شهر خبر

جهاد دانشگاهی دستاوردهایش را به رخ مدیران کشید

نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰ باهدف روایت دستاوردها و توانمندی‌های نوآورانه جهاددانشگاهی با باور توان ملی و تکیه‌بر مدیریت جهادی به‌منظور معرفی و آشنایی بیشتر مدیران اجرایی و صنایع بزرگ با توانمندی‌ها و دستاوردهای این نهاد و توسعه همکاری‌های مشترک با سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی مرتبط از ۵ تا ۹دیماه در بوستان گفت‌وگو برگزار شد.

نمایشگاه جهاد دانشگاهی دستاوردهایش را به رخ مدیران کشید

نخستین روز نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی با بازدید رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان، امضای چند تفاهم‌نامه همکاری مشترک، رونمایی از یک کتاب و یک محصول، به کار خود پایان داد.

نخستین روز نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰، روز شلوغ و پر کاری بود. این نمایشگاه با حضور محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی افتتاح شد. رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که این نمایشگاه، نمادی است که می‌توان با اطمینان به نیروی داخلی اتکا کرد.

سردار مهدی رحیمی، معاون علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین؛ حجت الاسلام و المسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم استان آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری و رییس دانشگاه قم؛ علی جدی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی؛ رضا کاظم نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران؛ علی اوسط اکبری مقدم، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی؛  عبدالرضا مجدالدین، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در روز نخست از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی بازدید کردند.

در کنار بازدید مسئولان از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، چند تفاهمنامه منعقد شد و چند دستاورد جهاد دانشگاهی نیز رونمایی شد. تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و جهاد دانشگاهی به امضای بابک نگاه داری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی رسید.

همچنین مراسم تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در نخستین روز نمایشگاه برگزار شد.

در نخستین روز از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، از کتاب "روایت یک رویش"؛ گفتارهایی درباره زیست جهادی سعید کاظمی آشتیانی (بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی) نیز رونمایی شد.

روز دوشنبه ۶ دی‌ماه و همزمان با دومین روز برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، مهندس جواد اوجی، وزیر نفت؛ احمد وحیدی، وزیر کشور؛ پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ علی اکبر صالحی، قائم مقام فرهنگستان علوم؛محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران؛ حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران؛ ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت؛ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی؛ سید ناصر حسینی پور، نماینده گچساران و باشت؛ مسلم صالحی، نماینده اقلید و عضو کمیسیون اقتصادی؛ احمد مرادی، نایب رییس کمیسیون انرژی و نماینده نماینده مردم بندرعباس ،قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر؛ قدرت الله حمزه، نماینده اردل و فارسان؛ جبار کوچکی نژاد عضو ارشد کمیسیون بودجه مجلس و نماینده رشت و خمام؛ بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و نماینده سقز و بانه؛  فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، آبیک و البرز؛ سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده ایلام،  غلامرضا منتظری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی و نماینده گرگان و آق قلا؛ محمد سرگزی، نماینده زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون، از جمله مقامات و مسئولانی بودند که از این نمایشگاه بازدید کردند.

در حاشیه بازدید وزیر نفت از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی، چهار تفاهم‌نامه و یک قرارداد همکاری بین جهاد دانشگاهی و وزارت نفت به امضای مدیران دو مجموعه رسید که شامل "ابلاغ قرارداد بومی سازی فن آوری و تجهیزات سریع الاحداث فراوری نفت خام در آزادگان جنوبی به ظرفیت ۵۰ هزار بشکه"، "امضای تفاهم نامه بازسازی و نوسان ناوگان حفاری"، "امضای تفاهم نامه ساخت ۱۰ دستگاه لوله مغزی سیار"، "امضای تفاهم نامه تصفیه پساب صنعتی واحد بهره برداری نفت قشم" و "امضای تفاهم نامه بومی سازی فن آوری و خرید ۵۹ حلقه کدیل دستگاه لوله مغزی سیار" بودند.

همزمان با دومین روز نمایشگاه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی، مراسم تکریم و تقدیر از اهداکنندگان برتر نمونه های زیستی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نیز برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی،  مجید تولیت ابوالحسنی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، سردار علی مهدی پور، معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی برگزار شد، از  سید محمد حسین مدرسی، استاد ژنتیک انسانی گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛  محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری؛  سید نصرالله طباطبایی، عضو هیات علمی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛  قدیر رجب زاده (رییس) و  ابوالفضل پهلوانلو (معاون پژوهشی) موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد تقدیر شد.

