به گزارش برنا، در بیانیه سفارت کشورمان در بلگراد آمده است: در تاریخ سیزدهم دی ۱۳۹۸، سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، مهندس ابومهدی المهندس معاون نیروی الحشد الشعبی  عراق و کاروان همراه آنها مورد حمله موشکی و ترور ارتش آمریکا قرار گرفت.

بیانیه  سفارت ایران در بلگراد یادآورشد که این سردار پرافتخار و پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان خدمات و افتخارات بی شماری در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه آفرید و بنا به تایید مقام های سوری و عراقی، جان هزاران مرد و زن و کودک بی گناه را که با تسلط داعش می توانست در خطر قرار گیرد از مرگ حتمی نجات داد و نتیجه جانفشانی های او و یاران و همفکرانش بود که منطقه و در وهله بعد اروپا و تمامی دنیا از خطر و کابوس گسترش داعش رهایی یافت.

 

«ترورِ هدفمند شهید سپهبد سلیمانی به عنوان فرمانده ارشد نظامی یک کشور در خاک کشور دیگر از سوی کشوری ثالث، نمونه بارز تروریسم دولتی محسوب می شود.»  

 

بیانیه سفارت کشورمان در بلگراد تصریح کرد که اقدام آمریکایی ها در ترور فرمانده نظامی ایران و معاون الحشد الشعبی عراق و همراهانشان در تضاد عینی با منشور ملل متحد، ناقض بدیهی ترین اصول و قواعد حقوق بین الملل از جمله اصول عدم مداخله، اصل حاکمیت دولت ها، اصل منع توسل به زور، اصل عدم تجاوز و اصل مصونیت نمایندگان دولت ها و در نهایت به عنوان جلوه ای از تروریسم دولتی و جنگ تجاوزکارانه علیه دو کشور ایران و عراق قلمداد و یک جنایت محسوب می شود.

 

این بیانیه ادامه داد که نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل، اندیشکده های بین المللی و معتبر جهانی نیز این اقدام دولت آمریکا را تجاوزکارانه، جنایت آشکار و نقض جدی حقوق بین الملل دانسته اند.

 

همچنین بیانیه سفارت کشورمان در صربستان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های حقوقی و قانونی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه و مقابله با پدیده شوم تروریسم به ویژه از نوع دولتی آن که دولت آمریکا مصداق بارز آن به شمار می‌رود، استفاده خواهد کرد.

یاد سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همرزمان شهیدش را گرامی می داریم و رشادت‌ها و فداکاری‌های این سرباز صلح و سردار بزرگ مبارزه با تروریسم را ارج می نهیم.

سفارت کشورمان در صربستان به این مناسبت در روزهای اخیر با انجام برنامه های مختلف همچون گفت وگو ، انتشار مقالات و بیانیه ها در سایت ها، تهیه توئیت و کلیپ، برپایی نمایشگاه در شبکه های اجتماعی و مجازی، شرکت در وبیناری که از سوی موسسه این سینا سارایوو برگزار شده بود و برگزاری مراسم در سفارت مشغول پاسداشت خاطرات و رشادت های شهادت سردار سلیمانی است.

انتهای پیام/