شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#عراق#تاریخ#جدید#بغداد

کارشناس عراقی در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

تاریخ سازی خون شهید سلیمانی/ حمایت های همه جانبه ایران از عراق

تاریخ سازی خون شهید سلیمانی/ حمایت های همه جانبه ایران از عراق

«حیدر البرزنجی» ضمن تأکید بر حمایت های همه جانبه تهران از بغداد در بخش های مختلف، گفت خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس پیروزی های تاریخ جدید عراق را رقم زد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: «حیدر البرزنجی» کارشناس و استاد دانشگاه عراقی در آستانه دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی گفت حضور مبارک شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و کمک‌های همه جانبه جمهوری اسلامی به عراق در بخش‌های نظامی و غیرنظامی، پیروزی‌های تاریخ جدید عراق را رقم زد.

دادگاه فدرال عراق روز دوشنبه نتایج انتخابات پارلمانی این کشور را تأیید کرد و در اعتراض به رأی دادگاه، تظاهرات مردمی در خیابان‌های عراق شدت گرفته است. تظاهرات کنندگان معتقدند در جریان برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن، تقلب زیادی صورت گرفته است و شکایت‌هایی آنها که به دادگاه فدرال تحویل داده‌اند، منطقی و محکم هستند و اگر به هر دادگاه قانونی در هر کشور دموکراتیک ارائه شده بود، نتایج انتخابات را لغو می‌کرد. آنها از دادگاه فدرال می‌خواهند تسلیم فشارهای داخلی و خارجی نشود.

خبرگزاری مهر در واکنش به تحولات اخیر در عرصه سیاسی عراق، همایش ویژه ای را با عنوان «تحولات عراق پس از انتخابات» برگزار کرد که در آن، به بررسی تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و عراق پرداخته شد. حیدر البرزنجی مدیر بنیاد گفتگوی «الوان» و پژوهشگر، کارشناس و استاد دانشگاه عراقی در این همایش سخنرانی و به نکاتی اشاره کرد که مهمترین نکات آن در زیر می‌آید:

پیامدهای نتایج انتخابات عراق برای مردم و عرصه سیاسی

البرزنجی در این خصوص گفت: در ابتدا تظاهرات، ابزاری فرسایشی برای آمریکا و متحدانش بود تا گروه‌ها و فراکسیون‌هایی که حشد شعبی را تشکیل و در شکل گیری آن سهیم بودند، دچار اختلاف و چند دستگی کند؛ اما اکنون تظاهرات کنندگان به خیابان‌ها آمده‌اند تا خشم و اعتراض خود را علیه نتایج انتخاباتی اعلام کنند که معتقدند در آن تقلب و دستکاری صورت گرفته است. برخی طرف‌ها انتظار داشتند و می‌خواستند که این تظاهرات که با خشونت دولت مواجه شده و تا کنون دو نفر در آن کشته شده‌اند، سطحی و گذرا باشد ولی پس از آغاز مجدد آن در پی اعلام رأی دادگاه عالی فدرال، وجهه سراسری به خود گرفته است. انتخابات و نتایج آن، تنها فاکتور تعیین کننده در روند تشکیل دولت نیست و ملاحظات سیاسی، منطقه‌ای و بین المللی بر این روند تأثیر گذار است. به نظر من دولت آینده عراق توافقی خواهد بود نه بر اساس اکثریت سیاسی و فرقه‌ای.

تأثیر سازمان‌های غیردولتی آمریکایی بر عرصه سیاسی و آینده عراق

این کارشناس عراقی در ادامه افزود: آمریکا سه هزار نهاد به اصطلاح مردم نهاد را به ویژه در مرکز و جنوب و احیاناً در شمال عراق راه اندازی و حمایت کرده است و همچنان هدف از این کار، ترویج فتنه و تفرقه، تغییر آداب و رسوم اسلامی و عربی و حمایت ادعایی از زنان و حقوق آنها است که این حقوق خیلی قبل تر از شرق در غرب نقض شده است. هدف همه این تلاش‌ها و تشکیل نهادهای متعدد، عادی جلوه دادن اباحی گری در تفکرات، موازین و عادت‌های اجتماعی است. نقش این سازمان‌ها، تربیت کردن نسلی جدید با معیارها و مقیاس‌های معین و دور کردن آن از آداب و رسوم عربی و اسلامی است تا نسلی شکل بگیرد که از مقاومت برای احقاق حقوق خود دور باشد. این سازمان‌ها همچنان در حال فعالیت هستند و از آنها حمایت مالی می‌شود و متأسفانه گروه زیادی از جوانان را به خود جذب کرده‌اند. هدف نهایی آمریکا از تشکیل این نهادها این است که جوانان جذب شده در آن را وارد عرصه سیاسی و اجتماعی کند تا از طریق آنها به ایفای نقش شیعه و مقاومت در عرصه تحولات عراق پایان دهد و این، بخشی از جنگ نرمی است که آمریکا از آن استفاده می‌کند.

یادبود شهادت فرماندهان پیروزی

البرزنجی در پایان درباره شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و تأثیرات آنها بر عرصه تحولات عراق گفت: شهید قاسم سلیمانی در دوران حضورش در همه مناطق و استان‌های عراق، فداکاری و جانفشانی کرد. پیروزی و آزاد کردن شهر آمرلی باید با آب طلا نوشته شود چرا که مردان، زنان، کودکان و کهنسالان این شهر از همه طرف در محاصره بودند و تسلیم نشدند و صبر پیشه کردند تا در نهایت فرمانده بزرگوار شهید سلیمانی آمد و آمرلی را با تجربه، فکر و تلاش خود آزاد کرد.

من درباره شهید سلیمانی که (رهبر معظم انقلاب) درباره او گفته‌اند «خدایا ما جز خیر چیزی از او نمی دانیم» چه بگویم؟ درباره کسی که تاریخ معاصر نمونه او را سراغ ندارد و نخواهد داشت چه بگویم؟ فرماندهان شهید به خاطر دفاع از دین و انسانیت قیام کردند و در این مسیر، دین و مذهب برایشان مهم نبود. خون این فرماندهان، پیروزیهای بی سابقه تاریخ جدید عراق را رقم زد.