شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#عراق
  • بین الملل 2
  • بیانیه صدر درباره پایان ماموریت نظامی آمریکا در عراق

    رهبر «جریان صدر» همزمان با پایان یافتن ماموریت نظامیان آمریکا در عراق، بیانیه ای صادر کرد.

    بیانیه صدر درباره پایان ماموریت نظامی آمریکا در عراق

    به گزارش منیبان، شبکه خبری «المیادین»، صدر که در میان احزاب و جناحهای عراقی بیشترین کرسی را پارلمان این کشور در انتخابات اخیر بدست آورده، در این بیانیه اعلام کرد: با پایان یافتن ماموریت‌های رزمی نیروهای بین‌المللی، می‌خواهیم که به حریم هوایی عراق احترام گذاشته و نقض نشود. احترام به حریم هوایی و عدم استفاده از آن فقط پس از تایید دولت عراق مجاز بوده و در غیر این صورت تخلف محسوب می شود.

    صدر افزود: دولت عراق منحصراً مسئول پشتیبانی لجستیکی و امنیتی کشور است و هیچ طرف خارجی حق دخالت در این امر عراق را ندارد.

    وی تاکید کرد: هرگونه حضور نظامی و امنیتی در داخل سفارت آمریکا ممنوع است و نیروهای رسمی عراق متعهد به انجام آن هستند.

    وی در این بیانیه با تاکید بر تخلیه پایگاه‌های نظامی و واگذاری آنها به ارتش عراق آن را  مقدمه ای برای پایان دادن به حضور نیروهای خارجی از جمله مستشاران و سایرین در آینده در کشورش برشمرد.

    «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز (چهارشنبه) در توئیتی نوشت: ماموریت‌ نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به پایان رسید و تمامی نیروها و تجهیزات نظامی آن‌ها از عراق خارج شد. 

    بغداد و واشنگتن ۲۶ ژوئیه در ادامه گفت و گوهای راهبردی، توافق کردند که تمام نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند. 

    مقام های واشنگتن نیز اعلام کرده بودند که نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی (۳۱ دسامبر) خاک عراق را ترک خواهند کرد.

    اواخر آبان مقام های آمریکایی مدعی شدند که دولت بغداد خواستار تمدید و ماندن نظامیان این کشور در عراق شده اند.

    در پی این اظهارنظرها، فرماندهی عملیات مشترک عراق در اظهاراتی مطبوعاتی تمدید حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را تکذیب کرد.

    پارلمان عراق در پی اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید حاج «ابومهدی المهندس» نائب رئیس پیشین سازمان «الحشد الشعبی» عراق در دی ماه ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد، اما آمریکا بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار داشت.