شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#پایان سال

اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید / پیش بینی قیمت ها تا پایان سال

یک کارشناس حوزه بازار سکه و طلا، وضعیت قیمت‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ را روند افزایشی پیش بینی می‌کند و معتقد است؛ طلا و سکه برای حفظ جایگاه خود و رقابت با سایر بازار‌ها تلاش می‌کند، اما قدرت خرید مردم پاسخگوی عرضه این محصولات در بازار نیست.

اقتصاد اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید / پیش بینی قیمت ها تا پایان سال

بازار سکه و طلا مانند سایر بازار‌ها در انتظار نتایج نشست وین روز‌های پُر نوسانی را پشت سر می‌گذارد.

دو دلیل تأثیر مستقیم بر اُفت تقاضای خرید طلا و سکه در بازار دارد. کاهش قدرت خرید مردم و انتظار برای بهبود تعامل ایران با سایر کشور‌های جهان و لغو تحریم‌ها.

هریک از این دلایل فعالیت تمام بازار‌ها در اقتصاد کشور را به نوعی مختل کرده یا کاهش داده است.

عبادالله محمدولی کارشناس اقتصادی در گفتگو با گفت:در طی یکی دو سال اخیر تب نوسان نرخ طلا و سکه در بازار با فرار رسیدن زمان نشست مذاکرات برجامی در وین کمی فروکش می‌کند و پس از آن مجدداً قیمت این محصولات با تنش قیمت افزایش می‌یابد.

این فعال بازار سکه و طلا ادامه داد: بازار سکه و طلا چشم انتظار نتیجه مذاکرات وین است. هرچند پیش بینی می‌شود نتایج این نشست‌ها مطلوب و امید وار کننده نیست.

محمد، ولی تأکید داشت: مسائل اقتصادی داخل کشور تحت شعاع نتایج مذاکرات است. هرچند نمایندگان ایران در این نشست‌ها هدفمند و مصمم پیگیرموضوعات مطرح شده هستند، اما طرف مقابل (آمریکا) بدنبال اجرای اهداف خود می‌باشد که شاید برای ایران قابل قبول نباشد.

کارشناس حوزه بازار سکه و طلا تصریح داشت: در هر صورت نتیجه این نشست سرنوشت اقتصاد کشور را تعیین می‌کند، تا گشایش در مسائل مالی – پولی، ارتباط و تعامل تجاری با سایر کشورها، برگشت پول به ایران را تضمین کند.

به گفته این فعال بازار سکه و طلا؛ به غیر از مسائل مطرح شده، با رسیدن ماه‌های پایانی سال شرایط بازار سکه و طلا متفاوت‌تر خواهد شد. طبق پیش بینی‌ها این بازار روند ارزشی صعودی خواهد داشت.

وی تصریح داشت: حجم زیادی از نقدینگی با توجه به ماه‌های آخر سال بدست مصرف کنندگان خواهد رسید و از سوی دیگر طبق روال هر سال حجم زیادی از تقاضا به جهت تسویه حساب‌ها وارد بازار سکه و طلا می‌شود. این دو عامل باعث افزایش تقاضای طلا و سکه در بازار می‌شود.

محمد، ولی می‌گوید: بند کاغذی و طلایی باعث افزایش شیب قیمت طلا در بازار می‌شود و هر اتفاقی که منجر به کاهش قیمت خواهد شد برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی، نوسان قیمت در بازار را نسبت به سال‌های گذشته کمتر می‌داند و گفت: با توجه به سیاست‌های دولت در راستای حفظ قیمت‌ها در بازار، ثبات اقتصاد در بازار سکه و طلا زمان براست.

کارشناس حوزه بازار سکه و طلا گفت: در آستانه سال میلادی جدید قیمت طلا و سکه بدور از هیجان به صورت شیب ملایم افزایش را تجربه کرد. اما افزایش تقاضای خرید طلا و سکه در این روز‌ها خیلی کمرنگ بوده است.

محمد، ولی با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم گفت: توقف نسبی در نوسان قیمت طلا و سکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بوده است. اما دولت با کنترل و ثبات قیمت می‌تواند بازارسکه و طلا را نظام‌مند کند. موضوعی که از سوی کارشناسان بار‌ها تأکید شده است.

این فعال بازار سکه و طلا در ادامه تأکید داشت: افزایش قیمت سکه و طلا تا پایان سال ۱۴۰۰ قطعی است، اما این نوسان قیمت با شیب ملایم خواهد بود. اما افزایش تقاضا در این بازار بسیار ضعیف خواهد بود چراکه با توجه به سیاست‌های خارجی و داخلی کشور و تصمیمات اقتصادی، ریزش قیمت طلا و سکه بسیار بعید خواهد بود.

منبع: اقتصاد ۲۴