روز سه شنبه هفتم دی ماه نیز علاوه بر بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی،‌ پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیات و فناوری ضمن بازدید از بخش های مختلف نمایشگاه، با بیان این‌که جهاد در دانشگاه‌ها حضور دارد و عضوی از اکوسیستم نوآوری و فناوری است، گفت: به عنوان معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آمادگی کامل این معاونت را برای برقراری ارتباط منسجم و کاملاً تعریف‌شده بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها، با جهاد دانشگاهی در یک هم‌افزایی و همکاری نزدیک اعلام می‌کنم.

علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در پروژه قطار ملی مترو گفت: پروژه قطار ملی مترو مراحل تست خود را طی می‌کند و امیدواریم با طی تست هایی که در حال انجام است به زودی شاهد سیر این قطار در شبکه متروی تهران باشیم.

در سومین روز نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی، یک تفاهم نامه بین جهاددانشگاهی و استانداری استان مرکزی به امضای طرفین رسید.این تفاهم‌نامه به منظور راه‌اندازی شعبه پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در استان مرکزی منعقد شد.

در این روز مهدی رضائی‌ بجستانی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی بازدید کرد وگفت: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و پزشکی رویدادی ارزشمند است‌. جهاد دانشگاهی و دیگر سازمان‌ها توانسته‌اند به دستاوردهای نائل شوند، اما این ظرفیت‌ها معرفی نشده است.

وی با بیان اینکه معرفی‌نشدن دستاوردهای کشور در حوزه‌های گوناگون، آثار و نتایج منفی به همراه دارد، اظهار کرد: هنگامی که دستاوردها معرفی نشوند، ظرفیت‌ها ناشناخته باقی می‌ماند. در چنین شرایطی، هم‌افزایی بین دستگاهی اتفاق نمی‌افتد.

در سومین روز نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهاد دانشگاهی، محمد گل‌فشان رئیس جمعیت جوانان هلال احمر، محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی، سیدمجید بختیاری مدیرعامل بیمه ایران از نمایشگاه بازدید کردند و در ساعات پایانی سومین روز برگزاری نمایشگاه توانمندی های جهاد دانشگاهی،  محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از این نمایشگاه بازدید کردند.

 جهاد دانشگاهی، سنگرهای خالی و بارهای بر زمین‌مانده را تکلیف خودش بداند

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی تأکید کرد: فلسفه تأسیس جهاد دانشگاهی در ابتدای انقلاب اسلامی، پر کردن سنگرهایی بوده است که حضور جریان انقلابی در آن سنگرها احساس می‌شده است. به همین خاطر، موضوع ارتباط بین جریان علمی و دانشی کشور با نیازهای جامعه را همواره مدنظر داشته است؛ در عرصه خدمت‌رسانی، در عرصه ارتقای جریان علمی، در عرصه تبدیل دانش به ثروت و هم در عرصه ارتباط جریان دانشگاه با جریان صنعت و نیازهای جامعه و از این حیث، جهاد دانشگاهی الگوهای خوبی ارائه کرده است و هر مقدار بر این عهد پایبند بوده است، بحمدالله توفیقات خوبی کسب کرده است.

جهاد دانشگاهی در بخش‌هایی واقعاً مرجعیت علمی و فناوری دارد

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی تأکید کرد: حقیقتاً بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، در انسان احساس غرور، شادی و امید ایجاد می‌کند که در کشور ما در عرصه فناوری و علم نافع، چه کارهای بزرگی انجام شده است و جهاد دانشگاهی زحمات زیادی کشیده است و در بخش‌هایی واقعاً مرجعیت علمی و فناوری دارد که قابل تقدیر است.

همزمان با این بازدید و در حضور وزیر علوم و رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، از سایت جدید مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) رونمایی شد.

در ساعات پایانی سومین روز برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، پنجمین دوره تجلیل از پژوهشگران و فناوران جهاد دانشگاهی، عصر سه‌شنبه ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ با حضور  محمدعلی زلفی‌ گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،  حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از مسئولان برگزار شد.

در این دوره در ۸ بخش، پژوهشگران برتر، پژوهشگران جوان برتر، گروه‌های پژوهشی برتر، مراکز خدمات تخصصی برتر، نشریات علمی برتر، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برتر، طرح‌های پژوهشی و فناورانه برتر و واحدهای در حال توسعه مورد تقدیر قرار گرفتند.

 محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی تأکید کرد: حقیقتاً بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، در انسان احساس غرور، شادی و امید ایجاد می‌کند که در کشور ما در عرصه فناوری و علم نافع، چه کارهای بزرگی انجام شده است و جهاد دانشگاهی زحمات زیادی کشیده است و در بخش‌هایی واقعاً مرجعیت علمی و فناوری دارد که قابل تقدیر است.

در چهارمین روز نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی، مهندس محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی‌ اتمی؛ سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهوری؛ انسیه خزعلی،‌معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری؛ بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی؛ غلامعلی حیدری سودجانی استاندار چهارمحال و بختیاری و تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات از نمایشگاه بازدید کردند.

