محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره وضعیت بازدیدکنندگان موزه ها در کشور گفت: در شرایط کرونا آمار بازدیدکنندگان در کشور کاهش یافته است که این کاهش میزان بازدیدکنندگان در همه کشور های دنیا اتفاق افتاده است.

وی درباره آمار بازدیدکنندگان در سال قبل از شروع کرونا افزود:  آخرین آماری که فقط از موزه های متعلق به میراث فرهنگی در دسترس است معادل 17 میلیون و یکصدهزار نفر بازید کننده داخلی است علاوه براین حدود 2 میلیون بازدیدکننده خارجی داشتیم که این میزان پس از شیوع بیماری کرونا کاهش داشته است.

کارگر در پاسخ مبنی بر این سوال که در سال جدید احتمال افزایش قیمت بلیت موزه ها وجود دارد یا خیر اظهار کرد: ما در حال حاضر برنامه ای درخصوص افزایش قیمت بلیت ها نداریم.

مدیرکل موزه و اموال منقول فرهنگی تاریخی با اشاره به اینکه تقاضای بازدید به علت کرونا کاهش یافته است بیان کرد: تقاضا به علت محتوای موزه ها پایین نیامده علت  کاهش تقاضا شیوع بیماری کروناست همچنین موزه ها برای جذب مخاطب جدید خود رویداد های مختلفی را پایه گذاری می‌کنند از جمله آن برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها، نمایشگاه های از موزه های خارجی، معرفی اشیا جدید، سمینار ها و مهم ترین کاری که جدیدا در حال انجام است، بازدید های مجازی است.

وی ادامه داد: درحال حاضر موزه ها برنامه های گسترده ای دارند تا آثار خود را از طریق فضای مجازی معرفی کرده همچنین  تجربه های تورهای آنلاین در موزه ها داشتیم و به صورت پایدار درحال پرداختن به این موضوع هستیم.

کارگر درباره اینکه چه میزان از موزه ها در فضای مجازی فعالیت می کنند خاطر نشان کرد: تقریبا همه موزه ها به شکل های مختلف برای معرفی خود از فضای مجازی استفاده می‌کنند همچنین موزه های بزرگ مثل موزه ملی، کاخ سعدآباد ، کاخ گلستان و نیاوران بازدید آنلاین دارند علاوه بر این بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از سایت های موزه ها از امکانات آن استفاده کنند. موزه ها در تلاشند تا  آموزشی باشند و برای مخاطبین خود جاذبه های لازم را فراهم کنند.

مدیر کل موزه و اموال منقول فرهنگی به افتتاح موزه های جدید اشاره کرد و افزود: این موزه ها عمدتا خصوصی هستند که میتوان از این میان به مجموعه داران فرش و تمبر اشاره کرد. در هفته به صورت میانگین یک موزه جدید را افتتاح می کنیم و این اتفاق در مقایسه با سال های گذشته اتفاق خوبی است. ما برای اولین بار در کشور به رکورد خوبی در این موضوع رسیدیم و بعضا هر 6 روز شاهد افتتاح یک موزه هستیم.

وی درباره وضعیت استقبال عمومی از موزه ها عنوان کرد:  نگاه و استقبال خوبی به موزه وجود دارد هم از طرف وزراتخانه و سازمان ها و نهاد های عمومی و هم از طرف افراد حقیقی از جمله مجموعه دار ها و حتی توجه شهرداری ها به این موضوع جلب شده است.حتی روستاهایی وجود دارند که علاقمندند برای روستای خود موزه ایجاد کنند.

کارگر در پایان تصریح کرد:  این اتفاق درحال تبدیل شدن به یک فرهنگ و مطالبه عمومی است.نقش و جایگاه موزه روشن شده و عموم مردم به آن آگاهی داشته و به این موضوع علاقمندند بر همین اساس من آینده بسیار خوبی را برای موزه ها در ایران پیش بینی می کنم.

 

انتهای پیام/