب صادق‌زاده تبریزی (نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی) در انتقاد از برخی ابعاد لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ گفت: عدم اختصاص ردیفی در بودجه به عنوان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که حق‌الناس کارگران و بازنشستگان است، همراه با افزایش سن بازنشستگی و تغییر مبنای محاسبه‌ی مستمری از دو سال آخر خدمت به سه سال، نشان از این دارد که برخی مسئولان توجهی به بهبود شرایط کارگران ندارند.

وی ادامه داد: دولت‌ها نمی‌توانند به تنهایی و با نادیده گرفتن حقوق کارگران و بازنشستگان به دنبال اصلاحات پارامتریک آن هم در بودجه‌ی یک‌ساله باشند. سازمان تامین اجتماعی نهادی بین‌النسلی و متعلق به گروه‌های بی‌شمار جامعه است و باید این موضوعات با درنظر گرفتنِ اصل سه جانبه‌گرایی و در قالب یک قانون جدا مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

صادق‌زاده گفت: شایسته است که نمایندگان مجلس به خط قرمز کارگران و بازنشستگان آگاه باشند و با این آگاهی لایحه‌ی بودجه را بررسی کنند.

کارگران و بازنشستگان توانِ تحمل فشاری بیش از این را ندارند

وی با تاکید براینکه کارگران خاطره‌ی خوشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارند، گفت: ما نگرانی خود را از عدم پیش‌بینیِ پیامدهای ناشی از برخی تغییرات بودجه‌ای و اصلاحات به عنوان مثال در ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام می‌کنیم. نمایندگان مجلس باید بدانند که کارگران و بازنشستگان توانِ تحمل فشاری بیش از این را ندارند و نباید به روال دولتهای قبل، کسریِ بودجه را از جیب کارگران جبران کرد.

خط فقر ۱۰ میلیون تومان است

نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی در خصوص سیاست‌های مالیاتی دولت در لایحه‌ی بودجه سال آتی گفت: امروز مراجع رسمی خط فقر را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند؛ با این وضع و با توجه به اینکه حداقل حقوق کارگران در بهترین حالت و در صورت گرفتنِ تمام مزایای مزدی، حدود ۴میلیون تومان است، آن‌ها اگر بخواهند به رقم خط فقر نزدیک شوند باید بیش از ۱۶ساعت در روز کار کنند. با این اوصاف لحاظ مالیات بر درآمد ۵میلیون تومان به معنای برداشت پول از جیب کارگران است. ما از مجلس انتظار داریم این موارد را آسیب‌شناسی کند و با آگاهی همه جانبه لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بررسی کند.

صادق‌زاده تاکید کرد: عدم رسیدگی به معیشت کارگران و بازنشستگان آسیب‌های بسیاری به همراه دارد. با برخی تصمیمات نادرست نه تنها آسیب‌ها حل نخواهد شد بلکه پیامدهای ضعف معیشت کارگران و بازنشستگان دامن جامعه را خواهد گرفت.

منبع: ایلنا