جهاد دانشگاهی در مسیری که باید، قرار دارد

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه بزرگ توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به لطف خدا جهاد دانشگاهی در مسیر صحیحی که باید قرار دارد. جهاد دانشگاهی همواره در جست‌وجوی یافتن مسائل و مشکلاتی است که در سر راه دستگاه‌های گوناگون کشور قرار دارد. این نهاد توانسته با کار پژوهشی و علمی نیازهای کشور را بویژه در سالهای اخیر که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اعمال شد، برطرف نماید.

وی افزود: نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ تبلور عینی مقایسه دو باور پیگیری خرید از خارج و اعتماد به ظرفیت‌های بومی کشور است. پیام نمایشگاه این است که قطار پیشرفت کشور از بسیاری از سرفصل‌ها عبور کرده و ظرفیت‌های بسیاری ایجاد شده است. در این مسیر امیدوارم همه سرمایه گذاران و کسانی که به فکر توسعه کشور هستند حتماً اندیشه جهاد دانشگاهی را در درون خود متبلور کنند و ازین ظرفیت بهره‌مند شود.

امیدواریم با کمک جهاد دانشگاهی، مشاغل خانگی زنان را توسعه دهیم

 انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در حاشیه بازدید از «نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰» اظهار کرد: پیش‌تر با دوستان جهاد دانشگاهی همکاری داشته‌ایم و با برخی از فعالیت‌ها آشنا هستیم و از دستاوردهای آن استفاده کرده‌ایم و این نمایشگاه باعث شد بتوانیم یک بار دیگر این دستاوردها را از نزدیک ببینیم.

روز پنجشنبه ۹ دیماه و در آغازین ساعات پنجمین و آخرین روز نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی،  محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد و در جریان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی قرار گرفت.

جهاد دانشگاهی یک ابرپارک ملی است

 طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: اگر بخواهیم به جهاد دانشگاهی به عنوان یک پارک تکنولوژی نگاه کنیم، جهاد دانشگاهی یک ابرپارک ملی است که در همه دانشگاه‌ها حضور دارد.

در حاشیه این بازدید، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه آزاد اسلامی و جهاد دانشگاهی نیز منعقد شد.این تفاهم نامه با هدف «ایجاد سکوی نشر دانش»، به امضای   محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و  حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی رسید.

همزمان با آخرین روز از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های و دستاوردهای جهاد دانشگاهی،  سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت همراه از این نمایشگاه بازدید کرد.

همکاری معاونت علمی و فناوری و جهاد دانشگاهی به صورت مستمر ادامه دارد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: همکاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با جهاد دانشگاهی چند سال است که به صورت مستمر ادامه دارد. بسیار خوشحال هستم از اینکه می‌بینیم سازمان‌های متعددی می‌آیند و قراردادهای جدی با جهاد دانشگاهی خصوصاً در حوزه‌های انرژی، نفت و گاز، حمل و نقل منعقد می‌کنند.

در حاشیه بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان مرکز توسعه فناوری‌های این معاونت، معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه امضاء شد.

طیبی رییس جهاد دانشگاهی در نشست خبری امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ همکاری با موضوع "همکاری مشترک برای تبدیل یک رام قطار DC متروی تهران به قطار AC" گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همواره بر محصولات بومی‌سازی‌شده و ضرورت استفاده از آن تاکید می‌کند.

همچنین تفاهم نامه امکان سنجی راه اندازی مجتمع کشت و فرآوری گیاهان دارویی برای تولید آفت کش های گیاهی و داروهای دامی با منشا گیاهی در شهرستان شیروان، بین آستان قدس رضوی و جهاد دانشگاهی امضا شد.

 از همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و جهاد دانشگاهی استقبال می‌کنیم

حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی خود را برای همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی به منظور هم‌افزایی بیشتر در زمینه پژوهش و محصول اعلام و از توسعه این همکاری‌ها استقبال می‌کند.

در آخرین روز نمایشگاه توانندی های جهاد دانشگاهی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ محسن اسماعیلی، نماینده مجلس خبرگان رهبری؛سردار سید مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع؛سرتیپ شاهین تقی‌خانی،معاون فرهنگی و روابط عمومی و سخنگوی ارتش و محمدرضا مجیدی دبیر مجمع مجالس آسیایی از این نمایشگاه بازدید کردند.

نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ به منظور معرفی و آشنایی بیشتر مدیران اجرایی و صنایع بزرگ با توانمندی این نهاد، از صبح یکشنبه ۵ دی ماه در مرکز نمایشگاهی بوستان گفتگو آغاز به کار کرد و روز پنجشنبه ۹ دی ماه به کار خود پایان داد.

منبع: ايسنا